Hej kära experter,

jag har lagt in ett obehandlat furugolv 27x150mm i den tänkta bastun - snyggt blev det.

Nu funderar jag på att använda detta på väggarna istället för bastupanel, skillnaden i pris är ej stor.
Vad skulle nackdelarna kunna vara?

Tack på förhand
//Stebo
 
Nackdelen med furu är att den kan kåda av sig i en bastu utav värmen.
 
Det kommer bli en kladdig bastu.
 
  • Gilla
knipo
  • Laddar…
Jag har aldrig sett ett furugolv kåda - inte runt braskamin eller liknande...

Mycket bastupanel som säljs idag är av gran - finns inte samma problematik där?
 
stebo skrev:
Jag har aldrig sett ett furugolv kåda - inte runt braskamin eller liknande...

Mycket bastupanel som säljs idag är av gran - finns inte samma problematik där?
Golvet blir inte så varmt men panelen i bastun blir varm.
Även gran kan avge kåda, så jag har al på väggarna.
 
AndersS skrev:
Golvet blir inte så varmt men panelen i bastun blir varm.
Även gran kan avge kåda, så jag har al på väggarna.
Jag har oxå läst att det kan kåda - men samtidigt läst att detta inte skall vara så farligt... om man som jag samtidigt skall behandla panelen verkar problemen vara än mindre.
Har du någon konkret erfarenhet av furupanel i bastu?
Om ja - hur mycket kådar det, vilken temp brukar du ha när du bastar, vilken typ av aggregat?
 
Furu kådar normalt mer än gran. Det kan skilja väldigt mycket från en batch till en annan. Om din panel verkar vara av god kvalitet så tycker jag du kan testa. Jag tycker dock att gran håller sig ljus och fräsch längre än furupanel. Vi har furupanel i bastun på jobbet och den blir lite gråaktig och tråkig med tiden. Kådningen är inget direkt problem.
 
stebo skrev:
Jag har oxå läst att det kan kåda - men samtidigt läst att detta inte skall vara så farligt... om man som jag samtidigt skall behandla panelen verkar problemen vara än mindre.
Har du någon konkret erfarenhet av furupanel i bastu?
Om ja - hur mycket kådar det, vilken temp brukar du ha när du bastar, vilken typ av aggregat?
Du kan ha tur och få minimalt med kåda som trycks ut eller så kan du ha otur att få flera ställen med kåda som trycks ut. Så det går går inte att säga "hur mycket kådar det". Ett sätt att minimera är att kassera panel där man ser skador eller andra avvikelser i ytorna, gäller även att kontrollera baksidan av panelen.
Så om jag kan välja ett träslag som passar bättre för ändamålet så gör jag det.
Min erfarenhet från bl.a. furu är att jag ganska ofta använder det till olika snickeriarbeten jag gör. Däremot har jag ingen erfarenhet av behandlad panel i en bastu så huruvida det på verkar vet jag inget om.
Temperaturen i övre delen av bastun är fullt tillräcklig så om du har 70-90 grader har inte så stor betydelse. Du kan ta en yttervägg i träpanel och där se att solen kan värma den så du får kådrinningar.
 
Tack för info och synpunkter, uppskattas mycket!

Vad tror ni om att kvistlacka innan strykning/behandling (med Tikkurila Supi Arctiv) av brädorna?
Kan detta minimera genomslag av kåda?
 
Mina föräldrar har hemsågad/hyvlad furupanel i bastun, den släppte en hel del kåda under första åren. Vi sicklade av det värsta efter att flödet hade stoppat. Men jag rekommenderar det inte. Inte så roligt att få kåda i håret när man lutar huvudet mot väggen.
 
A
På golvet är det ju mycket kallare än högre upp i bastun, farsan har furu både i golv och väggar och golven har inte kådat nånting. Väggarna har ju lite kådfläckar men inte så det stör, har man otur så varje panelbit kådar så blir det ju inte speciellt kul förstås...
 
  • Gilla
Adde90
  • Laddar…
Nu är bastun klart (nja, några lister vid fönstren är iof kvar) - första badet igår.

Jag använde Silvan golv från Bauhaus på väggarna - ekonomivarianten. Målade svart bastu-bets innan jag klädde väggarna. Väggarna har stått över sommaren - sommardagar med temp på 50+ grader och än inget rinn från kåda.

I taket fick det bli asp, orolig för kådadropp från taket. Lavar i Abachi med ryggstöd i densamma.

Det är skönt med bastu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.