Hej!

Vi har precis skrivit under för att uppföra ett Eksjöhus lyckan funkis. Vi kommer få detta hus med en grundmålad vit träfasad. Vid det liggande fönstret i köket finns en liggande panel, som jag skulle vilja få sån där härlig naturell mörk träfärg.

Jag nämnde detta till säljaren, som ändock sa att den kommer vara grundmålad - men sa att jag bara löser detta senare genom att "lasera" just dom plankorna.

Nu är jag helt grön på detta med färg och sånt, men om den liggande panelen redan är grundmålad med vit färg, hur ska jag då kunna få fram den ursrungliga mörkbruna träfärgen genom att lasera?

Bifogar bild där den liggande panelen är så som jag skulle vilja ha den;

ef62144a-a108-4382-981f-0147351268dd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Volatyle skrev:
Hej!

Vi har precis skrivit under för att uppföra ett Eksjöhus lyckan funkis. Vi kommer få detta hus med en grundmålad vit träfasad. Vid det liggande fönstret i köket finns en liggande panel, som jag skulle vilja få sån där härlig naturell mörk träfärg.

Jag nämnde detta till säljaren, som ändock sa att den kommer vara grundmålad - men sa att jag bara löser detta senare genom att "lasera" just dom plankorna.

Nu är jag helt grön på detta med färg och sånt, men om den liggande panelen redan är grundmålad med vit färg, hur ska jag då kunna få fram den ursrungliga mörkbruna träfärgen genom att lasera?

Bifogar bild där den liggande panelen är så som jag skulle vilja ha den;

[bild]
Den bruna panelen på bilden är inte av furu. Kommer ni ha målad träfasad och du vill ha en mörkbrun bit under fönstret?
 
Larsa:

Exakt, jag kommer ha en vit fasad (grundmålad) och jag vill få precis sån härlig träfärg (inte brun färg, utan snarare naturell träfärg) som det är på bilden ovan, på den liggande panelbiten (alltså, exakt som på bilden ovan, fast i vårt fall är det inte puts utan stående funkispanel på resterande)

Går det att åstakomma även mo den grundmålas?
 
Redigerat:
Det du ser på bilden gissar jag är lärkträ.

Jag är ingen målarexpert, men jag har inte hört talas om att du kan lasera på grundat virke.Och även om det skulle gå så kan du inte få fram träets naturliga färg om det grundmålat, precis som du säger.

Men, jag skulle tro att det kostar mer än det smakar att få det annorlunda. Jag kan inte tänka mig att det är så besvärligt att byta den panelen själv. Det är ju inte många brädstumpar det handlar om... För antagligen så levereras ert hus med samma panel överallt. Jag skullle tro att även det som är under fönstret då är ohylvat. och då kommer det nog inte bli lika snyggt om du laserar den. På bilden är virket hyvlat.
 
Tack för svar Mexitegel!

Då antar jag att jag helt enkelt kommer få plocka bort den panelen senare, huset är ju inte beställt ännu - men jag tolkar det på dig som att den panelen ingår vare sig jag vill eller inte, och redan är monterad i stommen när huset kommer?
 
Ja, ni är ju på väg att beställa ett hus så nog är det panel på det :). Jag kan naturligtvis inte svara för hustillverkaren men man kan ju tycka att de borde vara möjligt för dem att skippa att sätta panel där om ni ber det utan att det kostar extra i vart fall - det beror ju på hur flexibla de är. Jag utgår från att det är stående panel på huset och att du vill ha liggande vid fönstret - precis som på bilderna?

Sen är frågan vad som gäller ang. garantier etc. om ni ändrar fasaden själva?!
 
Mexitegel:

Precis, stående panel - tror inte man fick välja liggande (förutom då på den delen vid köksfönstret som på bilden).
Helst hade jag ju velat få den monterad, fast inte grundmålad bara, så hade jag ju kunnat få den sådär träig och härligt.

Det lustiga är att säljaren menade på att det inte är några problem att få fram en sådan yta även efter grundmålning?
 
Säljaren är din bästa vän tills du skrivit på kontraktet.....
 
Ceder är ju fint också...
 
Volatyle skrev:
Det lustiga är att säljaren menade på att det inte är några problem att få fram en sådan yta även efter grundmålning?
Visst är det konstigt :D, han/hon vill säkert en låta en sådan "bagatell" krångla till försäljningen.... ;)

Fabriken köper säkert all sin panel färdiggrundad så de har ingen "rå" panel. Det var därför jag menade att det billigaste blir nog att inte specialbeställa det där. Men de borde ju kunna låta bli att spika dit någon panel där - då blir det enklare för er.
 
eksjöhusfabriken målar sin panel på plats i eksjö, och det blir svårt att i produktionen lägga in omålade panelbrädor just där då allt sker på band och det kommer typ 15 spikpistoler som trycker fast spiken! Annars kan man väl beställa huset utan grundmålning vill jag minnas?



Edit:

Eksjöhus har ett eget sågverk så "rå"panel finns tillgängligt!
 
Om du inte vill göra själv är nog det billigaste att låta en snickare byta mot ceder/lärk eller ngt annat i efterhand. Måste ju vara Max en arbetsdag inkl allt...
 
Enda sättet att få fram träytan igen skulle vara att slipa ner färgen.
Sen bhandla med lasyr etc.
man ju såklart trolla med ådringsmålning men det blir nog väldigt mycket mer jobb/ kostnad än att helt enkelt byta ut. lärkträ lr liknande rekommenderas.
En vanlig furu/ gran panel bör behandlas med pigmenterad lasyr för att inte bli förstörd av solens uv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.