Flyttar in i nya lägenheten på fredag och helt glömt bort att verktyg kan vara bra att ha till en renovering...

Det vi kommer göra i lägenheten är:

Lägga nytt golv
Öppna upp 2 icke-bärande väggar (typ gips och reglar i väggen)
Platsbygga en bokhylla

Har en skruvdragare, borrmaskin och gireringsåg. (manuella sorten)

De verktyg jag tror jag kommer behöva är en tigersåg till väggarna, cirkelsåg till att kapa golv/reglar med och en sticksåg för att kunna göra passbitarna mot rör och andra objekt...

Eftersom det inte rör sig om ett husbygge utan en 2a på 60kvm som känns det onödigt att köpa de dyraste verktygen när de inte kommer användas sen.

Så ska man satsa på att hyra via t.ex. Cramo eller ska man köpa budgetvarianter? Cramo priserna är exkl. moms också så det blir ju 25% dyrare än vad det står nedanför.

Tigersåg:
Clas Ohlsson har en modell för 599: -
http://www.clasohlson.com/se/Tigersåg-Cotech/Pr407944000
Kommer den vara för klen, eller ska man hyra en Makita tigersåg från Cramo för 110/dygnet?

Sticksåg:
Clas Ohlsson har en Black & Decker för 499: -
http://www.clasohlson.com/se/Pendelsticksåg-Black-&-Decker-KS700PEK/Pr408073000
Samma sak, tror ni den kommer vara för klen, alternativet är att hyra en Makita/festtool för 72/dygnet.

Cirkelsåg:
Clas Ohlsson har en Black & Decker för 999: -
http://www.clasohlson.com/se/Cirkelsåg-Black-&-Decker-KS1300/Pr406718000
Alternativet är återigen att hyra från Cramo för 92/dygnet

Eller känner ni till några andra modeller som är i liknande prisklass som är bättre än de här från Clas Ohlsson?

Tack på förhand allihopa!
 
Tror du klarar dig utan cirkelsåg. Köp en fogsvans istället för reglar. Golv kapar du med sticksåg.

Tigersåg lär du bara behöva till att ta hål i väggar så där kan även fogsvansen fungera men å andra sidan är 599kr inte mycket pengar...
Jag skulle hellre satsa på en lite bättre sticksåg med pendling och såga väggar för hand.

Stäng av strömmen sen när du sågar i väggen!
Det finns en stor risk att du kapar något el-rör... :)

Hornbach och Bauhaus har bra utbud av verktyg så kolla där också.

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Stäng av strömmen sen när du sågar i väggen!
Det finns en stor risk att du kapar något el-rör... :)
I så fall måste han ju köpa en batteridriven tigersåg...
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade köpt billigare tigersåg, typ Jula för 200:- och i stället lagt lite mer på sticksågen, typ blå Bosch GST 90e för ca 1200:-. Sedan vet jag inte om du får mer cirkelsåg för 999:- än den Cotech de har för 599:-. Cotechen ser lättare och smidigare ut...
Och jag för min del hyr bara verktyg när det är större verktyg jag bara använder nån gång typ markvibrator, avvägningsinstrument. Visst får du bättre verktyg när du hyr men min erfarenhet är att det snabbt plockar på dagar och det blir en del kronor iaf. Men då använder jag iof verktygen ofta och har plats att ha de också.
Alternativet är att handla begagnat på Blocket, där man kan få bra verktyg för bara lite mer än det billigaste nya.
 
Fogsvans till väggrivning. Fogsvans till att kapa golv. Hammare till att slå ihop golvet (förutsatt att det är av klicktyp). Gersågen du har duger till lister. Sen var det hyllan...där kan en cirkelsåg med skena komma till sin rött.
 
vojma skrev:
I så fall måste han ju köpa en batteridriven tigersåg...
Ha, ha... jo, men nu rekommenderade jag ju faktiskt fogsvans och den går utan el... kanske någon öl förstås men det är troligen bättre att ta den när man sågat klart... :)
 
Tråkig rekommendation men jag tycker i det här fallet att du skall hyra. Såvida du inte långsiktigt har någon plan på att äga hus eller fritidshus får då kommer du att behöva alla verktyg igen ... :)
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Köp på blocket, använd, sälj igen på blocket. Med lite affärssinne kan du till och med gå plus. Dessutom slipper du hyreskostnader som drar iväg om du blir försenad eller liknande.
 
Jag skulle nog också försöka hyra en del i ditt fall. Billiga sticksågar med dåliga blad är verkligen ingen höjdare.

Jag har själv lyckats fynda en hel del verktyg via blocket och på så sätt kunnat få riktigt bra verktyg till bra pris. Fortfarande dyrare än om man bara hyr några dagar såklart och även dyrare än att köpa billigaste tänkbara.

Så mitt slutgiltiga råd är hyr eller försök att fynda via blocket 😃
 
Köpte tigersågen från Jula. 299kr men nedsatt till 199kr.
För dom pengarna funkar den kanon! Har sågat en hel den "grovsågning". Kasta bara bladen som följer med o köp några av lite bättre kvalité.
 
anders07 skrev:
Tror du klarar dig utan cirkelsåg. Köp en fogsvans istället för reglar. Golv kapar du med sticksåg.

Tigersåg lär du bara behöva till att ta hål i väggar så där kan även fogsvansen fungera men å andra sidan är 599kr inte mycket pengar...
Jag skulle hellre satsa på en lite bättre sticksåg med pendling och såga väggar för hand.

Stäng av strömmen sen när du sågar i väggen!
Det finns en stor risk att du kapar något el-rör... :)

Hornbach och Bauhaus har bra utbud av verktyg så kolla där också.

Mvh,
Anders
Sticksåg MED pendling? Det var en märklig rekommendation. Jag har läst om en kille som renoverat två hus och en lgh utan verktyg med pendling och det gick minsann bra. Borde mao vara bortkastade pengar......
 
Planera jobbet väl så behöver du bara hyra en kap o gersåg ett par dagar, resten löser du enkelt med vanliga handverktyg så som redan sagts.
 
Hej!

Tack för alla tips, jag beställde en Bosch GST 90e från Lindarn och den ska komma till fredagen. Lindarn hade någon mindre kampanj där man fick med 25 blad till sticksågen.

Sen åker jag till Jula ikväll och köper deras billigaste tigersåg för 200: - och även en cirkelsåg som de hade på kampanj för för 600 från Ryobi.

Fogsvans har jag redan så den blir plan B om inte de övriga verktygen gör sitt jobb.

Stort tack igen för alla tips, det här forumet är grymt bra för oss glada amatörer med tummen mitt i handen!
 
MathiasS skrev:
Sticksåg MED pendling? Det var en märklig rekommendation. Jag har läst om en kille som renoverat två hus och en lgh utan verktyg med pendling och det gick minsann bra. Borde mao vara bortkastade pengar......
Tjoho! Jo, det går ju utan men som jag skrev där också det är lättare och man får bättre kap, speciellt för golv med pendling... Det är inget JAG skulle lägga pengar på men om jag rekommenderar en annan glad amatör så är det ju bättre med pendling just för de jobben... :)
 
anglosvensken skrev:
Hej!

Stort tack igen för alla tips, det här forumet är grymt bra för oss glada amatörer med tummen mitt i handen!
Och när du sågar i väggen så ska du vara säker på att den inte är bärande först!
Kapar du vertikalt och sågen nyps fast riktigt hårt (så du inte kan dra loss den) så ska du fundera en gång till om det är en bra idé att fortsätta såga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.