Det spar VÄLDIGT mycket pengar att ha garaget friliggande har jag förstått. Skyddad vinkel/inramning får man enkelt med häckar eller plank för några hundralappar.
 
Anna_H skrev:
Det spar VÄLDIGT mycket pengar att ha garaget friliggande har jag förstått. Skyddad vinkel/inramning får man enkelt med häckar eller plank för några hundralappar.
Hej tack för svar,

Vad är det som gör att det blir så mycket billigare att ha ett fristående garage? Om man vill ha det isolerat och uppvärmt så borde det ju vara liknande konstruktion som huset.

Om man skulle jämföra att ha ett integrerat garage mot ett fristående, då får man ju större bottenyta totalt med det fristående eftersom man inte kan utnyttja den extra våningen som man annars får "gratis". Man får ju också en totalt större väggyta att bygga.

Eller är det billigare att ha integrerat garage, men det är just vinkelhuset som är problemet? Att det är väldigt kostsamt att bygga i vinkel?
 
iqbad skrev:
Vad är det som gör att det blir så mycket billigare att ha ett fristående garage? Om man vill ha det isolerat och uppvärmt så borde det ju vara liknande konstruktion som huset.
Med den premissen blir givetvis besparingen mindre. Men med integrerat garage tenderar man att få en ogenomtänkt stor inredd vind. I vinkelbyggda 1,5-lanshus blir dessutom i synnerhet takkonstruktionen kostbar och svår att planlösa.

Om du trots allt väljer 1,5-planshus med inredd vind skulle jag därför föreslå att banta projektet genom att slopa vinkeln och flytta funktioner mellan våningsplanen.
 
Hej igen, tack för alla svar så långt! Jag har tänkt på det som kommit fram i tråden och har jobbat lite för att reducera utrymme/kostnader. Att ha ett väldigt långt rektangulärt hus med inbyggt garage blev väldigt svårt att få till, men jag har lyckats få till en lösning som jag tycker är acceptabel med att ha ett rakt rektangulärt hus med fristående garage. Man tappar naturligtvis den trevliga möjligheten att direkt sätta sig i bilen och köra ut, men det kanske man får leva utan. Antal rum är nu bättre anpassat efter behovet och boytan borde vara strax över 200m2. Vi kommer antagligen att jobba fram två olika förslag som vi tar vidare för att få offerter på, detta kan vara ett av förslagen.

Bottenplan:
bottenplan-1.png
Övre plan:
oumlvreplan.png
Garage:
garage.png

Placerat på tomt:
Framifraringn2.png
Framifraringn1.png
bakifraringn1.png

Kommer detta att bli ett billigare alternativ? Vad tycker ni om planritningarna? Är det något som kan göras bättre? Själv är jag lite tveksam till hur huset estetiskt ser ut på kortsidan med de stora fönstren.

Kommentarer mottages tacksamt!
 
Föräldrasovrummets klädkamare än nästan lika stora som barnens sovrum, och deras rum har ingen förvaring alls. Sätt badrummet till höger om trappan och låt det ta ena KLK, gör förvaring till barnrummen till vänster om trappan, eller ännu hellre som min bror har det: varsin liten KLK mellan de två rummen, så blir det dessutom bra ljudsisolering mellan dem.

Fundera också på om det går att ändra trappan så att uppgången inte är vid yttrdörren, det blir smutsigt där, vet du.
 
Jag rekommenderar dig att möblera alla rum så att du ser hur rummen blir. Det är mycket som ska få plats och då gärna lite smart och praktiskt. Jag vill också lägga till att om du ska ha garaget i huset så måste du ha en sluss mellan huset och garaget.

Tänk också på siktlinjer i huset, nu kliver du rakt in i en vägg. Kan du flytta det rummet någon annanstans? Jag skulle inte placera ingången i huset och trappen till övervåningen på samma plats. All smuts du släpar in kommer du att kliva i när du går upp. Mitt tips är att du tittar på färdiga planlösningar för kataloghus, där kan du nog hitta både hjälp och inspiration.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Man ska inte bara bygga för sina egna behov utan helst försöka tänka sig att nån annan ska kunna tänka sig att köpa huset när man själv vill flytta om några år. Så vore det bra om biorummet hade mer normal fönstermängd så att det kan bli ett sovrum eller nåt. Riktmärke är att ha ca 15% av golvarean som fönsterarea i rummet.
Badrummet på bottenvåningen ser lite märkligt ut med en helt tom vägg till höger när man kommer in? Sätt toan framför fönstret och handfatet på andra väggen. Försök minska storleken på badrummet om du vill spara pengar. Då kan du nog knö in en garderob extra i hallen?
Tänk på siktlinjerna som jimata skrev. Byt plats på köket och rummet rakt fram så kan man se från ingången snett fram till höger, genom huset, när man kommer in.
Huset blir bra mycket bättre utan vinkel och den hemskt stora garageporten som såg ut som en verkstadsport på första varianten.
 
Håller med Åsa om ett byte av plats för köket skulle vara ett lyft. Angående trappan. Föreslår en u-trappa så att du slipper gå i gruset. Jag skulle även flytta klädvården till att ligga utmed entreväggen. Groventrédörr bredvid stora entrédörren. Om fler är som vi så är det groventrén man oftast använder och det är då bra att ha kort inneväg mellan de bägge ytterdörrarna eftersom man ofta går där med skor på. Klädförvaring inne i klädvårdsdelen så minimeras kläder och garderober i "finentrén". Badrummet flyttas förslagsvis till ytan vid dörren på kortsidan.
 
Jag har läst nästan hela tråden men inte sett några väderstreck, utsikter eller granbfastigheter. Mycket enklare då tycker jag att komma på tips.

Edit: hittade väderstreck i första inlägget. Hur bli det på nya ritningen?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Ser fram emot uppföljning på denna tråd!
 
Beklagar stillheten på sistone. Vi har varit i kontakt med en husleverantör för att få en prisindikation på de två olika koncepten. Vi får antagligen svar nu i nästa vecka någon gång. Sedan måste vi bestämma oss for vilket koncept vi vill gå vidare med. Jag har undre tiden små-filat vidare på den rektangulära varianten efter olika input från min fru, men också här från forumet. Jag ska försöka svara på de kommentarer som har skrivits i tråden nedan.

Anna_H
Föräldrasovrummets klädkamare än nästan lika stora som barnens sovrum, och deras rum har ingen förvaring alls. Sätt badrummet till höger om trappan och låt det ta ena KLK, gör förvaring till barnrummen till vänster om trappan, eller ännu hellre som min bror har det: varsin liten KLK mellan de två rummen, så blir det dessutom bra ljudsisolering mellan dem.

Fundera också på om det går att ändra trappan så att uppgången inte är vid yttrdörren, det blir smutsigt där, vet du.

Vi önskar egentligen att försöka ha kvar de två stora klädkamrarna i föräldrasovrummet då vi tycker det är viktigt. Jag har utökat förvaringsutrymmet i de små rummen genom att få in en inbyggd garderob emellan. När det gäller trappan (vilket flera har kommenterat) så håller jag med om att det ur smuts synpunkt inte är helt optimalt. Men det är svårt att få till det på något annat sätt och man bör ju ha trappan i närheten av ingången för att slippa gå genom hela huset om man ska hämta nåt från övervåningen. Tittar man i huskataloger är det också en relativt vanlig lösning. Det som jag gjort är att försöka utöka avståndet mellan dörren och trappan, fortfarande inte helt 100% bra, men större avstånd kräver att huset blir längre och det önskar jag inte.

Åsa Lund
Man ska inte bara bygga för sina egna behov utan helst försöka tänka sig att nån annan ska kunna tänka sig att köpa huset när man själv vill flytta om några år. Så vore det bra om biorummet hade mer normal fönstermängd så att det kan bli ett sovrum eller nåt. Riktmärke är att ha ca 15% av golvarean som fönsterarea i rummet.
Badrummet på bottenvåningen ser lite märkligt ut med en helt tom vägg till höger när man kommer in? Sätt toan framför fönstret och handfatet på andra väggen. Försök minska storleken på badrummet om du vill spara pengar. Då kan du nog knö in en garderob extra i hallen?
Tänk på siktlinjerna som jimata skrev. Byt plats på köket och rummet rakt fram så kan man se från ingången snett fram till höger, genom huset, när man kommer in.
Huset blir bra mycket bättre utan vinkel och den hemskt stora garageporten som såg ut som en verkstadsport på första varianten.​
Tack för kommentarerna, biorummets fönster har flyttats på inrådan från min fru, och också gjorts lite större för att bättre matcha storleken på rummet. Toaletten är vi nöjda med och vi har kamrater som har precis den lösningen vilket vi tycker har varit både snyggt och fungerat bra. jag har provat att flyttat på köket, men jag gillar inte den lösningen. Dels får man en dyrare rör och kabeldragning, och dels så tar man bort sikten från vardagsrum och kök mot framsidan. Arbetsrummet utformning blir också lite märklig, plus att man nu måste gå igenom vardagsrummet för att komma till arbetsrummet.

sjostuga2
Håller med Åsa om ett byte av plats för köket skulle vara ett lyft. Angående trappan. Föreslår en u-trappa så att du slipper gå i gruset. Jag skulle även flytta klädvården till att ligga utmed entreväggen. Groventrédörr bredvid stora entrédörren. Om fler är som vi så är det groventrén man oftast använder och det är då bra att ha kort inneväg mellan de bägge ytterdörrarna eftersom man ofta går där med skor på. Klädförvaring inne i klädvårdsdelen så minimeras kläder och garderober i "finentrén". Badrummet flyttas förslagsvis till ytan vid dörren på kortsidan.​
En U-trappa kan ju vara ett alternativ, men det är betydligt jobbigare att få upp saker genom en sådan trappa. det mest ideala är ju en bred rak trappa, men det fick inte plats i det rektangulära huset, så en bred med lite sväng på slutet fick bli en kompromiss. Jag vet inte helt hur du tänkt att det skulle se ut men groventren vill jag helst ha ut mot garaget så man kan gå den vägen på morgonen om man ska ut till bilen, tycket den känns lite konstigt att ha två ingångar precis bredvid varandra?

Den uppdaterade ritningen ser nu ut så här:

Botten.jpg

over.jpg
 
R
iqbad skrev:
Hej igen, tack för alla svar så långt! Jag har tänkt på det som kommit fram i tråden och har jobbat lite för att reducera utrymme/kostnader. Att ha ett väldigt långt rektangulärt hus med inbyggt garage blev väldigt svårt att få till, men jag har lyckats få till en lösning som jag tycker är acceptabel med att ha ett rakt rektangulärt hus med fristående garage. Man tappar naturligtvis den trevliga möjligheten att direkt sätta sig i bilen och köra ut, men det kanske man får leva utan. Antal rum är nu bättre anpassat efter behovet och boytan borde vara strax över 200m2. Vi kommer antagligen att jobba fram två olika förslag som vi tar vidare för att få offerter på, detta kan vara ett av förslagen.

Garage:
[bild]

Kommer detta att bli ett billigare alternativ? Vad tycker ni om planritningarna? Är det något som kan göras bättre? Själv är jag lite tveksam till hur huset estetiskt ser ut på kortsidan med de stora fönstren.

Kommentarer mottages tacksamt!
Tänkte på garaget. Du vill få plats med två bilar? Spara inte på utrymmet för bredden.. Det får inte bli för svårt och trångt att komma in i resp. ut ur bilen. Trånga utrymmen medför en större risk för skada. Och om det är krångligt att ha bilen i garaget, så ställer man den ändå oftast på utsidan.. En tanke bara :)
 
Större garage och snåla inte med utrymme i tvättstugan.....ingen tycker det är roligt att fixa med tvätten om det dessutom är trångt/dålig lösning.....

Sen gäller som vanligt...
1. Kalkyl
2. Behovsanalys
 
Vad skulle ni rekommendera för bredd / längd på garaget?
 
R
iqbad skrev:
Vad skulle ni rekommendera för bredd / längd på garaget?
Det beror sig på vem som kör. Är det frun, så behövs större utrymme.. ;)

Räkna på bilarnas sammanlagda bredd och vilket utrymme som behövs för att du/ni skall känna er bekväma med det. Ska man kunna öppna bildörren utan att slå i bilen bredvid, exempelvis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.