Har läst på forumet angående att fräscha upp kakelfogar, och vet inte vilket sätt jag ska gå till väga.
Det är i köket som fogarna har blivit mörkare vid tex. spisen. (vitt kakel och något mörkare fog, vet ej om den har varit vit från början då det är ca 20 år gammalt)
Har läst att det finns fogfinish, som man kan lägga på utan problem även på kaklet. Men detta ger bara tillbaks ursprunglig nyans på fogen (finishen var ju ingen färg...) så fogen kommer fortfarande vara mörkare än vad jag vill ha (tror jag).
Så, alternativ är ju att skrapa lite lätt och foga om med rätt färg (låter tidskrävande...), eller att måla fogen, om det finns sådan färg? Brukar sån färg hålla bra, eller ser det målat ut?

Hoppas någon kan svara.. :)
 
TileGuard har en produkt som heter Fog Finish. Den har jag använt för att "måla" fog som var smutsig till en mörkare nyans. Det var ett köksgolv som fick för ljus fog från början för att vara lämplig i köket. Jag vet inte om samma produkt kan användas för att få ljusare fog men det är väl bara att testa. Jag tycker det borde kunna funka.
 
Det är den jag menar med fog finish... :)
Den blev alltså mörkare för dig? Som att måla den? Trodde mer det var ett rengöringsmedel för att få tillbaks ursprunglig nyans, men det kanske går att "måla" om med den då...ska kolla upp!
 
Den fogfinish som jag köpte finns i olika kulörer. Den rengör vad jag vet inte särskilt mycket utan det är färgpigmenten som gör att det ser nytt och rent ut.
 
Köpt och gjort... ;D Blev mkt bra tycker jag! Kan rekomenderas, bara att kladda på, vänta några timmar (mer än 4 som rekomenderas) och sen torka av.
Betydligt lättare än att riva ner fogen och foga om...! :)
 
zadix skrev:
Köpt och gjort... ;D Blev mkt bra tycker jag! Kan rekomenderas, bara att kladda på, vänta några timmar (mer än 4 som rekomenderas) och sen torka av.
Betydligt lättare än att riva ner fogen och foga om...! :)
Skrapade du nåt eller kletade du bara på fogfinishen som det var??

Vilken färg valde du??

//Christina.
 
Jag gjorde bara rent fogen innan. Skrapar man så försvinner ju fog, och då måste du ha på ny fog, annars ser det nog dumt ut.
 
zadix skrev:
Jag gjorde bara rent fogen innan. Skrapar man så försvinner ju fog, och då måste du ha på ny fog, annars ser det nog dumt ut.
Vad använde du för att rengöra fogen??
Tog du vit färg eller..............??

//Christina.
 
Jag använde först avfettingsmedel och sedan ajax, blev bra. Fast som du säger, man kan säkert använda ett väldigt fint sandpapper o slipa lite på fogen, bara för att få bort allt fett.
"Manhattan grey" hette färgen, fogen var redan grå (vitt kakel). Färgen var drygare än jag trodde, målade två lager och har ändå en del kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.