Det är ocker inget snack om det. Klart man skall bestrida sånt. Det är trams att flytta sin fakturering från något jämförbart som timlön till olika klamrar och material. Vem orkar ens jämföra något sånt? Det är ju det som de vet om och utnyttjar. Och det är skrupelfritt. Bättre att vara ärlig och höja timpriset tycker jag. Det andra röner ju noll respekt i samhället.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Tommor skrev:
Visst kanske du betalar 400kr för reparation av bilen, men du kan lika gärna betala 1200kr för en felsokning också, och samma anledning som du kan betala 4000kr till en tandläkare för 1timmes arbete..och detta är ställen där det är uppbyggt för att fixa problemen, men en hantverkare tar verkstaden eller tandläkarstolen hem till dig, och tar mindre betalt..
det är helt ok att betala 4000kr för några porslinsbitar i käften hos tandläkaren, det klagar ingen på. Plus att du måste släpa dig till deras arbetsplats. Men en hantverkare har 400-??00 per timme, då kommer han hem till dig med alla grejer. Och då är det konstigt att materialet är dyrare än vad det är om du köper det hos en nätgrossist??
Betalar du verkligen så mycket på verkstan och hos tandläkaren?

Det kanske du verkligen fått göra. Det är en sak jag funderat på ibland - blir ni hantverkare ofta överdebiterade när ni i er tur är kunder hos andra?
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Betalar du verkligen så mycket på verkstan och hos tandläkaren?

Det kanske du verkligen fått göra. Det är en sak jag funderat på ibland - blir ni hantverkare ofta överdebiterade när ni i er tur är kunder hos andra?
Naturligtvis blir dom överdebiterade och inte reagerar dom på det heller då dom ju tror att så ska det vara..
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag blir gråtfärdig, Tommor! Visst slösas det mycket med material men då debiteras ju detta till kund. Så om röris inte klarar av att använda materialet sparsamt då tar han bara ett rör till och kunden får betala. Överpris dessutom.
Jag pratar här inte om blandare eller andra material där det kan finnas kvalitetsskillnader, utan standardprodukter som avloppsrör, Cu-rör, rörklammer mm.
Jag klagar inte om rören blir något dyrare än nätgrossisten. Men jag klagar när enkla standardgrejer blir 3-4 ggr dyrare.
Då har du anlitat en rufflare och en oseriös firma! Ingen seriös firma har 3-400 procents påslag på materialet! Normalt påslag ligger kanske kring 20-30%
jag häftade med helt rimliga siffror, ser du inte dt så har du aldrig varit och gjort en rotfyllning eller dragit ut en tand... Heller aldrig ägt en modern bil!
det som stör mig så jävla mycket med erat resonemang är att ni tror att ni ska à samma priser som om ni handlar på nätet! Eller köper icke godkända detaljer eller andra sorteringens rör! För att inte talar om att det är en service ni nyttjar som ni inte får av någon annan i det föregående exemplet!
tror du på fullaste allvaret att en kund som har ett avtal som genererar miljoner per år betalar 400% påslag? Tror du sedan att u ska få samma materialpriser på ditt 25000kr badrum som stockholmshus får på sina löpande avtal så är ni ännu mer väck!
inköpspriserna för en liten rörfirma ligger lite under jula priserna och efter moms och nödvändigt påslag ligger priserna över julas priser! Men då glömmer du bort att entreprenören även har ett garantiansvar för grejerna, och därför blir det dyrare!
Köp materialet själv då har du garanti på själva installationen, men du får betala för återbesök och demonteing och får fixa allt med reklamation själv! Det är bland annat det du betalar extra för! Sen är det en förhandlingsfråga med respektive entreprenör. Och jag försvarar ingen som ockrar det är för jävligt, och det drar branschen i smutsen! Men de är här ni får skylla Er själva för ni anlitar hellre en billig hantverkare, än en som tar betalt! Och snälla sluta fråga efter fasta priser på små skitarbten för det är då ni blir lurade! Kör arbetena löpande mot redovisning av timmar och material enligt ök. För när ni begär ett fast pris på ett litet skitjobb så måste entreprenören ta höjd för att täcka dolda problem. Och inte tror ni väl att någon sänker ett överenskommet pris för att jobbet gick enklare/bättre än väntat? Men du kan vara jävligt säker att alla små tilläggsarbeten ska kosta extra..
 
Tommor skrev:
Då har du anlitat en rufflare och en oseriös firma! Ingen seriös firma har 3-400 procents påslag på materialet! Normalt påslag ligger kanske kring 20-30%
jag häftade med helt rimliga siffror, ser du inte dt så har du aldrig varit och gjort en rotfyllning eller dragit ut en tand... Heller aldrig ägt en modern bil!
det som stör mig så jävla mycket med erat resonemang är att ni tror att ni ska à samma priser som om ni handlar på nätet! Eller köper icke godkända detaljer eller andra sorteringens rör! För att inte talar om att det är en service ni nyttjar som ni inte får av någon annan i det föregående exemplet!
tror du på fullaste allvaret att en kund som har ett avtal som genererar miljoner per år betalar 400% påslag? Tror du sedan att u ska få samma materialpriser på ditt 25000kr badrum som stockholmshus får på sina löpande avtal så är ni ännu mer väck!
inköpspriserna för en liten rörfirma ligger lite under jula priserna och efter moms och nödvändigt påslag ligger priserna över julas priser! Men då glömmer du bort att entreprenören även har ett garantiansvar för grejerna, och därför blir det dyrare!
Köp materialet själv då har du garanti på själva installationen, men du får betala för återbesök och demonteing och får fixa allt med reklamation själv! Det är bland annat det du betalar extra för! Sen är det en förhandlingsfråga med respektive entreprenör. Och jag försvarar ingen som ockrar det är för jävligt, och det drar branschen i smutsen! Men de är här ni får skylla Er själva för ni anlitar hellre en billig hantverkare, än en som tar betalt! Och snälla sluta fråga efter fasta priser på små skitarbten för det är då ni blir lurade! Kör arbetena löpande mot redovisning av timmar och material enligt ök. För när ni begär ett fast pris på ett litet skitjobb så måste entreprenören ta höjd för att täcka dolda problem. Och inte tror ni väl att någon sänker ett överenskommet pris för att jobbet gick enklare/bättre än väntat? Men du kan vara jävligt säker att alla små tilläggsarbeten ska kosta extra..
Nu sitter jag med stora avtal så jag betalar enhetspris för hantverkstjänst och material köps via eget konto hos Ahlsell och Dahl men jag har sett många andra kunders fakturor för material. Prispåslagen har varit små när det gäller expansionskärl, pumpar, blandare etc medan rör, kopplingar och klammer mm har legat med påslag på 100-400 %. För en vanlig privatkund så är det svårare att jämföra medan sitter man som insatt och slår med rsk nummer så blir man mörkrädd.

Problematiken har då legat i att man inte bara tar en timlön för arbete och sen ett stort materialpåslag utan då talat om att påslaget är för att täcka ej debiterbara timmar, för körning etc. Samtidigt så debiterar man milersättning/mil till kunden, fakturerar för full arbetstid för restid inkl lite extra tid för att hämta igen offereringstid och pappersexcersis plus debiterar för servicebil. När man då debiterat för servicebil med motiveringen att man har med sig ett stort lager delar etc i stor bil så tvingas man ändå på kundens bekostnad åka iväg och inhandla mer material när något som det visar sig saknades.

Sen angående garantifrågan så är det absolut som du säger men med inköp från rätt firma så är det inga bekymmer, konsumentköplagen ger rätt till alla merkostnader pga materialfel så att det är bara att kräva ersättning för ens egna tid att reklamera varan inkl ersättning för ny installation.

Ps jag sitter troligen med samma certifiering som dig även om jag inte jobbar som rörmokare så jag har en hyffsad gissning. Stämmer inte in på alla men tyvärr alltför många seriösa firmor.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
För att provocera ännu mer kan jag lägga till att det är sant jag betalar lite för hantverkstjänster. Betalar enhetspris på 282kr/timme oavsett om det är elektriker, rörmokare eller snickare. Detta pris är dock det som gäller för alla mer kända och välrenommerade firmor i mitt län så det går att förhandla ner timpris även hos de seriösa firmorna för rätt kund. Detta som löpande avtal utan några som helst tillägg för servicebil eller andra avgifter och material köps in på eget avtalsnummer fast av hantverkaren ;)
 
Jo du lyfter en viktig fråga Lolle - att man måste förhandla. Men det är också en extremt tråkig utveckling att man måste förhandla med alla saker hela tiden - annars blir du blåst. Förhandla din försäkring, förhandla ditt bolån, förhandla ditt bredband, förhandla dina material när du bygger om badrummet. Om du väljer samma alternativ som sist eller sitter kvar i båten tryggt så straffas man genom högre avgifter. Tycker faktiskt att det är helt vansinne.

När det gäller material skall man förhandla bort det alternativt handla det själv. Har du en bra hantverkare förstår han detta. Själv betalar jag inte några materialpåslag längre. Det med försäkring genom hantverkaren är ju en jätteblåsning. Hur många sådana fall finns det egentligen?
 
Lolle skrev:
För att provocera ännu mer kan jag lägga till att det är sant jag betalar lite för hantverkstjänster. Betalar enhetspris på 282kr/timme oavsett om det är elektriker, rörmokare eller snickare. Detta pris är dock det som gäller för alla mer kända och välrenommerade firmor i mitt län så det går att förhandla ner timpris även hos de seriösa firmorna för rätt kund. Detta som löpande avtal utan några som helst tillägg för servicebil eller andra avgifter och material köps in på eget avtalsnummer fast av hantverkaren ;)
Du bör vara lite försiktig när du skyltar med dom priserna och samtidigt i flera andra trådar ganska klart indikerar vad du jobbar med.
För många kan det tolkas som att du missbrukar din ställning på jobbet genom att dra personliga fördelar av den hemma.

Nu säger jag inte att det är på det sättet men varningsklockorna ringer. Jag förutsätter att du kör med öppna kort gentemot din arbetsgivare om du har möjligheten att påverka vilka firmor som tar hand om vissa försäkringsskador.
 
Nimajneb skrev:
Du bör vara lite försiktig när du skyltar med dom priserna och samtidigt i flera andra trådar ganska klart indikerar vad du jobbar med.
För många kan det tolkas som att du missbrukar din ställning på jobbet genom att dra personliga fördelar av den hemma.

Nu säger jag inte att det är på det sättet men varningsklockorna ringer. Jag förutsätter att du kör med öppna kort gentemot din arbetsgivare om du har möjligheten att påverka vilka firmor som tar hand om vissa försäkringsskador.
Ja, det är långt ifrån första gången det framgår att det tycks råda någon form av 'mut'-situation där. Jag känner till och med igen beloppet sedan tidigare inlägg.
Kiss and tell ska man vara försiktig med, som sagt.
 
Tommor skrev:
Nu är det ju så att om du går till tandläkaren och betalar 4000kr för en timme så är det ju ok...
om du lämnar bilen till en verkstad så kan det kosta 1200kr/Tim och du måste lämna bilen på plats.
Är inte så säker på det, har faktiskt inte hört någon som sagt att det är bra priser hos tandläkaren. T.o.m. att man poängterat den höga timkostnaden som du gör. Även för bilverkstaden.
 
thomasx skrev:
Ja, det är långt ifrån första gången det framgår att det tycks råda någon form av 'mut'-situation där. Jag känner till och med igen beloppet sedan tidigare inlägg.
Kiss and tell ska man vara försiktig med, som sagt.
Det är lugnt, den juridiska biten och hur man ska hålla sig på rätt sida linjen är inga större problem. Så jag är rätt lugn gällande kiss and tell ;)

Det är snarare en indikation på vilka nivåer som går att komma ner på där hantverkaren fortfarande går runt.
 
Jag tror det är svårt att trycka ut priser hur som helst så det säger inte så mycket för folk i forumet. Jag betalar lägre pris än dig Lolle för snickeri men inte el och vatten. Var gränsen går för en vanlig man eller kvinna på gatan när det gäller förhandlingar är väldigt svårt. Det bästa man kan göra är att begränsa riskerna för att bli blåst på material tror jag.
Timpengen är också svår att förhandla. Jag har som sagt förhandlat ned mina priser på snickeri men det går ju inte om man skall göra det på vatten och el tex om jag skall jobba med bra leverantörer då konkurrensen helt enkelt är för dålig här i väst och de totala projekten är för små. Då har jag trots allt fyra hus.
Lolle du sitter ju också en extremt bra situation att förhandla priser också med den anledningen att de såklart vill hålla sig väl med dig. Svårt för folk att förstå var deras prutgräns går.
 
Jugend skrev:
Lolle du sitter ju också en extremt bra situation att förhandla priser också med den anledningen att de såklart vill hålla sig väl med dig. Svårt för folk att förstå var deras prutgräns går.
Det är just det som är problemet här. De må vara juridiskt i den ljusgrå zonen men kan vara nattsvart moraliskt och helt mot företagets "Code of Conduct" om det nu finns en sådan.
Där jag jobbar har vi tydliga regler runt denna typ av "förmåner".

Men vi ska inte hänga ut Lolle här, han har säkert sitt på det torra. Men det kan ju vara en tankeställning mer generellt.
 
Lolle skrev:
För att provocera ännu mer kan jag lägga till att det är sant jag betalar lite för hantverkstjänster. Betalar enhetspris på 282kr/timme oavsett om det är elektriker, rörmokare eller snickare. Detta pris är dock det som gäller för alla mer kända och välrenommerade firmor i mitt län så det går att förhandla ner timpris även hos de seriösa firmorna för rätt kund. Detta som löpande avtal utan några som helst tillägg för servicebil eller andra avgifter och material köps in på eget avtalsnummer fast av hantverkaren ;)
LOU och HBV avtal från dominerande kommunala bostadsbolag/kommuner kommer snart att få sig en granskning tror jag. För det blir väldigt snedvriden konkurrens när till dessa kommunala inrättningar tar in fasta priser på utföranden av merparten av alla underhållsarbeten och tillhandahåller material och sedan accepterar lägsta anbuden som lönedumpar och ligger långt under normala timkostnader. Tror bara det är en tidsfråga innan Konkurrensverket tittar på dessa grejer eftersom hbv-avtalen börjar komma i mer och mer av dessa upphandlingar.. Men den som lever får se....
och by the way det är inte omöjligt att dt är just ditt avtal som gör att privatkunderna får betala så mycket mer, för har du 180:- i timmen i lön till montören+60% sociala avgifter kan du ju räkna själv att det finns inte mycket avans på det jobben...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.