Hej jag har en Metabo kgs 245 M gersåg. Det är ett nytt metaboblad på så den borde vara vass.
Nu är det så att jag lägger golv och vissa skär blir helt utan flisor andra blir det massa flisor på. Jag vet inte hur jag lyckas få det att fungera. Jag trycker ned bladet och drar det mot mig helt nedtryckt.... kanske det är fel...
 
Kanske lägga golvet upp och ner när du sågar....?
 
Det vanligaste sättet är att dra sågen mot dig, starta, sänk ner och knuffa in. Vet inte riktigt hur det påverkar snittets kvalitet, men det kan nog påverka. Framförallt är detta en säkrare metod. Risken för hugg är större med din metod.
 
Om vissa skär blir bra och andra flisar sig så är det troligtvis så att trät är hårdare och flisar sig lättare det kan hjälpa med maskeringstape där snittet skall vara, och låt sågen "hinna" såga i lagom takt.
 
Jag kör alltid sågen ifrån mig vilket gör att virket i sig själv fungerar lite som splitterskydd, sen fina sidan upp/mot dig beroende på vad du sågar skulle jag vilja påstå. Anser att det är "rätt" sätt...
 
gör som pyro skriver. Sen om det ska bli extra fint, kan du först ritsa med klingan, dvs bara gå några millimeter genom ytan, för att sen köra en gång till genom hela. så gör jag när jag sågar lister, vilket gör att jag kan ha standardklingan på hela tiden, blir fint vid lister, sen när jag kör grövre reglar osv sågar jag bara på, med lite flisning som följd.
 
Du kan tejpa där du skall snitta så blir det mycket bättre.
 
Alltid när man sågar måste man fundera på var klingans tänder går ur träbiten. Där kommer det alltid flisa sig. Mer med fåtandad slö klinga, mindre med fintandad vass klinga. Med en kapger går tänderna alltid ur träbiten uppåt (och med en bordssåg nedåt) vilket betyder att "finsidan" bör vändas nedåt om man helt ska slippa flis.

Alternativt så gör man som beskrivet ovan, backa genom träbiten, några millimeter djupt, och såga sedan utifrån och in. Då brukar man också slippa flis även om finsidan är uppåt.

Som komplement till ovanstående kan man ju komplettera med en fintandad klinga. Har en 10" 80taggare till min kapger och då blir snittet väldigt fint.
 
Är det ett laminatgolv eller parkett? Laminat sliter som attan på vanliga klingor och kan gärna flisa.
 
Tack för alla svar.
Jag sågar parkett.
Om jag förstått det rätt så drar alla sågklingan från sig i materialet. Ritsa först för att få ett snitt utan flisor alternativt tejp.
Anledningen till att jag har dragit klingan mot mig är för att det ska flisa mindre då jag har finsidan uppåt.
Jag har märkt att de icke sågande bakre tänderna i detta fall flisar materialet. Jag har spänt fast stycket endast på ena sidan så det kan ju vara så att jag tryckt lite ojämnt men jag vet inte.
 
Själv så sänker jag ner sågen först och drar sedan emot mig. Anledningen till detta har inte med flisning att göra utan det är för att åtmistode några spån skall hitta in i spånutsuget. När jag gör såhär så har spånen fri väg in i utsuget via det sågade snittet än om jag börjar såga närmast mig. Kör jag med den vanliga varianten (dra emot, sänk, skjut fram) så hindrar den osågade delen av brädan effektivt spånens väg mot utsuget.

Nu ligger det ju i kap-gersågens natur att spånutsuget inte kan bli speciellt bra men genom att såga mot mig så blir det ivarjefall klart bättre än annars.
 
Nu har jag själv ingen kap/ger. Men finns det inte special klingor för just laminat golv: Den borde vara trapets slipad. eller har det inte samma betydelse i en kap/ger som i en bordssåg?

Jag vet att Ts har original klinga men vad är det för klinga hur många tänder har den tex.

Pär
 
Är lite fascinerad av att alla verkar dra sina gersågar mot sig i stället för att skjuta dem ifrån sig. Jag har alltid skjutit ifrån mig utan några problem. Tycker det känns helt bakvänt att dra den mot sig :)
 
Ja, det verkar som om vi alla gör olika. Jag brukar oftast ritsa ett grunt spår med drag emot mig, för att sedan såga igenom hela arbetsstycket genom att trycka klingan ifrån mig. Detta minimerar urflisningen, men det finns säkert någon nackdel också. Jag gillar bara inte urflisningar, ens på regelvirke.
 
Det kan också vara en liten ToeIn som stör.
Om det är ett litet vinkelfel mellan anhållet och klingan på några grader så slår tänderna i bakkant på klingan in i finsidan och slår upp.

På min dewalt är stoppet rätt exakt och jag har justerat anhållet så allt ska stämma så bra det går.
Hur det är på Metabon vet jag inte.

Nu har jag inte sågat så mycket parket, men en hel del list.
Bra klinga med trapetsslipning och lugn och kontrollerad rörelse så flisar det sig inte när jag skjuter in sågen, alt bara sänker den rakt ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.