Hejsan,

Jag håller på att renovera badrum i källaren på ett hus byggt -74. Det är betong, platta direkt på mark utan isolering (eller i alla fall nästan. Det är lite mineralull under plattan). Plattan är ca 10-15 cm tjock.

Jag har precis bilat bort alla gjutjärnsbrunnar och planerar att installera nya brunnar, men inte riktigt på samma plats. Jag har nu bilat upp ”kanaler” för de nya brunnarna och en VVS-are ska komma och dra in alla rören samt montera brunnarna.

Jag insåg dock ett problem idag när jag bilade och såg alla armeringsjärn. Jag har inte lust att kapa dom eftersom dom har en funktion. Något enstaka järn hade kanske kunnat gått bra att kapa men detta är ju många. Om ni ser i bilden så ligger stammen/avloppsröret i nästan exakt samma höjd som armeringarna vilket gör att järnen är i "vägen"…

Är det någon som vet hur man gör i detta läget? Drar man röret ovanpå armeringarna med risk för att det blir för högt? Eller drar man dom under med risk för att det blir någon form av bakfall? Eller kapar man de järn som behövs för att dra röret i rätt lutning eller hur gör man? Jag ska så klart kolla med hantverkarna också men ville gärna vara lite mera påläst själv...

järn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga svar än? Verkar alltså vara en svår fråga eller så har jag råkat publicerat det på fel ställe i forumet...
Jag går i tankarna iallafall att koppla in nytt rör mot det tidigare och sen kapa några stycken järn för att "få upp" röret på ovansidan av järnen. Då behöver jag bara kapa ett par stycken och kan då välja några av de mindre järnen. Röret får ett bra fall också. För att detta ska vara möjligt måste jag välja en låg brunn med sidoutgång men det verkar finnas sådana som inte är mer än 10-12 cm så det borde få plats eftersom jag även ska ha annat ovanpå betongen sedan (Isolecta skivor, flytspackel och annat).

Hoppas VVS-aren har något vettigt att komma med annars. Han kommer nog hit i veckan.
 
Krilleman
Vad har du för höjd kvar ovan armeringen?
 
Jag har 12 cm kvar ovanför armeringarna till toppen av plattan. Det får ju plats ett rör där samt en brunn men det blir tajt. Och jag tror det är bra att ha några järn också ovanpå röret och då blir det mindre än 5 cm till ytan på det nya golvet = risk för rost etc. Kanske ska försöka gräva ur mera under järnen och se om det inte går att få ett bra fall ändå.
 
Vi har ungefär lika tjockt betonggolv i källare, men vi har ingen armering alls.
 
Jag skulle just säga något liknande som Demmpa - mitt källargolv hade noll armering, men när jag bilade upp avloppet och lade nytt i tvättstugan, så lade jag i ett nät i rörgraven innan jag fyllde i betong. Dvs, nu har jag armering bara där det går nytt avlopp, men ingen annan stans.

Om var du skulle jag nog bara kapa den gamla armeringen, lägga nya avloppet, klippa till en bit armeringsnät som passar rörgraven och böja till det lite ÖVER röret (ev. naja ihop med befintlig armering), och sen gjuta igen.
 
Något sådant jag hade tänkt mig. Och naja ihop den nya med de gamla järnen som "sticker ut" och finns kvar efter jag kapat dom för röret.
Tack för era tankar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.