IMAG1006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har märkt att istapparna från taket kommer från takfoten och inte från hängrännan. vad beror detta på ? är det ett stort problem ? Smältvattnet är färgat brunt och det har även runnit på brädorna som man kan se på bilderna.
 
Hej ..
Du kan har otäta fönster eller för lite isolering på taket.För då bildas dessa istappar..
dom verkar sitta utanför fönstret så det kan vara värmen därifrån som strömmar ut
Jag hade en otät dörr en gång och då fick jag också istappar precis som du ..
och bara vid dörren..
varför dom är bruna .. det skulle man sett på plats för att kunna räkna ut..
Eti..
 
Är hängrännorna rensade?
 
Är det så att du har avluftning/ventilationsutblås rakt ovanför?
Då kan det hända att det bildas is underplattorna genom att snö smälter och bildar is och sen går vatten in 'bakvägen' under plattorna. Det resulterar sen i att istappar kan bildas under pannorna och innanför hängrännan.
Vad man kan göra åt det har jag ingen aning om, förutom att ta bort snön.
 
nej inget utblås eller liknande , jag har kollat fönster och de är inte otäta vad det gäller tätningslister etc. Jag undrar varför smältvatten bildas där det gör ? hur kan det komma ut där det gör ? nja hängrännorna är nog inte så rensade.
 
Kan du komma åt att titta på insidan av taket. På nått sätt måste det komma varmluft som smälter snön.
Lyft nån tegelpanna och titta så kanske du kan se var isbildningen börjar, titta på insida om du ser nått konstigt
tex saknad isolering.
Har du bott länge i huset? Haft det fler vintrar? Försök få en uppfattning om vilken utsträckning isen har under pannorna så kanske du kan misstänka var varmluften kommer ifrån. Ev köp en enkel värmedetektor tex http://www.clasohlson.com/se/Pr364370000/Pr364370000 så kan du se lite var det finns varmare/kallare partier.
Lycka till
 
isbildningen börjar uppe vid råsponten i undertaket, så du kan ha några trasiga pannor..
då kan det bli så här .
och du kan ha ett värmeläckage i isoleringen ...
Har du möss på vinden så är dom också duktiga på att göra hål i isoleringen och det
kan faktiskt räcka om hålet eller hålen , sitter nära takfoten..
Eti..
 
detta är min första vinter här. jag har varit uppe på vinden och kollat, ser inga skador eller nått men ser glipa på vissa ställen vid takfoten, men det är inte just där det är istappar. ska isolering ligga ända emot taket på vinden ? eller är det " bra" att ha nån glipa här å var ?
 
Isoleringen ska inte ligga mot taket. Det ska finnas ventilationsöppningar vid takfoten.
 
oekj det är kanske de jag ser då.det är svårt att se för isoleringen .. hur brukar dom vara placerade ? den jag minns är placerad i mitten av taket " takfoten"
 
Redigerat:
Det brukar vara en glipa alldeles under råsponten i takstolsfacken. Kan variera en del, men är det inte fuktigt på vinden är inte detta något problem. Ligger däremot isoleringen mot taket brukar det leda till att snö på taket smälter och man får istappar.
 
du skall inte ha några glipor i isoleringen för då har du värmeläckage där ..
Eti..
 
Jag hade stora problem med bruna istappar tills jag kom på att avluftningen från avloppet gick ut mellan taket och tegelpannorna, den fuktiga luften kondenserade och rann under pannorna tills det frös vid takfoten. Skar av avluftningsröret på en kattvind och ersatte med en backventil. Inte en istapp efter det!
 
okej jag har avluftning från avloppet på taket och så har jag. det ligger även isolering mot taket på vissa ställen.ska jag ta bort så det inte ligger emot alls ? http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf där ligger det isolering mot taket ?

inom kort ska jag upp dit , då kommer jag ta lite bilder som klargör lite förhoppningsvis:D
 
gnsmk skrev:
[länk] där ligger det isolering mot taket ?
Nej, det gör det inte. Det sitter skivor där som ser till att det blir en luftspalt under taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.