Jugend skrev:
DEt var ju därför som jag skrev att man kan skjuta fram saker någon dag och ta höjd.
Det här får du gärna utveckla, vad är det för saker du ska skjuta upp?? Det är ju inte bara arbetet som ska synka, det kan ju hända saker på vägen på själva bygget som gör att planeringen ändras, andra hantverkare kan tex. vilja tidigarelägga vissa arbeten etc. etc. och då kan det ju vara lite bökigt att styra upp det när man sitter i kassan på Ica och det måste lösas typ nu.....
Dessutom så kräver det viss kompetens och kunnande då det lätt går in på tekniska termer om metoder, utförande osv.
En tredje sak är att man bara behöver vända sig till en part om det skulle vara något att klaga på efter utfört arbete vilket är en jättefördel om något krånglar och det är knivigt att reda ut vems ett ev. fel är.



Jugend skrev:
Min erfarenhet är att det inte handlar om några 7 % i skillnad iaf .Om det var så lite så skulle jag inte förorda att man skall dela upp det såklart.
Jag skrev inte att det specifikt handlar om 7% påslag, jag skrev 7-15% .
Påslaget styrs givetvis av storleken på UE´s pris. Låt säga att en elektriker ska göra ett jobb för 5k då hamnar nog påslaget närmare 15% men ska han göra jobb för 50k så kryper det nog snarare ner åt 7%.......

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av denna typ av upphandling men jag har bra koll på detta kan jag lova och jag har aldrig hört talas om någon som slår på mer än 15% (det går säkert att gräva fram något fall men det måste tillhöra undantagsfallen)

Nä djag anser det rentav vara billigt med tanke på vad man får för pengarna
 
Jag tycker det är en totalt hialös summa! 41000 kronor för vad? Jag tror inte den som lämnat offert vill ha jobbet. Vad fanns kvar att göra? Sätta upp skåp som redan var monterade, lägga några kvadratmeter golv och några kvadratmeter kakel. Tycker ni skall överväga att göra jobbet själva och ta in elektriker för de småsaker som behövs. Resten klarar ni - jag lovar!

Jag tycker som Jugend. Ta det på löpande kostnad! Dyker det upp ett problem så får väl hantverkaren ringa? Det förväntar jag mig att hantverkaren gör oavsett om det är löpande eller fast pris.
 
  • Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer!

Jag skulle gladeligen göra allt arbete man får göra själv, men min sambo är mer tveksam ;) Så för att jag ska slippa fixa köket själv så har vi beslutat att ta in hantverkare. Dock kan jag inte riktigt hålla mig... Jag har precis dragit upp det hemska laminatgolvet som låg i köket när vi flyttade in. Personen som en gång i tiden la det golvet hade antingen köpt på tok för lite golv eller hade ingen aning om hur man lägger golv. Istället för att variera längden på golvplankorna så var det en spikrak skarv tvärs genom rummet... Under golvet fanns klinkergolv som givetvis ska bort.
golv_rivning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på gamla laminatgolvet och det klinkergolv som fanns under.
 
Jag har fått svar från företaget om summan på 41 000 kronor. De räknar in fix, fog, mjukfog, ventilationsdon och "lite skruv och plugg" plus sophantering. Det sätter de en summa på 5000 kronor för. Sedan var resterande summa för elektrikern plus elmaterial (totalt 36 000 kr). De räknar på 4 dagars jobb för elektrikern. De hade då missat att man kan dra av rot för elektrikern också.

Det var intressant att se hur de hade tänkt, nu väntar vi med spänning på fler offerter och hoppas mycket på det företag som gjorde om vårt badrum.
 
NinaE skrev:
Jag har fått svar från företaget om summan på 41 000 kronor.

..
De räknar på 4 dagars jobb för elektrikern. De hade då missat att man kan dra av rot för elektrikern.
NinaE skrev:
El - 6 stycken spottar och montering av nya eluttag (2-3 stycken)
Haha!
 
Beltis skrev:
Haha!
Måste vara en elektriker utan varken armar eller ben, som dessutom är skelögd och senil och med asbestlunga!
 
NinaE skrev:
Jag har fått svar från företaget om summan på 41 000 kronor. De räknar in fix, fog, mjukfog, ventilationsdon och "lite skruv och plugg" plus sophantering. Det sätter de en summa på 5000 kronor för. Sedan var resterande summa för elektrikern plus elmaterial (totalt 36 000 kr). De räknar på 4 dagars jobb för elektrikern. De hade då missat att man kan dra av rot för elektrikern också.

Det var intressant att se hur de hade tänkt, nu väntar vi med spänning på fler offerter och hoppas mycket på det företag som gjorde om vårt badrum.
Läge att anlita någon annan tror jag - elektrikerns tid känns som en efterkonstruktion från deras sida. Fast de kunde väl ha hittat på något bättre än att påstå att det tar 4 dagar för elektrikern?

/Krille
 
Ja jag har väldigt svårt att tänka mig att vi skulle anlita det företaget. Om det blir problem med offerten så undrar iallafall jag vad mer som kommer orsaka problem med just detta företaget...
 
En fråga till alla kunniga! Jag sitter med beställningen av köket och ser att det finns två typer av sockelben att välja på. Sockelben för skruvmontering och sockelben med clips. Vilken är att föredra tycker ni?
 
Clipsen är nog enklare... Är inte skruvade lite finare och gjorda för att synas?
 
NinaE skrev:
En fråga till alla kunniga! Jag sitter med beställningen av köket och ser att det finns två typer av sockelben att välja på. Sockelben för skruvmontering och sockelben med clips. Vilken är att föredra tycker ni?
Om jag minns rätt så är de exakt likadana, frånsett själva fastsättningen. De med clips bara trycker man fast. Men de sitter väldigt dåligt, det minsta man snedbelastar dem när man monterar skåpen så lossnar de. Men inget hindrar att man drar i ett par skruv i dem också.

Inga sockelben tål egentligen att man snedbelastar dem, men de skruvade sitter inte fullt så dåligt. Men det är bara precis medan man reser skåpen det är ett problem. Sen när köket väl är på plats så spänner man benen så de sitter fast av trycket.
 
Tack för klargörandet! Nej synliga kan visserligen vara riktigt snyggt i vissa kök, men inte i vårt pyttelilla tror jag. Det blev den varianten med clips så ifall de verkar instabila så kör vi med skruv också.
 
Nu har det trillat in ytterligare 2 offerter. Kan ju säga att det var mycket trevligare läsning än den första. Om jag kommer ihåg rätt så var det 21 000 kronor för nr 2 och 25 000 kronor för nr 3. Båda efter ROT-avdrag. Mer detaljerad info kommer imorgon :)
 
Just nu så börjar köket ta form på inköpslistan och imorgon hoppas jag hinna iväg till HTH och beställa ett överskåp till inbyggnadsmicro. Det är en av de saker som inte finns i HTH:s speciella gör det själv sortiment. Därmed blir det fullpris på den och det är 1303 kronor.

En sak som vi funderar över är vilket handtag eller knopp vi ska ha. Just nu lutar det åt en knopp, men vi är lite oense om storleken. Jag vill gärna ha en smalare variant med höjd: 25 mm och diameter: 26 mm. Min sambo röstar på den lite större varianten med höjd: 25 mm och diameter: 48 mm.
knopp_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min favorit

knopp_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sambons favorit.
Källa bilder: Bygghemma.se
 
Om knoppar och handtag. Kika här:

http://www.byggahus.se/forum/kok/20...ler-val-av-handtag-eller-knoppar.html?showAll

Tyvärr finns det alldeles för mycket att välja på.
Blunda, peka och gå vidare är mitt råd!
Har ni svårt att bestämma er så ta något billigt. Det går alltid att byta till "det rätta" senare.

Den här är min favorit:
Knopp (Small).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NinaE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.