Hej
Köpte kompressor Stanley ND200 och en dyckert/klammer -pistol på Jula för att spika spontadpanel och färdigmålade lister.

http://www.jula.se/kompressor-nd200-8-6-6-l-200057
Är nästan helt nöjd med kompressorn förutom att den går ner ända ner till 6 bar innan den startar och jobbar upp trycket till 8 bar. Jag hade förväntat mig att den skulle gå ofta med en så liten tank men det gör den inte. Och när den är nere på 6 bar så orkar pistolen inte alltid att slå i spiken ända ner (40mm dyckert) och ibland om det är hårt trä så knölas spiken ihop till en hög som gör stora fula märken i listen vilket är extra jobbigt när man använder färdigmålade lister. Jag tycker alltså att det är tvärt emot vad som skrevs i en annan tråd om denna kompressor där de tyckte att den gick för ofta, jag skulle gärna vilja att den startade tidigare. Är det verkligen okej att den går ner till 6 bar när det i spec:en hos Jula står arbetstryck 8 bar?
Går det att ställa om tryckströmbrytaren så den blir känsligare för då blir jag nöjd?

Jag pratade med en servicetekniker på Jula i Skara som var mycket otrevlig. Han ville inte ens lyssna färdigt på min beskrivning, han sa att jag hade för höga krav och att det ska vara så med billiga kompressorer och att jag borde köpa en för 10.000 kr!? :eek:
Och om jag skickar in den på reklamation så kommer jag bara att få betala undersökningsavgift och få tillbaka den utan åtgärd! :(

http://www.jula.se/spik-klammerpistol-071018
Spikpistolen slår ett brett märke brevid spiken ungefär varannan gång och ibland knölas den ihop och gör ett jättestort märke. Har provat att justera trycket på kompressorn (men då orkar den inte få ner en 40mm dyckert) och har testat att reglera spikdjupet. Har även provat att trycka lätt/hårt och att hålla pistolen i olika vinklar men ingen hjälper det blir ändå märken ca varannan gång.
Den otrevliga serviceteknikern sa bara att det är så det är men den billig pistol det är inget fel jag skulle ha köpt en dyrare....

Personalen i butiken beklagade att jag hade fått ett så dåligt bemötande och att de inte kan göra något annat än att skicka in prylarna till den servicetekniker som redan på förhand hade bestämt sig för att skicka tillbaka allt utan åtgärd och debitera mig undersökningsavgift. Vad gör man nu? :S

P.S. Kompressorn är samma som Bauhause säljer under märket Herkules om någon har koll på tryckströmbrytaren i den... http://www.bauhaus.se/kompressor-195-6-spikpistol.html
 
Redigerat:
Ang pickadollan så beror märket på att stiftet är bredare än huvudet, och att det inte finns ett gummiskydd i nosen.
På min egen pickadoll så har jag slipat ned stiftet så det är lika smalt som dyckerten.
Kombinerat med att jag är noggran och håller nosen på pistolen i rät vinkel mot listen gör att den skjuter utan märke och med bra resultat.
 
Det sitter ett plastskydd (ej gummi som de dyrare modellerna) som skapar att litet avståndet till metallnosen på 1-2 mm och som gör att man inte repa färgen lika lätt, plastnosen syns inte på bilden på Julas sida. Men den sitter dåligt och böjs undan av minsta tryck och gör ingen skillnad på märket efter stiftet. Känns inte som om man ska behöva slipa på pistolen för att det ska funka...
Jag läste någon stans att kombinerade klammer/spikpistoler har större risk för märken, synd att jag inte såg det tidigare för då hade jag köpt en renodlad dyckert pistol.

Jag har svårt att acceptera att man säljer en spikpistol som är till för dycketspik = lister m.m. där man inte vill ha fula märken och så ska man vara tvungen att acceptera det bara för att det inte är dyraste modellen! Den kostar 449 kr vilket är 180 kr mer än Biltemas som får många goda omdömen!
Jula verkar vara vara riktigt dåliga på att ta ansvar för sina produkter!
Är det någon som har koll på om det verkligen inte går att häva ett köp på en spikpistol som förstör?
 
Redigerat:
Tror inte att du behöver motivera särskilt väl att du lämnar tillbaka pistolen och köper exempelvis Senco B200 som Jula också säljer. Tycker att Jula har varit riktigt bra på reklamationer de gånger jag behövt utnyttja detta, det är ingen diskussion ens om man inte har kvittot kvar.

När det gäller Biltemas dyckertpistol så skall du inte förvänta dig ett bättre resultat. Denna pistol saknar nosskydd helt och det blir ganska ofta märken.
 
Jag kan bara styrka att kompressorn är det nog inget fel på - Visst att det stämmer att den startar på 6 bar och slår ifrån vid 8. Mer får man inte för de pengarna och den är inte i närheten av min Essve kompressor som startar vid 8 och slår ifrån vid 10 - Men då kostar Essven nästan 10ggr så mycket.
Jag är mycket nöjd med min Stanley och kör den konstant med en Senco Finish Pro 18 samt Tjep 16 Gauge och Tjep 15 Gauge Ståldyckert utan problem, smidig maskin, lätt att bära, står stadigt - Enda som jag stör mig på är den korta nätsladden samt ljudnivån när den drar igång.
Essven slår den med hästlängder på det mesta men det är ändå Stanleyn som hänger med i bilen och släpas fram just på grund av smidigheten och vikten.

Jag skulle nog hellre lägga klagomålen på din pistol och inget annat. Jag har bara klämt på den Senco som Jula säljer och kan inte yttra mig om just DEN är bra men anser att Senco som märke står för kvalitet.
Kan bara beklaga att du inte kände till att en kombi picka ofta kan ge slagmärken bredare än spiken, det ämnet har berörts ofta här på BH.

Lycka till med din reklamation!
 
badtastex skrev:
Tror inte att du behöver motivera särskilt väl att du lämnar tillbaka pistolen och köper exempelvis Senco B200 som Jula också säljer. Tycker att Jula har varit riktigt bra på reklamationer de gånger jag behövt utnyttja detta, det är ingen diskussion ens om man inte har kvittot kvar.

När det gäller Biltemas dyckertpistol så skall du inte förvänta dig ett bättre resultat. Denna pistol saknar nosskydd helt och det blir ganska ofta märken.
Tyvärr så är det just detta som är problemet, när jag pratade med Jula butiken i Kalmar och webb chatten så säger de att det enda de kan göra är att skicka in till den centrala verkstaden i Skara och att de själva inte har kunskap att bedöma problemet. Och vad verkstan sa innan de ens hade tittat på prylarna skrev ja ju tidigare... Så dina erfarenheter från Jula´s kundservice måste väl då bero på att din butik har bättre personal än vad de verkar ha i Kalmar.

Angående kompressorn så är jag som sagt nöjd med det mesta med tanke på att den är otroligt smidig och billig. Och det är möjligt att den funkar även vid 6 bar om man har en bättre pistol. Jag är framför allt ute efter att få veta om det går att justera tryckströmbrytaren. Har sett att vissa kompressorer har en bult som går att vrida för att ändra när kompressorn ska starta.
 
Vad har du för slang mellan pistol och kompressor?
Det spelar stor roll för effektiviteten på pistolen.
 
Jag har kört med biltemas minsta kompressor och har alla deras dyckert- och klammerpistoler och har inte haft något problem överhuvudtaget. Det handlar om 10 000-tals spikningar trots allt. Provade en Meec stomspikare 50-90 mm från Jula en gång, men den spikade dubbelt så den åkte tillbaka, blev Biltema även där och den har varit klockren.

Jag kör aldrig mer än 6 bar på mina spikpistoler, det frestar bara på i onödan. Kör även en klen spiralslang för att det är praktiskt, så för en liten dyckertspikare har slangdiameterna mindre betydelse.

Att jämför med Senco och Tjep känns inte riktigt relevant i denna tråd eftersom de kostar x10 mer än Biltema och Jula.

Om du har kvar på öppet köp så gå tillbaka med grejorna. Om inte, gå tillbaka med dom ändå och begär tillgodokvitto att handla för, den brukar gälla i typ 3 år, kanske känns bittert, men Biltemas grejor fungerar bättre.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Såg att bauhaus har bra priser på sina kompressorer, någon som provat dem?
//Jante
 
Vet absolut ingenting om den modellen, men det är vanligt att det finns justerskruvar inne i själva tryckbrytaren.
 
Ajdå, kanske läste ditt inlägg lite slarvigt eller så har du lagt till nu.

Om du har fått så dåligt bemötande så skulle jag nog prova en gång till men istället för att reklamera säga att du vill byta till en Senco. Du behöver alltså inte hävda att det är något fel eller så. Med tanke på att flera har upplevt samma problem kanske detta inte kategoriseras som ett "fel" i den bemärkelsen.

När det gäller trycket så tror jag det är något fel med antingen slangen eller pistolen som du upplever snarare än själva trycket. Har själv en av Duabhusets tysta kompressorer och den gör likadant - går igång omkring 6 bar och kör upp till strax över 8 bar. Inga problem att spika under de förutsättningarna (med biltema pistol och alldeles otroligt styv och jobbig slang).

Lycka till.
 
Du kan ställa utgående tryck på 6bar, då kommer du att få ungefär samma tryck hela tiden och det ska räcka för att slå i en dyckert. Jag kör själv med Sencopistoler, semipro, både för klammer och dyckert där du på pistolen kan ställa inslagsdjupet, men den funktionen kanske saknas på Meecen.
 
man får lite vad man betalar för, tror inte det blir bättre med meec pickan. Jag kör med
sencon och den levererar varje gång. Har även beställt en bosch för att komplettera med
16Ga:)...
/
M
 
har du smörjt pistolen med olja? (nån droppe i luftinloppet) det gör stor skillnad på hur högt tryck som behövs, 4 bar räcker för mig med min biltema och 90mm spik.
 
Jag vet vem du menar på julas kundservice/reklamationsavdelning. Riktigt otrevlig fan. Vill inte alls hjälpa till. Och pojkarna i butiken var jättetrevliga och vill hjälpa till men kan inte, eller så får de inte. Enda dumma var att de inte ringde upp mig trots löfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.