Hej, jag och min fru har planerar att i framtiden bygga ett 1,5 plans vinkelhus. Jag har jobbat fram ett första utkast till planlösning för över och undervåning. Alla detaljer är inte på plats än, men jag skulle väldigt gärna vilja ha lite feedback på om det finns saker som ser konstigt ut, eller som skulle kunna förbättras?

Är några av lösningarna kostnadskrävande / ineffektiva, eller finns det praktiska levnadsmässiga saker som kunde förbättras? Är det några rum/väggar eller dörrar som ser ut att ha konstig placering? Alla synpunkter tas tacksamt emot!

Huset kommer att stå med köksdelen (övre delen på ritningen) i riktning syd/sydväst och gatan går parallellt med nederdelen av ritningen.

bottomfloor.jpg

topfloor.jpg
 
Vaad är utrymmet med måtten 3810*4540 och dubbla dörrar?
Var har du sovrum/möjlighet til lsovrum på bottenvåningen?
Utrymmet som är 2346*2417 förmodar jag är ett badrum?
 
Anna_H skrev:
Vaad är utrymmet med måtten 3810*4540 och dubbla dörrar?
Var har du sovrum/möjlighet til lsovrum på bottenvåningen?
Utrymmet som är 2346*2417 förmodar jag är ett badrum?
Utrymmet med dubbla dörrar är ett ljudisolerat hemmabio-rum. Utrymmet i bakkant på rummet är för att kunna ha absorbenter för att få en jämnare ljudåtergivning. Måtten är också anpassade för att sprida ut resonanser så jämt som möjligt. (avdelningen för hifi-nörderi)

Tanken är att det ska vara typ en bäddsoffa i det rummet så det kan användas som gästrum på nedervåningen. annars finns det inga andra sovmöjligheter på nedervåningen.

Utrymmet precis till höger när man kommer in genom huvudingången är precis som du antagit, ett badrum. Badrummet på övervåningen är det rum som är 3222mm brett.
 
Några observationer: Passagen in till kök/allrum är alldeles för smal. Du behöver minst en meter och helst 120 cm för ett rum i den storleken (tycker jag). Sedan tycker jag gatufasaden blir väldigt torftig med endast små fönster samt att det kommer se obalanserat ut med bredare fönster på övervåningens gavel än på entrevåningens långsida. Vidare, i en så stor entrehall förväntar jag mig inbyggda garderober eller en lumivägg för klädförvaring. Antar att du planerar att ha hällen i köksön och i sådana fall ser ön ut att var i minsta laget då man skall ha en ho för att tömma kokhett vatten osv intill hällen och när man klämmer in en häll och ho blir det inte mycket yta över till beredning och avställning på ön.
 
Finns det några träd eller dylikt som skuggar ert glasparti. Annars har det en tendens att bli väldigt varmt, själv har vi glaspartier mot Syd och Väst, under sommaren kan det bli rätt varmt även fast jag har en stor ek som skuggar mitt på dagen, och en veranda som skuggar mot söder. Under soliga perioder sätter jag även upp ett segel på västerväggen.
 
anthill skrev:
Några observationer: Passagen in till kök/allrum är alldeles för smal. Du behöver minst en meter och helst 120 cm för ett rum i den storleken (tycker jag). Sedan tycker jag gatufasaden blir väldigt torftig med endast små fönster samt att det kommer se obalanserat ut med bredare fönster på övervåningens gavel än på entrevåningens långsida. Vidare, i en så stor entrehall förväntar jag mig inbyggda garderober eller en lumivägg för klädförvaring. Antar att du planerar att ha hällen i köksön och i sådana fall ser ön ut att var i minsta laget då man skall ha en ho för att tömma kokhett vatten osv intill hällen och när man klämmer in en häll och ho blir det inte mycket yta över till beredning och avställning på ön.
Jag håller med om avståndet in till köket, jag har ökat det till nästa revision från 90cm till 120cm. Det kan bli lite svårare att få plats med allt i köket, men det blir ett senare problem när köket ska detaljplaneras. Bra påpekande! =)

Så här ser gatufasaden ut idag. Nedervåningens fönster tycker jag är någorlunda ok, men jag kan tycka att övervåningens fönster ser lite stora ut. Vad hade ni gjort, större fönster där nere eller mindre fönster där uppe? Vilken storlek hade ni valt?
framifraringn.png

När det gäller hallen så håller jag med om att det nu idag saknas bra förvaringsutrymme / garderober, men jag vet inte riktigt vad för slags lösning man ska gå för. Jag är rädd att hallen ska kännas pytteliten. Kanske kan jag flytta badrummet lite mer in i garaget och minska ned på utrymmet för elskåp och vatten / värme. Jag misstänker att jag har ganska gott om plats där egentligen.

Köksön är 1200x1600, vad är normalt att man har?

Tack för svar!
 
dsub skrev:
Finns det några träd eller dylikt som skuggar ert glasparti. Annars har det en tendens att bli väldigt varmt, själv har vi glaspartier mot Syd och Väst, under sommaren kan det bli rätt varmt även fast jag har en stor ek som skuggar mitt på dagen, och en veranda som skuggar mot söder. Under soliga perioder sätter jag även upp ett segel på västerväggen.
Det kommer att finnas en del träd, men helt i skugga blir det nog inte. Jag har haft en variant där jag tagit bort mittenfönstret för att minska värmeförlusterna på vintern, men jag kan tycka att det blir snyggare med fler fönster. Jag kanske får se sen när jag räknat lite på värmeförlusterna om det är värt att ha fönster längs hela väggen.
 
Det finns ju lösningar med persienner, markiser o.s.v. Men man har ju glas för att se ut och få in ljus. Och då är det ju trist om man alltid behöver ha Nerdraget.=)
 
iqbad skrev:
Jag håller med om avståndet in till köket, jag har ökat det till nästa revision från 90cm till 120cm. Det kan bli lite svårare att få plats med allt i köket, men det blir ett senare problem när köket ska detaljplaneras. Bra påpekande! =)

Så här ser gatufasaden ut idag. Nedervåningens fönster tycker jag är någorlunda ok, men jag kan tycka att övervåningens fönster ser lite stora ut. Vad hade ni gjort, större fönster där nere eller mindre fönster där uppe? Vilken storlek hade ni valt?
[bild]

När det gäller hallen så håller jag med om att det nu idag saknas bra förvaringsutrymme / garderober, men jag vet inte riktigt vad för slags lösning man ska gå för. Jag är rädd att hallen ska kännas pytteliten. Kanske kan jag flytta badrummet lite mer in i garaget och minska ned på utrymmet för elskåp och vatten / värme. Jag misstänker att jag har ganska gott om plats där egentligen.

Köksön är 1200x1600, vad är normalt att man har?

Tack för svar!
Absolut ingen risk att din hall kommer kännas trång. Jag tror du överskattar hur mycket utrymme som krävs för diverse utrymmen. Kan t.ex. peka på att ett badrum i huset vi renoverar kommer bli 200x185 cm och rymmer allt som krävs. Givetvis är större utrymmen trevligare, men också dyrare att bygga samt värma. Tycker i allmänhet att du budgeterat dina kvm relativt väl men just hallen känns just nu väldigt opraktisk och det finns ingen ursäkt för det på ett nybygge - vad är poängen med att lägga pengar på en snygg trappa och stor hall om ytterkläderna måste hänga på krokar till allmän beskådan? Du kan med lätthet flytta badrumsväggen så den livar med sidoljuset och sedan bygga en nisch som går in i badrummet som kan hålla två 60 cm garderober sida vid sida eller ett skjutparti.

Inser att man vill ha det mörkt i ett biorum, men när det gäller fönster hade jag personligen valt två fönster av samma storlek som sovrumsfönstren ovan placerade sida vid sida i just biorummet. Sovrumsfönstren hade jag behållit i samma storlek som du ritat. Jag hade satt ett snyggt, modernt skärmtak över entredörren och sidoljusen. Badrumsfönstret är lite lurigare men jag hade nog försökt flytta det åt garageporten till så det sitter direkt till höger om en lodrätt linje från gavelns takfot (vet inte hur jag skall beskriva det) eller så att "ramen" runt garageporten blir ungefär lika bred från badrumsfönster till garageport som motsatta sidan. Skulle eventuellt gjort badrumsfönstret kvadratiskt och placerat det så det linjerar i överkant. Risken med en så bred garageport blir att huset framstår som ett amerikanskt dussinhus, dvs, ett stort garage med ett sammanbyggt hus istället för tvärtom.

När det gäller köksön så måste man när man bygger nytt planera för ho i köksön om man även skall ha hällen där, detta för att minska risken för att spilla kokande vatten över barn eller husdjur som när man bär grytan från ön till diskhon. Det finns inget standardmått på köksöar och huruvida 160 cm är tillräckligt brett beror givetvis på hur stor häll man vill ha. Jag tror man ångrar sig om man inte planerar för minst 100 cm beredningsyta till vänster om hällen (om man är högerhänt), men i ditt fall skulle kanske 80 cm räcka då ön blir relativt djup. Hon i ön behöver inte vara särskilt bred då den främst kommer användas för att slå ut vatten samt fylla grytor med vatten. Det finns säkert många här som skulle insistera att 160 är mer än tillräckligt men, som sagt, rent praktiskt är jag inte imponerad av öar i den storleken som jag sett hos vänner och i utställningskök. Kök skall vara lättarbetade och praktiska, även om det innebär att fläkten inte blir centrerad osv. Eftersom köksön hamnar mitt i rummet hade jag personligen försökt placera hällen och fläkten någonstans i L:et, antagligen på väggen mot trappan och haft köksön som en stor beredningsyta som kan fungera som buffébord när man har fest och som ett ställe där barn och vuxna kan hänga till vardags.
 
Mitt tips angående köket är att sätta det i hörnet mot bioruymmet istället och ta bort ett fönster där. du får då en bra hörna med rejäla väggar i vardagsrummet att möblera i också, alternativt kan då trappan vara U istället för rak vilket ger väldigt bra öpnpeing mellan hall och kök/vardagsrum.
 
Hej, jag har uppdaterat hallen lite så att det nu finns en garderob till höger + att man kan ha kläder eller skjutdörrar också på vänster sidan när man kommer in.Öppningen till köket är nu 120cm mot 90 som det var tidigare. Jag kan hålla med om att fönstret till biorummet ser lite skumt ut jämfört med de fönster som är på ovanvåningen, jag ska fundera vidare på detta. Jag ska tänka mer på detaljerna i köket också, det är inte så kritiskt som att få alla väggar på plats.
bottenplan.jpg

Att flytta köket till andra sidan vet jag inte om jag ser som någon fördel, hörnet har idag bara ett smalt fönster i överkant och väggen mot biorummet gör att det går att integrera tv, etc mycket snyggt. Det blir också en jobbigare vatten och avloppsdragning, som det är idag ligger allt vatten och avlopp på en "linje" i mitten av huset.

Det som jag är lite nojig över är totalstorleken, jag är rädd att huset helt enkelt ska bli för dyrt att bygga. Egentligen skulle vi nog klara oss med ett rum mindre, men jag vet inte hur det skulle gå till. Jag vill gärna ha biorummet på bottenplan och garaget måste förstås vara där. Är det nån som har några tips om var man skulle kunna minska ned på storleken utan att det "märks"?
 
iqbad skrev:
Det som jag är lite nojig över är totalstorleken, jag är rädd att huset helt enkelt ska bli för dyrt att bygga. Egentligen skulle vi nog klara oss med ett rum mindre, men jag vet inte hur det skulle gå till. Jag vill gärna ha biorummet på bottenplan och garaget måste förstås vara där. Är det nån som har några tips om var man skulle kunna minska ned på storleken utan att det "märks"?
Huset har fem sovrum (sex, inklusive biorummet) och dubbelgarage i huskroppen - givetvis blir detta dyrt att bygga. Nyckelfrågan blir då hur mycket utrymme du kräver: hur många rum är minimum för att er familj ska fungera?
 
Om jag fattat saken rätt är detta "torrsim" utan bestämd tomt. Annars hade man förstås först av allt tvingats anpassa sig efter höjdkurvor, planbestämmelser och en massa andra saker. Nu hoppar vi över detta, och bantar budget för denna byggvolym enklast genom att -

1. bygga på tre plan istället för två, och
2. slopa vinkeln.

Har man sluttningstomt med rätt förutsättning blir det en mycket stor fördel att bygga garage i källarplan/sutteräng. Loftvåningens sällskapsrum tycks ha fått sin volym enbart för att fylla upp byggnadskroppen. Tål hårdbantning! Fördelarna med treplan blir ännu större om man kan lyfta ner något sovrum och klädvård till garageplan.
 
billy_baver skrev:
Om jag fattat saken rätt är detta "torrsim" utan bestämd tomt. Annars hade man förstås först av allt tvingats anpassa sig efter höjdkurvor, planbestämmelser och en massa andra saker. Nu hoppar vi över detta, och bantar budget för denna byggvolym enklast genom att -

1. bygga på tre plan istället för två, och
2. slopa vinkeln.

Har man sluttningstomt med rätt förutsättning blir det en mycket stor fördel att bygga garage i källarplan/sutteräng. Loftvåningens sällskapsrum tycks ha fått sin volym enbart för att fylla upp byggnadskroppen. Tål hårdbantning! Fördelarna med treplan blir ännu större om man kan lyfta ner något sovrum och klädvård till garageplan.
Tack för svar, vi har en tomt så helt torrsim är det inte. Byggrätten är relativt fri, 25% får bebyggas och vi har strax över 1000m2 så vi kan bygga max. ~250m2 bottenplatta. Höjden är dock en begränsning, så tre våningar går nog inte att få till. Källare är ej tillåtet. Tomten är helt platt.

Vinkeln är anpassad så att vi ska få "rama in" trädgården lite och få kvällssol in mot en yttre altan. Men om det är snack om flera hundra tusen kronor dyrare för samma yta pga vinkeln så kanske vi måste tänka om. Är det någon som har en idé över hur pass fördyrande det kan vara att bygga vinkelhus kontra ett vanligt rektangulärt?
 
Det är en förträfflig idé att "rama in" en intim gård. Men det uppnår du både bättre och billigare med enplans friliggande garage, alternativt carport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.