Problemet är ju att i får ett bekymmer som u inte har möjlighet att se fören du har jävulska problem.Så därför är det många hus om har det problemen men inte upptäcks fören det ska göras om..
 
Tommor, Vilka problem syftar du på?
 
Dålig isolering och fuktproblem från undersidan
 
Den här tråden spårar ur. Tar kontaktmed Nivell och andra golvläggare här i trakten och ser vad de säger.
 
AcidSleeper skrev:
Den här tråden spårar ur. Tar kontaktmed Nivell och andra golvläggare här i trakten och ser vad de säger.
Det gör du rätt i, men ta även kontakt med rörmokaren och golvärmetillverkaren. Golvläggare och golvtillverkare har inte den kunskap som behövs för dimensionering
 
För kännedom: Nivell golv finns numera endast med 20-95mm isolering.
 
Vad säger Nivell om golvvärme? Går det att kombinera med ventilerat golv och i så fall hur?
 
Har ju insett att jag har ett enrörssystem till radiatorerna...

Varför skall priset fördubblas bara för att man behöveren cirkulationspump?
 
Jag hade bilat ut den gammla plattan och isolerat med EPS betong(har gjort det själv) sen golvvärme och flytspackel på det. Då slipper du ha något organiskt som det blir med nivell golvet så att ev fuktvandring inte skapar något problem. Vad är det som fördubblas i priset?..Att du behöver en shunt och en cirkpump?
//
M
 
trojlee skrev:
Jag hade bilat ut den gammla plattan och isolerat med EPS betong(har gjort det själv) sen golvvärme och flytspackel på det. Då slipper du ha något organiskt som det blir med nivell golvet så att ev fuktvandring inte skapar något problem. Vad är det som fördubblas i priset?..Att du behöver en shunt och en cirkpump?
//
M
Vad är det för organsikt i Nivellgolv?
Eller, ja, reglarna är ju trä men de står på plasttassar och har ju ventilationskanalen under sig så de kan aldrig komma i kontakt med plattan...
 
pelle242 skrev:
Vad säger Nivell om golvvärme? Går det att kombinera med ventilerat golv och i så fall hur?
Vi har Nivellgolv och sen LK EPS16 ovanpå det. Man kan även ta Nivellgolv med spårad spånskiva.
 
Jag har inget problem med fuktmen fixar ändå ventilerat golv då det inte lär skada.

exakt det som drar iväg. kollar jag på pris till tvårörssystem för 5kvm så blir det ca 3000, men för ettrörssystem så blir det nästan 6000kr, fick precis en offert till här på 5000kr +moms......
så jävligt dyrt för endast 5kvm
 
Ser ingen anledning för de, det är exakt samma grejer som används...
LK's minishunt är omställbar mellan ett och tvårörsystem... Fast det första priset var kanske bara en minikretsventil... Och då borde det bli flera tusen i skillnad...
 
Redigerat:
mm för LK 5kvm är det bara en mininkretsventil.... sen om man vill köpa för större kvm ingår minishunt men då stiger också priset.. det är minishunten som kostar!

Vet du något som kostar mindre än 3500kr för 5kvm? Då får du väldigt gärna skriva en rad... Vore uppskattat!
 
Nu ska jag improvisera lite..
det borde funka med bara en minikretsventil om det är möjligt att montera en bypassledning mellan radiatorsystemet och tilloppet till golvärmeslingan. Samt att du monterar en backventil som säkerställer flödesriktningen på lämpligt ställe..
Men sedan har du ett besvär med att justera och trimma allt så det funkar.. Och det är om det funkar alltså! och denna metod är inget jag provat själv, men i teorin borde det gå att få det snurra..
men jag skulle inte snåla och göra det om det inte var absolut nödvändigt..
mitt förslag skulle vara att behålla en radiator eller en handukstork och sedan komplettera med Elvärme för comfort..
eller sätta in en m60 eller push12:à, då blir det iallafall mindre besvär och säkert bättre i det långa loppet...trots dyrare investering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.