Står i färd med att köpa hus och har hittat ett, naturligtvis drömhuset, där det för två år sedan var ett angrepp av hussvamp. Man bröt då upp bjälklag och tog bort skadat virke och ersatte med nytt. Det var den nuvarande ägarens försäkringsbolag (Anticimex) som hanterade ärendet. Osäker på vem som utförde själva jobbet. Huset är byggt sent 1800 tal med krypgrund.

Jag vet att alla är livrädda för hussvamp och i det aktuella huset har man hittat sporer som finns kvar av hussvamp. Det tycker jag dock inte är så konstigt med tanke på att det varit ett omfattande angrepp tidigare.

Jag väntar på dokumentation från säljarna kring vilka åtgärder som är gjorda, besiktingar samt information om nu gällande hussvampsförsäkring.

Förutsatt att man vidtagit ordentliga åtgärder; bytt ut virke, sprutat medel med brom samt åtgärdat fuktsituationen i grunden, vilka risker kvarstår och är det någon som har erfarenhet av liknande fall?
 
På hörsägen, så har jag hört att det är väldigt svårt att bli av med...

En fastighet i min närhet hade en hel yttervägg angripen (pga felkonstruktion), man visste inte riktigt hur man skulle riva, för om det börjar flyga sporer så kunde det smitta andra hus i närheten.

Dock vet jag inte sanningshalten i det.. men det låter inte roligt om det är så känsligt....
 
Svampen kan ju inte växa av sig själv utan behöver vatten, trä samt kalk för att leva. Räcker det inte att komma till rätta med fukten? Den är aggresiv eftersom den kan ta vatten från långt håll men bara det faktum att det landar sporer på andra hus gör inte att det blir hussvamp. Livsbetingelserna måste vara de rätta.

Det är så mycket skrivet om hussvamp och de som drabbats har många fått ett rent helvete. Men det skulle vara kul att höra från någon som idag lever i ett tidigare drabbat hus.
 
Redigerat:
Hussvamp är svår i och med att den klarar av att generera sin egen fukt.

Dock så behöver det inte betyda att det är kört för huset. Man måste byta ut all attackerad virke, bränna det, sanera med vätska, samt kanske använda en saneringsapparat en tid tills alla sporer är döda.

Det är såklart svårt om vissa nyckelkonstruktioner blir attackerat. Kontakta fackman för inspektion.

Mycket om hussvamp och sanering står på denna fackmans webbsida.
http://www.lfs-web.se/
 
Jag hade satt upp två skallkrav för att köpa ett fungushus.

- Det ska vara möjligt att teckna en bra försäkring mot hussvamp så att man kommer hyfsat lindrigt undan om infesteringen skulle ta fart igen.
- Det ska vara en rejäl prisreduktion mot en svampfri fastighet.
 
  • Gilla
frebod
  • Laddar…
Salty skrev:
Svampen kan ju inte växa av sig själv utan behöver vatten, trä samt kalk för att leva. Räcker det inte att komma till rätta med fukten? Den är aggresiv eftersom den kan ta vatten från långt håll men bara det faktum att det landar sporer på andra hus gör inte att det blir hussvamp. Livsbetingelserna måste vara de rätta.

Det är så mycket skrivet om hussvamp och de som drabbats har många fått ett rent helvete. Men det skulle vara kul att höra från någon som idag lever i ett tidigare drabbat hus.
Jag lever i ett tidigare drabbat hus. Vi åkte dit på ett 1800 tals hus som hade torpargrund där det inte funnits någon fungerande ventilation och massa fukt. Sedan hade tidigare ägare låtit sanden i kakelugnarna som de rivit ligga kvar i grunden. På så sätt fanns trä, fukt och kalk. Vi fick riva ut hela nedervåningen, sanera och bygga upp den igen. Dränera och sätta i avfuktare.

Vårat länsförsäkringsbolag ersatte inget utan önskade oss lycka till. Saneringsfirman (ocab) som jag anlitade sa att många skräms upp via hörsägen osv. Det behövs som sagt förutsättningar för att det ska kunna bli hussvamp. Att sporerna ska spridas till andra hus då måste de stå väldigt nära och att man river upp så att de flyger över. Själva hussvampssporerna är ganska vanliga men det är koncentrationen av de och som sagt fukt och kalk.

Vad ska du då göra. Se till att de har åtgärdat problemet och satt in en avfuktare. Ocab som jag anlitade skrev ett saneringsprotokoll över vad de gjort och vilka medel de använt.

Se till att du kan inspektera grunden eller där det har varit skadat någon gång per år så att man upptäcker om det skulle komma tillbaka något.
Vilket skulle vara väldigt konstigt om man bytt ut materialet och åtgärdat fukten.

Vi har även teststavar inborrade i bjälklaget på vissa ställen som blir gula om hussvampen skulle bli aktiv igen.

Kolla även med Trygg Hansa om de ersätter dig om det skulle återkomma. Tror de har karens på 6 månader, att skadan inte är äldre än så. Trygg Hansa är de enda som fullvärdigt erätter en hussvampskada.

Rejäl prisreduktion då skulle den köparen få gå någon annanstans i vårat fall. Har man upplevt en sån här sak då lägger man ner tid och tanke på att skadan inte ska återkomma. Väljer material som är fuktbeständigt osv. Prisreduktion skulle jag begära på 90 tals hus utan avfuktare och krypgrund.
 
Besiktigade i slutet av förra veckan tillsammans med besiktningsman. Tog upp hål i de golv som ej var åtgärdade på nedervåningen och det var tur. Nån tidigare ägare har lagt om golven och då lagt plast på marken i torpargrund och direkt på den lagt gullfiber. Resultatet är att det var väldigt kraftig kondens på ovansidan av plasten, gullfibern var blöt! I ett annat rum satt plast direkt mot undersidan av golvet med isolering under. I grunden under det senare rummet var den relativa luftfuktighet hög 70-75% men ingen kondens kunde konstateras. Golvkonstruktionerna är helt förkastliga och man måste göra om golven. Dessutom uppkommer frågan om det finns angrepp av mögel, röta eller svamp. Grunden är helt stängd utifrån varför det inte går att besiktiga på vettigt vis. Kommer behöva ta upp en del av golven så man kan komma ner och kika. Ett till problem är att utrymmet i grunden är från 60-10 då huset står i en slänt. Men konstaterad stående fukt i ena rummet och så hög RF i det andra är risken för skador överhängande... Livrädd för att delar av syllen ska vara skadad på sina ställe, inget litet jobb att byta syll på ett sånt här hus.
 
Det känns som om du får leta efter ett nytt drömhus?
 
  • Gilla
solair och 1 till
  • Laddar…
Kommer åka dit tillsammans med en timmerman och en byggare med erfarenhet av gamla hus och fukt för att höra vad de tror. Ska jag köpa det här huset får säljarna visa lite vilja så att vi kan ha en dialog. Klart är att det inte blir billigt att åtgärda! Även om man kommer tillrätta med alla problem står man ändå med ett hus som det varit hussvamp i vilket kommer skrämma bort många köpare när man ska sälja någon gång i framtiden.
 
Glömde nämna att försäkringsfrågan gällande äkta hussvamp är löst. Kvar är bara allt annat möjligt otyg...
 
Räkna med att få riva ut hela torpargrunden och börja om från början.....hussvampssporer finns överallt i naturen men kan inte leva utan rätt förutsättningar....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hussvamp
 
Har samma tanke dvs man för göra om från början och se till att göra rätt.

1) Riva ut befintliga golv

2) Gräva ur grunden (förhoppningsvis med sugbil)

3) Behandla allt virke med typ boracol samt byta ut eventuellt skadat virke.

4) Bygga upp en ny grundbädd med tvättat singel och grundisolering.

5) Bestämma sig för typ av grundlösning. Alternativen:

A) Gjuta (med extra isolering) och installera nivellgolv med undertrycksfläkt dvs dra ner inomhusluften i grunden (så gjorde anticimex på den del som de åtgärdade). Ha en hygrometer så man kan hålla koll på fukten.

B) Ha en vanlig torpargrund men med ordentlig inspektionslucka, hygrometer för bevakning, bra avfuktare och eventuellt "trygghetsvakten". Osäker om jag i detta alternativ ska ta hål för "kattgluggar" i grundmuren.

6)Lägga nya golv.

7) Förbättra dräneringen utomhus och se till att man leder bort takavvattningen så att stuprören inte mynnar ut vid grunmuren.

Känner mig inte helt trygg med Nivellgolvslösningen som Anticimex valde när de åtgärdade en del av golvet. Det blir extremt viktigt med att förhindra alla former av köldbryggor både mot mark/platta men även grundmur så att det inte uppstår någon kondens när man drar ner varm inomhusluft i en kall grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.