Hej.
Vi är mitt uppe i renovering av källaren som ska bli boarea. Vi planerar bla. in ett badrum. En utav ytterväggarna är mot berget.
Vi vill ha mkt trä i badrummet, dels för värmen och även för att göra det mer av ett rum än ett badrum.
Men de flesta rekommenderar oss att inte köra panel på väggarna så vi funderade på att köra fasade 7,5x15 kakel typ 1m upp på vägarna och ha en snygg avslutsboarder och resten av väggen målas. De blir bambu golv och klinkers runt badkar.
Men har ni några andra idéer eller förslag på ett snyggt lantligt badrum.

Detta var våran inspiration!
ImageUploadedByTapatalk1361861726.814128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En källare komplicerar det hela en del. Är källaren dränerad, är golven isolerade, har du några fuktvandringar i källargolv eller väggar i dagsläget?

Det går att sätta panel på källarväggar, men finns det minsta misstanke om fukt, bör man göra det med en luftspalt mellan väggen och panelen, så att systemet kan torkas ut. Kakel kan vara snyggt, men blir också mer sterilt och kallt.

I ett badrum vill man oundvikligen inte ha kalla golv, helst varma. Hur har ni resonerat kring golvet med uppvärmning och vad som ska vara tätskiktat och inte (vid ev. tillskjutande fukt ska man vara försiktig med tätskiktets utrbredning).

Panel och kommoder tycker jag är bra inslag, även om badrum inte fanns i husen förr i tiden alls.
Schackrutiga klinkersgolv kan vara ett annat äldre inslag.
 
Vi har inga spår av fukt nu. Det blir platonmatta med socklar.
Hört att det är väldigt krångligt att ha golvvärme om plattan är oisolerad.

Huset är dränerat 2010.

Vi ska ha kommod från ikea och badkar med tassar från Sveabad. Det som är osäkert är vad vi ska göra av väggarna..
 
Om ni ska ha trägolv så kan ni väl ha träväggar?
Då det är en källare (sten) så måste ni väl ändå regla ut från väggen för att spika panelen?
 
Golvet är bambu och de tål fukt bättre än det träet man använder för att göra panel..
 
Ni kan ju annars överväga skiffer eller klinker som ser ut som skiffer. Vi har sådant skifferliknande klinker på golvet i badrummet i källaren, det känns betydligt mer levande än slätt klinker och känns inte lika kallt att gå på. Vårt golv är oisolerat och saknar golvvärme, men är av någon anledning OK ändå.

Jag skulle inte vilja ha trä på ett betonggolv, fukt från båda hållen känns lite läskigt. Men snyggt är det ju. Vad är det för golv idag?
 
Det är bara naken platta. Golvet ligger inte direkt på plattan utan på platonmatta.
Ska kolla upp skiffer, tack
 
RulleBulle skrev:
Vi har inga spår av fukt nu. Huset är dränerat 2010.
Vi ska ha kommod från ikea och badkar med tassar från Sveabad. Det som är osäkert är vad vi ska göra av väggarna..
Då ser jag inga problem med träpanel, så länge ni inte sätter någon isolering invändigt eller direkt mot betongväggen. Sätt upp den med lutspalt så blir det garanterat bra.
 
Golvet i inspirationsbilden tyckte jag om.
Är det möjligt att bygga ett riktigt våtrum med tätskikt och ha det golvet?
Även om man sätter in en dusckabin blir det ju garanterad vatten på golvet emellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.