Upptäckte igår att en limning i förstocken spruckit. Spände upp fogen med en kil och petade ner lim med en tunn plåtbit, och tvingande ihop. Det är samma limfog som jag har kunnat bryta isär på spillbitar förut. Idag så verkar det sitta i alla fall. Funderar fortfarande på om jag ska limma rundstavar genom lagren på några ställen för att på så sätt förstärka upp lite, eller är kanske lättare att försänka några skruvar och sätta en täckplugg över? Typ 3 st i förstocken och 2 i pistolgreppet.
Så här ser det ut i nuläget.
lilla kameran februari 2013 041.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lilla kameran februari 2013 042.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lilla kameran februari 2013 043.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
NEJ INGEN RUNDSTAV
Då spärrar du plywooden och det riskerar att spricka om plywooden torkar.
Tycker du det skulle vara snyggt med pluppar så borra in 5mm och limma dit en plugg i annat träslag, behöver inte vara trä heller, en benbit från en fälld älg.

Rindstav på fel ledd har nyligen avhandlats i en annan tråd.

Protte
 
prototypen skrev:
NEJ INGEN RUNDSTAV
Då spärrar du plywooden och det riskerar att spricka om plywooden torkar.
Tycker du det skulle vara snyggt med pluppar så borra in 5mm och limma dit en plugg i annat träslag, behöver inte vara trä heller, en benbit från en fälld älg.

Rindstav på fel ledd har nyligen avhandlats i en annan tråd.

Protte
Aj då ett moment 22, Här tänkte jag limma en rundstav för att det inte ska spricka och det kan orsaka att det spricker. Antar att tanken med en skruv är minst lika illa. Du vet inte vilken tråd det var? Sökte lite men fann ingenting.
 
OT: Vad är det för bössa du ska ha i stocken? Lite nyfiken blir man ju... Ser jättebra ut!
Har sett laminatstockar med ett par fanerlager betsade rött eller blått, klart snyggt.
 
Det kanske funkar med någon slags hylsmutter och skruv om jag vill förstärka? det är ju inget som sitter fast i trät.
Vad ska jag ha för ytbehandling när jag kommer så långt? räcker det med olja eller ska jag satsa på något slags lack?
Har kollat på båtlack men det är ju så blankt, och det vill jag inte ha.
 
JPW skrev:
OT: Vad är det för bössa du ska ha i stocken? Lite nyfiken blir man ju... Ser jättebra ut!
Har sett laminatstockar med ett par fanerlager betsade rött eller blått, klart snyggt.
Är en 22lr mossberg 702. men min är rostfri. Klen kaliber och knappt någon rekyl, hade det varit något kraftigare så hade jag nog tvekat att bygga i plywood. tycker att laminat kolvar är riktigt snygga särskilt när det är olika färger i lagren, men kan tänka mig att det kan vara svårt att få trät genomfärgat själv. Är en billig bössa från början så jag vill inte lägga ut för stora pengar på den, men original stocken är mjuk och ihålig plast, så jag ska försöka göra en billig kolv själv. är nu uppe i en material kostnad på ca 700-750 kr.
Mossberg_702_Plinkster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.