Hej,
vår skorsten har blivit utdömd vid besiktning. Stålskorstenen har fått en invändig skada av att ngn tidigare ägare tydligen plockat bort en av toppstenarna invändigt. De heta rökgaserna har då fått kortare väg ut i skorstenen och vecklat ihop innanmätet en halv meter upp från kaminen.
En offert från en "kaminaffär" säger 24 kkr för detta arbetet! Och jag undrar om jag kan komma undan billigare? Offerten är baserad på en NVI 2000, 5,5 m lång, diam 150mm. Arbete, material och med rotavdrag.

Klarar man själv att byta detta?
Vart köper jag ett billigare rör?
Finns det inte ngt "insatsrör" jag kan dra in i skorstenen och därmed slippa byta allt?

//WSP
 
Har du alltså en murad skorsten med ett flexibelt (men förstört) insatsrör i dagsläget? Då låter det ju som vansinne att riva denna för att sätta in en modulskorsten istället. Dessutom är det ju en massa jobb.

Vad är det för eldning vi talar om, en trivnadskamin eller en 80 kW huvuduppvärmningskälla?

Om det är ett flexibelt insatsrör du har haft, borde du väl bara byta ut det till ett nytt sådant. Du kan göra jobbet själv om du vill och det kostar kanske 6-8000 kr (tex. detta http://www.soliduct.com/insatsrorspaket-125-komplett-gor-det-sjalv/p-1718.htm, lite budget med helt ok). Om det däremot är en jättepanna skulle jag gå på en traditionell lösning, dvs att få en kranbil att lyfta dit ett 4 mm RF stålinsatsrör, beprövat och hållbart (men fungerar ju dåligt om skorstenspipan inte är rak).
 
Nej, det är ingen murad skorsten. Utan en vanlig stålskorsten. Kaminen är en Andersen från typ 80-talet. Och endast för myseldning.
 
Drygt tio ksek borde själva skorstenen kosta oavsett fabrikat, ex plåthuvar. En rak stålskorsten är inte besvärlig att montera själv och du har ju alla hål i tak etc köara redan.
 
kulle
Några bilder hade underlättat
 
Tänk bara på att göra en bygganmälan till kommunen innan du river den gamla. Du måste få startbesked innan du börjar riva, sedan måste den nya besiktigas innan du börjar att använda den.
 
kulle skrev:
Några bilder hade underlättat
bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De heta rökgaserna har då fått kortare väg ut i skorstenen och vecklat ihop innanmätet en halv meter upp från kaminen.
Betyder det att innerröret i skorstenen varit rödglödgat och nästan smält?

Av bilderna att döma verkar det inte vara någon särskilt besvärlig installation. Dock kan skorstenen vara relativt tung om den är från 80-talet. Jag har en kamin från 80-talet också med ca 5,5 m plåtskorsten. Det är förmodligen Cortenstål i den, dvs innerröret är 3-4mm tjockt, och dess vikt är uppskattad till några hundra kg. Jag vet inte om den är sektionerad el i ett stycke.

Utan att ha någon nämnvärd koll på prisläget så tycker jag instinktivt att det låter lite dyrt med den offert du fått. Prata med fler som gör sådant här, och specificera väl vad det är de ska göra så de får en god bild av jobbet. Då behöver de inte salta på för oförutsedda besvärligheter. Så precis som här: många bilder, innifrån, utifrån, innifrån vinden och utifrån på hela huset, taket och tomten. Ta också gärna reda på vad det är för skorsten, så vet de vad de har att göra med.
 
Hej,
Har nu fått reda på att kaminen inte är från 80-talet utan från 1995!
Ändrar det typen av skorsten? Tänkte på det som sades om vikten på befintlig, att den kunde väga hundratals kilo.

Tror nämligen att jag lär göra detta arbete själv, det blir för dyrt annars.

//Wsp
 
Nej, själva modulskorstenen är densamma ändå.
 
Jag köpte en schidel per meter och ersatte en gammal modulskorsten som var av pimpstensbetong då den blev för tung för nya kaminen, och det var inga problem att göra själv, eftersom du har själva genomföringen redan och ev. schakt klart redan så skulle jag vilja påstå att bytet gör du lätt på en helg själv. det jag fick erfara är att dom flesta leverantörer av skorstenar är hopplösa att ha att göra med, det ska vara ritningar, taklutningar och allt möjligt, och fast jag förklarade att jag endast behövde några böjar och nytt rör och tänkte använda befintlig huv gick den informationen inte in, så jag lyckades köpa skorstenen genom en kaminhandlare som genast var med på noterna, provar du genom en bygghandel typ bauhaus eller k-rauta är det i bästa fall omständigt, jag gav upp efter några månader trots inlämnandet av ritningar m.m. som igentligen inte behövdes då jag viste exakt vad jag behövde, så mitt tipps är som tidigare nämnts, 1 bygganmälan. 2 bestäm vilket märke du vill köpa 3 mät noga och kolla på tillverkarens hemsida vilka delar du behöver 4 hitta en åf som kan något om skorstenar och kaminer 5 köp och installera. 6 få besiktat av sotaren och sedan är det bara att elda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.