Jag håller på att renovera ett badrum och vi ska ha ett bubbelbadkar, troligen ca 150 cm stort ungefär.
Men jag behöver fixa ordning avloppet samt dra fram elen till platsen nu innan vi köpt badkaret. Är det någon som gjort detta förut och vet om det skiljer sig mycket mellan olika bubbelbadkar kring VAR någonstans brunnen samt elen måste vara någonstans?

Är lite orolig för att jag sätter elen och avloppet på ett ställe som "verkar bra" och sen när vi väl valt typ av badkar så är avloppet och elen för långt ifrån...

Jag tänkte sätta avloppet ungefär mitt under bubbelbadkaret samt elen på väggen bredvid i höjd strax under där badkarskanten kommer vara. Ungefär.

Kan det fungera?
 
Krilleman
Avloppet mitt under är inget bra, då du bygger bort möjligheten att rensa vattenlåset.

Det lättaste är ju att bestämma sig för vilket kar du ska ha och bygga efter det! Då är det ju större chans att det blir rätt på första försöket...
 
Avloppet brukar man placera strax innanför framkant på karet.
Och elen verkar vara placerad på samma ställe på alla, Min elektriker satte kopplings dosan precis där den sitter på karet. Kanske tur men han verkade säker. kabeln på karet är ganska lång,
glöm inte inkommande vatten till karet!
Men som sagt köper du karet innan du börjar så kan det inte bli fel!
 
enl. branschreglerna så får inga genomföringar annat än för blandare finnas i vägg vid dusch/badplats, 6.3.3 i bbv 10:1

Alltså så ska elkabel för badkar dras ut ur vägg utanför badplatsen (antar att man ska dra ut den i våtzon 2 eller 1m utanför duschplatsen om det är yttervägg)
 
Jag satte eldosan i rummet bredvid badrummet och drog igenom kabeln från badkaret dit. Kabelröret gör också en böj uppåt i väggen för att ska vara omöjligt för vattnet att rinna till dosan. Kändes bäst att slippa elkopplingar bakom badkaret.
 
nino skrev:
enl. branschreglerna så får inga genomföringar annat än för blandare finnas i vägg vid dusch/badplats, 6.3.3 i bbv 10:1

Alltså så ska elkabel för badkar dras ut ur vägg utanför badplatsen (antar att man ska dra ut den i våtzon 2 eller 1m utanför duschplatsen om det är yttervägg)
Det där var intressant, hur vanligt är det att det bryts mot den regeln. Jag har läst den men inte reflekterat över att den gäller även el, men det är ju klart att den gör. jag har dock inget bubbelbad heller, så hade det varit aktuellt hade jag förhoppningsvis kommit på det.

Men som sagt hur många bryter mot den regeln?
 
Tack alla,
Det är nog väldigt många som bryter mot den regeln - medvetet eller omedvetet.
Om man nu inte ska bryta mot den måste jag alltså fixa så att elektrikern drar kabeln mot en inkoppling i Zon2. Men hur gör man då med själva kabeln? utanpåliggande i rör? Den kan ju inte gå igenom väggen för då finns ju risk för att vatten tränger in där etc.
 
Jag gjorde ungefär som empame, vp-rör som gick snett uppåt in i ett angränsande rum som jag förankrade i väggen ordentligt med lim och på badrumssidan satte jag en rörmanschett över vp-röret. Borde hålla sig tätt och elmässigt kändes det säkrare.
 
citerar arkenfall: Det är nog väldigt många som bryter mot den regeln - medvetet eller omedvetet.

Frågan togs upp på ett seminarium med bla säkervatten och ett FB, dom hade heller inte reflekterat över hur det är skrivet... :)

Deras förslag var en kabel från en dosa hängandes eller limmad eller fastsatt på nått vis utan att göra hål i tätskiktet (hängande kabel är väl inte så bra iof)
 
Hur skarvar ni kablarna?
Måste ju ha en kopplingsdosa bakom karet? eller dran ni kabeln i tom slang till rummet brevid?
Klart man gör genomföringen enligt säker vatten, dosan sätts fast med dubbelhäftade tape och matningen kommer uppifrån.
 
Jag satte dosa på väggen i zon2 och drog sen kabeln längs golvet i skarven mellan klinker och kakel i en kabelkanal och upp längs väggen...

Självhäftande kabelkanal alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.