Hej

Vi skall bygga ett 1,5 plans hus på ca 150 kvm.
Till detta hus ingår det vattenburen golvvärme på markplan och oljefyllda elradiatorer på ovanvåningen.

Är det någon som har erfarenhet av denna kombination?

Vi står mellan 2 alternativ:
1. VVS-killen säger att det är självklart att vi skall byta till vattenburna element på ovanvåningen som kopplas till pannan. (vilket medför en extrakostnad på (i grova drag) 20000 kr), eftersom vi ändå har en system som lätt klarar av att ha vattenburet på övervåningen. Dessutom är det (den dagen) lättare att sälja ett hus som har vattenburet rakt igenom istället för eluppvärmda element på ovanvåningen då elen säkerligen kommer att stiga i pris.

2. Hus-entreprenören säger att det inte är ekonomiskt försvarbart att göra denna förändring, det tar för lång tid att tjäna in detta då även pannan kommer att dra extra ström. Snickarna får ev lite extra arbete att göra också vilket i sin tur kan göra det hela ytterligare lite dyrare.

Hur skulle ni göra? Någon som har denna kombination av värme i sitt hus.

Hälsar en villrådig...
 
Lyssna på VVS-killen.
Att låsa sig till el på övervåningen är vansinne.
 
Kan bara instämma i BAS inlägg. Förvånad, eller snarare chockad att denna form av installation förekommer. ::)
 
Skulle man dra resonemanget ett steg längre så kan man ju säga att elradiatorer överallt blir billigare. Jag skulle bestämt vilja ha ett system (vattenburet), speciellt när man bygger nytt.

Tycker det låter som ett oseriöst alternativ med elradiatorer.
 
är i samma sits typ.. håller på med övervångingen och checkat läget ang värmen.. vi har en frånluftspump i vårt nybygge som pallar med runt 150-160m2 .. huset blir klart 165m2 och då menar man på att när det blir kallare och Ev radiatorer på övervångingen dra igång på allvar så blir det i stort sett elpatronen i frånluftspumpen som drar den belastningen.. dvs el..
sätter man då in olje-el-radiatorer så blir det ju ingen installations kostnad.. Dock är man då låst till El på övervången.. DOCK har man tex fjärrvärme eller dyl så är det givet med vatten.. har du inte bestämmt dig för det enna eller andra.. kolla vad din pump pallar.. ett bra tips..
:D
 
frasse_E skrev:
Tycker det låter som ett oseriöst alternativ med elradiatorer.
Iofs, men är inte detta standard hos ett flertal huslev., som tex Älvsbyhus o Trivselhus?

Därmed inte sagt är det seriöst bara för att vissa leverantörer erbjuder detta förmodligen för att hålla nere kostnaden.

Kör själv med vattenburet både på bv o öv. Golvvärme bv + vattenradiatorer på öv.
 
det finns inget tvivel om att det är värt dom extra kronorna att dra in vattenburet!

om du vill att det hala ska betala sig fortare ska du lägga ut några extra kronot till & köpa större radiatorer än vad vvs-killarna säger. nu vet inte jag var huset ska så eller hur issolerat det är.
men om vvs-killen vill dimensionera radiatorerna för 30-40w/m2 så ska du ha 50-60w/m2

detta gör att du kan köra samma låga framledningstempratur i övervåningen som du har i undervåningen & gynnad alla former av värmepumps lösningar
 
Det beror lite på omständigheterna hur jag skulle göra.
Investeringen blir kanske mycket billigare med el-radiatorer.
Och om man kan förbereda för framtida vattenburet i detta skede och sedan lämna det därhän, så kan man ju bygga vidare med vattenburet den dagen det skulle bli aktuellt.

Det för ju med sig en del extra kostnader om man blandar golvvärme och radiatorer.
Det går väl åt en extra blandningspunkt, och en extra cirkpump, och en extra styr utrustning osv. bara för att man måste hålla på med olika framledningstemperaturer. (Rörmokarens drömjobb?).

Om man ändå ska värma vattnet med el så blir väl inte driftkostnaden nämnvärt högre?

Sen beror det lite på husets planlösning. Själv har jag sovrum och wc en trappa upp.
Jag beslöt att skippa vattenburet för att istället komplettera med el-radiator om det skulle behövas.
Det har hittills visat sig att jag klarar mig med värmen som stiger upp nerifrån.
 
I vårt Älvsbyhus finns förgjord genomgång i taket vid frånluftspumpen för vattenburen värme (byggt Höner) så det är tänkt att man ska köra med vattenburen värme även på ovanvångingen, vilket jag kommer o göra..
 
Robert Keskitalo skrev:
Det beror lite på omständigheterna hur jag skulle göra.
Investeringen blir kanske mycket billigare med el-radiatorer.
Och om man kan förbereda för framtida vattenburet i detta skede och sedan lämna det därhän, så kan man ju bygga vidare med vattenburet den dagen det skulle bli aktuellt.

Det för ju med sig en del extra kostnader om man blandar golvvärme och radiatorer.
Det går väl åt en extra blandningspunkt, och en extra cirkpump, och en extra styr utrustning osv. bara för att man måste hålla på med olika framledningstemperaturer. (Rörmokarens drömjobb?).

Om man ändå ska värma vattnet med el så blir väl inte driftkostnaden nämnvärt högre?

Sen beror det lite på husets planlösning. Själv har jag sovrum och wc en trappa upp.
Jag beslöt att skippa vattenburet för att istället komplettera med el-radiator om det skulle behövas.
Det har hittills visat sig att jag klarar mig med värmen som stiger upp nerifrån.

med överdimensionerade radiatorer kan du köra sama tempratur i dom som i golvvärmen.
det kan gå åt en extra cirkpump, men det är inga stora kostnader vi pratar om.
om du ska byga nyt ska du väll ha ytjordvärme! det mycket billigare drift & kan även värma varmvanet

30-40% lägre uppvärmningskostnab men en markvärmepump mot en frånluftsvärmepump
 
med överdimensionerade radiatorer kan du köra sama tempratur i dom som i golvvärmen.
Det kan man göra, frågan är om det fungerar i praktiken. Kanske i detta fallet om man kan dra nytta av att värmen stiger upp till övre våningen, och att man därför inte skulle behöva dom högre temperaturerna som radiatorer i normalfallet behöver.

om du ska byga nyt ska du väll ha ytjordvärme! det mycket billigare drift & kan även värma varmvanet
Jag har redan byggt, och jag har värme och vv i överflöd, för jag äger förmånen att kunna elda ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.