Nya träplankor som lades in på början av 90 talet, de lutades o en del bara oljades o en del oljades med vitt pigment i. De skulle egentligen oljas två gånger om året men det hanns aldrig med.. Sen har jag bara såpskurat dem för städnings skull. Är nu torra där man gått mkt o drar till sig hallon exempelvis som man tappat. Många repor från hund. De vitpigmenterade golven är fortf fina i kanterna men "gångarna" är gulaktiga o detr vita är bortslitet.
Hur gör jag på bästa sätt nu?? Olja in dem igen med spec golvolja eller såpskura dem med mer koncentrerad såpa? Kan jag bli av med repor o risken för flisor genon att bara såpaskura det?
Tacksam för tips!!
 
Det är nog dax för en golvslipning.
Enda sättet för att bli av med repor och flisor och missfärgningarna som blivit på golvet
och sen göra om ytbehandlingen
då får du också samma nyans på hela golvet igen ...
Eti..
 
Det tråkiga med golvslipning är att nytt fräscht mjukt trä kommer upp. Så om 10 år får du slipa om igen. På ett nyslipat golv syns varje repa/märke mycket tydligt. På ett tillräckligt gammalt och slitet golv flyter alla märken ihop till en patinerad yta.

Sedan vet jag inte hur djupt avlutningen går i träet?

Mycket såpskurning och gärna klomp med träskor, så får golvet en hård yta. Mycket såpa mättar träet och gör det fett = smutsavvisande. Med inoljning går det fortare. Att anv vitpigmenterad olja där det är mest slitet/gult, och vanlig där det är mer vitt kanske kan hjälpa. Helt jämnt och perfekt i nyskick lär det nog inte bli dock, men förhoppningsvis bättre.

Vilket påminner mig om att det nog är hög tid att olja in vårat vitoljade golv...
 
Skura med massa såpa, gärna en starkare golvsåpa. Vi håller våra golv fina så. Vad gäller jack och flisor så är kvaliteten avgörande. Ett naturellt trägolv får märken, det är en del av charmen! :)
 
Vi har trägolv i bl a köket i sommarhuset. Det är slipat och sedan bara skurat med såpa, men inte lyckats få ett bra skydd mot fettfläckar t ex. Du TorpSara pratar om en starkare golvsåpa, vad är det? Vi har använt oss av enbart linoljesåpa.
 
Linoljesåpa, men i hög koncentration och så ska man inte vara petnoga med sköljningen. Det gagnar om man har lite såprester kvar på ytan, men ingen smuts. Vi får fettfläckar men de går bort vid städning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.