Jag har kommit på att det skulle vara praktiskt att kunna styra cirkulationspumpen för radiatorslingorna trådlöst, för att (via övrig hemautomation som jag redan har) kunna slå av den automatiskt när utomhustemperaturen börjar vara tillräckligt hög. Jag funderar bara på om detta är något som kräver speciell utrustning eller om jag helt enkelt kan använda en vanlig på/av mottagare som jag monterar i en utanpåliggande kopplingsdosa och drar matningen till pumpen via denna. Har en pump några egenskaper som gör att det inte funkar att styra med en vanlig mottagare som främst är tänkt för att styra belysning? Något annat att tänka på i den situationen?
 
Vad är vittsen med att stoppa pumpen? Spara energi?
 
Att tänka på, Nexa enheterna är alltid AV vid ett strömpåslag tex. efter ett strömavbrott. Förmodligen inget du vill att din pump skall vara.
 
TeroM skrev:
Att tänka på, Nexa enheterna är alltid AV vid ett strömpåslag tex. efter ett strömavbrott. Förmodligen inget du vill att din pump skall vara.
Fast om hemautomationen alltid skickar en på efter strömavbrott, så funkar det ju ändå ;)
 
thomasx skrev:
Fast om hemautomationen alltid skickar en på efter strömavbrott, så funkar det ju ändå ;)
Den ska ju bara skicka en på efter strömavbrott om statusen var på vid avbrottet. Då blir det lite knepigare.
 
Taken skrev:
Jag har kommit på att det skulle vara praktiskt att kunna styra cirkulationspumpen för radiatorslingorna trådlöst, för att (via övrig hemautomation som jag redan har) kunna slå av den automatiskt när utomhustemperaturen börjar vara tillräckligt hög.
Den automatiken (sommarläge/urkoppling) har jag inbyggd redan i styrautomatiken för värmeregleringen.
I den gamla var det ett fast värde, men i den nya så kan jag ställa exakt vid vilken temp den ska starta/stoppa. Den jag har nu är en Danfoss ECL Comfort 110, den har en massa parametrar man kan ändra.

Man bör motionera pumpen lite-då-och-då, ECL C 110 kan man ställa in att den gör det var tredje dag.
 
Redigerat:
mlkjhr skrev:
Den ska ju bara skicka en på efter strömavbrott om statusen var på vid avbrottet. Då blir det lite knepigare.
Dessutom så är Nexa varken 100% pålitliga, och man får ingen återkoppling på läget, så jag skulle dra mig för att använda dem i någon hemautomation där det är en viktigare funktion, ss värme. Om fönsterlampan i vardagsrummet inte går på som den skall så OK då, men att cirkpumpen inte gör det när det blir kallare ut, inte lika roligt.
 
el_richard skrev:
Vad är vittsen med att stoppa pumpen? Spara energi?
Det skulle väl vara en bonus, men det skulle ta rätt länge att få igen investeringen speciellt när jag ändå redan har pumpen av hela sommaren redan nu. Det sitter en vridströmbrytare för att slå av den som jag använder mig av nu, och automatiken skulle mest innebära att det blir lättare att slå av/på för kortare perioder som nu när vårvintern närmar sig och det kan vara rejält varmt på dagen men ändå kallt på natten.

Nä den stora poängen är att när jag eldar så trycks på något sätt en hel del hett vatten ut i radiatorslingan när acktanken blir uppvärmd, och detta leder till att det blir onödigt varmt i huset så snart det börjar vara plusgrader. Effekten kan hålla i sig rätt länge, så att slå av pumpen ger både en bättre temperatur i huset och värmen i acktanken räcker längre. För bästa effekt borde jag nog också fixa ett servo för att styra avstängningen på radiatorslingan då vi får en del självcirkulation även med pumpen av, men det är nog att komplicera det onödigt mycket, kommer ganska långt bara med att slå av pumpen. :)
 
TeroM skrev:
Att tänka på, Nexa enheterna är alltid AV vid ett strömpåslag tex. efter ett strömavbrott. Förmodligen inget du vill att din pump skall vara.
Bra tänkt, det är ju något att fundera på. Som thomasx skriver så kan man ju skicka en på-signal efter strömavbrott, eller om man även vill ta Nexas opålitlighet i beaktande så kan man helt enkelt skicka en signal (på eller av beroende av vad som är aktuellt) periodiskt, så det kommer en ny styrsignal var 5:e minut eller så.

Då är nog den svaga länken (speciellt vid strömavbrott) det faktum att jag kör mina Nexa-prylar via min server (och en Tellstick), och det är inte alls säkert att den kommer upp ordentligt efter ett strömavbrott. För kortare perioder, som att pumpen skulle vara av tills man kommer hem från jobbet, så är det inget problem. Men för att kunna åka bort på semester så måste det nog till något bättre. Kanske man kan montera en brytare med 3 lägen, för att kunna sätta pumpen i lägena av, på, eller Nexa-styrd? Då kan man låsa den till på om man åker bort på vintern.
 
mlkjhr skrev:
Den ska ju bara skicka en på efter strömavbrott om statusen var på vid avbrottet. Då blir det lite knepigare.
Inte alls, den vet ju om den ska vara på eller av, det är ju det som är hela grejen, så ska den vara på skickar den en på, ganska självklart egentligen ;)
 
Taken skrev:
Bra tänkt, det är ju något att fundera på. Som thomasx skriver så kan man ju skicka en på-signal efter strömavbrott, eller om man även vill ta Nexas opålitlighet i beaktande så kan man helt enkelt skicka en signal (på eller av beroende av vad som är aktuellt) periodiskt, så det kommer en ny styrsignal var 5:e minut eller så.

Då är nog den svaga länken (speciellt vid strömavbrott) det faktum att jag kör mina Nexa-prylar via min server (och en Tellstick), och det är inte alls säkert att den kommer upp ordentligt efter ett strömavbrott. För kortare perioder, som att pumpen skulle vara av tills man kommer hem från jobbet, så är det inget problem. Men för att kunna åka bort på semester så måste det nog till något bättre. Kanske man kan montera en brytare med 3 lägen, för att kunna sätta pumpen i lägena av, på, eller Nexa-styrd? Då kan man låsa den till på om man åker bort på vintern.
Eller gör du så att pumpen alltid går på efter strömavbrott och det krävs en avsignal från nexa för att stänga av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.