Man fick ett gratis hembesök så skulle man få en offert sen, men då han gav en rimlig förklaring och diagnos redan vid detta besöket så började vi med ozonbehandlingen och det blev aldrig nån utredning då vi upplever att det har fungerat.

Värt att nämna i sådana här trådar är att människor har väldigt varierande tröskelnivå för att känna lukter. Vi har pratat med många som sagt: "vi rev bort allt uppreglat och all lukt försvann". Jag kunde därför inte förstå hur det kunde vara så svårt för oss att bli av med vår lukt. Men Ocab-mannen kände lukten och beskrev den på pricken. Så att alla källare blir luktfria med rivning och avfuktare utan din behöver inte vara "sant", det kan vara du som är speciell och inte källaren :)
 
Jo får bli det i tvättstugan men resten av rummen vill jag ha kvar så mycket yta som möjligt. Om man ändå ska gräva upp för dränering så tycker jag att det är smidigast att lägga extra isolering där =) För mig hade det kostat ca 6000kr extra för dubbla lager isodrän.
 
Tror det finns en rätt ny artikel om dräneringskostnader här på Byggahus. Testa sök
 
100kvadrataren skrev:
Jo får bli det i tvättstugan men resten av rummen vill jag ha kvar så mycket yta som möjligt. Om man ändå ska gräva upp för dränering så tycker jag att det är smidigast att lägga extra isolering där =) För mig hade det kostat ca 6000kr extra för dubbla lager isodrän.
Hur pass bra isolerar Isodrän i förhållande till tex cellplast?
 
Jag kollade upp vad det skulle kosta att lejja in jobbet för dränering och då kostade det ca 1500kr/meter för 100mm isodrän inklusive allt jobb. Tror jag hade 50 meter att dränera så skulle kostat mig en slant. Lånade istället en minigrävare från jobbet och gjorde allting själv med ett par kompisar.
För isodrän, infästning, fiberduk, makadam och dagvattenrör slutade notan på ca 15000kr Då fick jag låna minigrävaren gratis och dräneringsrören fick jag gratis av en bekant också. Jobbet gjordes på ett par helger.

Om jag har fattat det rätt så ska det inte vara någon större skilnad på cellplast och isodrän.
 
noone70 skrev:
Hur pass bra isolerar Isodrän i förhållande till tex cellplast?
De ligger på nästan exakt samma isolervärde, lambda mellan 0.036-0.040.
 
Skillnaden är väl att isodrän/pordrän är just för dränering. Cellplast dränerar också men avsevärt mycket sämre...

Isolering på utsidan gör ju också att fukten vandrar utåt, mot värmeväxlingen.
 
100kvadrataren skrev:
Jag kollade upp vad det skulle kosta att lejja in jobbet för dränering och då kostade det ca 1500kr/meter för 100mm isodrän inklusive allt jobb. Tror jag hade 50 meter att dränera så skulle kostat mig en slant. Lånade istället en minigrävare från jobbet och gjorde allting själv med ett par kompisar.
För isodrän, infästning, fiberduk, makadam och dagvattenrör slutade notan på ca 15000kr Då fick jag låna minigrävaren gratis och dräneringsrören fick jag gratis av en bekant också. Jobbet gjordes på ett par helger.

Om jag har fattat det rätt så ska det inte vara någon större skilnad på cellplast och isodrän.
Jo, isodrän låter ev vatten rinna ned till dränering innan det når väggen.
 
Har fått en offert med 100 mm isodrän och det är ca 39 löpmeter att gräva (103 kvm).
efter rot 70000 kr tycker jag låter bra!
dyrast av tre var 86000 kr
 
När jag gjorde detta var riktpriset 3000 kr per löpmeter. Med grävning, Isodrän och allt.
Det var riktpris från Anticimex i samband med besiktningen och det stämde väldigt bra med alla offerter jag tog in. Några högre och några lägre men ungefär 3000 kr per löpmeter var det. Detta var 2 år sedan.
 
Jag valde att hyra in en större grävare med operatör samt en liten maskin för att köra själv. Förhandlade till materialet hos lokala leverantören och resonerade som så att om jag lika skall gräva så isolerar jag så jag inte blir besviken - Körde på 200mm isodrän och fick gräva ut runt ca 67kvm källare minus tre meter för källartrappen.

Noterat bättre inomhusklimat, lättare att hålla värmen men inte reflekterat över lukt då jag inte noterat lukt sedan innan. Nästa investering blir att byta ut äldre fönster som inte håller tätt där nere. Investerade även i en vettig avfuktare som går på sommaren för att hjälpa till - Knappast så extremt mycket tillskjutande fukt då vår och höst generellt inte gör att avfuktaren startar särskilt ofta utan det är mest på sommaren som den går igång anser jag.

Hela kalaset med duk, grus, isodrän gick på strax under 55,000 om jag inte minns helt fel. Tyvärr gick det inte att ta grävaren på ROT avdrag. Sen tillkommer förstås en veckas semester från jobbet! :rolleyes:
 
peternicklas
Vi dränerade om huset 2003 då vi flyttade in, isolerade med 70 mm Jackodrän. Har en avfuktare som står i torkrummet och kör c:a 18 grader i källaren året runt. Att värma källaren är viktigt för att klimatet ska vara bra. Har under alla år inte varit över 60% i rellativ fuktighet.
 
Drygt en månad efter dräneringen är gjord nu och jag märker ingen som helst skillnad i källaren!!!!
Vet inte vad jag ska göra, känns hopplöst!
 
Lukten eller fukten?

Vad har du för luftfuktighet i källaren nu?
 
peternicklas
Fredrikakesson skrev:
Drygt en månad efter dräneringen är gjord nu och jag märker ingen som helst skillnad i källaren!!!!
Vet inte vad jag ska göra, känns hopplöst!
Det tar lite tid innan en ny dränering fungerar fullt ut. Har sett siffror på upp till 6 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.