Hej alla!
Har sparat en "smatt" i nybygget för att ställa/bygga in garderober där. Utrymmet är 2,30 långt och 60 cm brett. Takhöjden är 2,60. Eftersom bredden är 230 funkar det inte med bara 60 cm/resp 50cm, men en kombination av bägge blir ju bra (3 st 60 och 1 st 50). Är den någon som vet var man kan hitta sådana garderober till ett bra pris?
 
IKEA! Nu minns jag inte om det är arbetsplatskatalogen eller kökskatalogen, men i en av serierna finns både 60 och 50 cm garderobsdelar. Hade jag vetat det för 6 år sedan så hade mitt liv blivit mycket enklare (jämra Ballingslöv, Svenska Hem och 3 felleveranser).

/ama
 
Du har inte övervägt skjutdörrar och ELFA-inredning? Det har vi satsat benhårt på, rackarns praktiskt (inga dörrar som slår ut i rummet), nackdelen är att man får öppna plånkan på vid gavel :(
Skjutdörrar går att måttbeställa från flera leverantörer och har man lite is i magen dyker det alltid upp en kampanj med 20-30% rabatt förr eller senare. Vi frågade i affären när nästa kampanj kunde väntas, väntade, och slog till.
Vi betalade ca 6000:- (med 20% rabatt) för ett 180cm parti (två jalusidörrar och en spegeldörr) och ca 5000:- (med 30% rabatt) för ett 240cm parti (fyra vita släta). Sen tillkommer inredningen förstås...
 
Vi har gjort egna skjutdörrsgarderober, ca 4 meter för en totalkostnad på ca 5000:-
 
Hänger på diskussionen; har själv ett utrymme som är 60 cm djupt och funderar på skjutdörrsgarderober men fått svar att det kräver ca 68-70 cm djup för att inredningen ska få plats och det inte ska bli för kort om utrymme mellan inredning och dörrar (risk att klämma fingrarna ??? ). Är det någon som har idéer kring detta och tex valt att sätta in skjutdörrsgarderober på kortare djup en vad vissa leverantörer rekommenderar? Bör jag istället ha "vanliga" garderober 60 cm djupa?
 
Har inga skjutdörrsgarderober än, men min spontana idé är att säkerhetsavstånd till fingrar och dylikt går att fixa ändå. Man får helt enkelt bygga inredningen själv (MDF-skivor, limträ osv för hyllor), och det enda som blir mindre är djupet på garderoben. Dragkorgar blir svårare att göra själv (antar jag), men om man inte skall ha korgar utan bara hyllor så går det att fixa.

/ama
 
Ska man köra med ELFA-inredning bör nischen vara 70cm djup (66cm hade jag blivit informerad om när jag gjorde ritningarna till tillbyggnaden, men sen var jag på en utställning och mätte och kom fram till att jag ville ha 70cm, så jag tvingade snickaren att flytta två väggar 4cm :p) Nu vill min fru att vi ska bygga inredningen själva av MDF för det blir billigare men hu vilket jobb och ofelxibelt blir det också :-/
 
IKEA-garderober verkar ju kanon, men vilka är det? Hittar inte när jag söker på deras sida och har även ringt dem och hamnade hos sov-avdelningen där de sa att de bara fanns i 50 och 100 cm bredd. Men är det nån som vet någon annan tar jag fortfarande emot tips!
 
Ick, nu hittar jag det inte! :(
Om jag minns rätt så satt jag och bläddrade i arbetsplatskatalogen och kökskatalogen för kanske 8-9 månader sedan, och hittade något förvaringssystem med både 50 och 60 cm breda moduler, jag minns tyvärr inget om dörrar och sådant, och nu hittar jag inte det jag letar efter, så de kan mycket väl ha lagt ned just den serien.

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.