Någon som har tips eller någon sida ni kan ge länken till som visar hur man bygger en dörr till en bastu?
Huset vi just skaffat har bastu men dörren är borta :( Vet att man ska kunna ta en "vanlig" dörr och isolera den och använda till bastun, men isolera hur? Räcker det med att klä dörren med bastupanel? Vad för isolering bör man använda och är där något speciellt att tänka på?

Tack på förhand!
 
En bättre beg. bastudörr kan du få tag på för 300 kr. om du letar på blocket. Det är förmodlige det enklaste och kanske även det billigaste alternativet. Har du tid så väntar du till du hittar en med fönster , gångjärn på rätt sida osv. Om du vill göra det själv så bör du isolera med stenull i dörren och sedan panel på insidan. Lycka till!!!
 
Jag skulle nog försöka köpa en ny dörr det kostar inte så mycket kolla på www.sigro.se du kan få en bra dörr för 2-2500 kr ungefär. Är rädd för att resultatetinte skulle bli bra om man skall försöka omvandla en vanlig dörr till bastudörr..
 
Ja, det blir nog lättare att köpa en annan, ny eller beg., men det är ju roligare att bygga själv ;) Men jag ska se hur jag gör, nu vet jag i alla fall vad jag i så fall behöver för isolering.

Tack för svaren!
 
Skall dörren sitta i en bastu inomhus kan det även vara trevligt med en glasdörr. I en utomhusbastu är det trädörr som gäller. P g a den stora tempskillnaden mellan ute och inne kan det vara svårt att göra en formstabil dörr själv. Ett sätt är att svetsa en ram av fyrkantrör som sedan kläs in med panel och isolering i mitten.
 
Själv slog man till på en glasdörr som var rundad övertill, hittade den på K-rauta där den var duktigt nedsatt i pris :cool: så nu gäller det bara att göra klart vinden (isolering och allt annat) för att sen kirra bastun ;)
 
Gjorde min bastudörr av en smal föredetta källarinnerdörr, vi var tvungna att ta bort den vid bastubygget, och då kunde jag ju använda den till bastun istället. Kortade bara av dörren, och smalade av den en aning, och tappade ihop den som den var gjord innan, sen klädde jag den med panel, som övriga bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.