Hmm. Får nog se över vad som drar el här hemma. Senaste räkningen låg på 4857:-. Bor i enplanshus med inredd källare (110+110kvm). Elementen (vattenburna) i källaren står på låg värme och vissa funkar inte ens. Har en panna (vatten) från 80-talet, kanske dags att se över denna? Har problem med att trycket sjunker i pannan (ligger på 0,3) även om man fyller på. Vet inte vad det skulle kunna vara för övrigt. Har värmeslingor i båda badrummen.
 
elanvändning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser vår elanvändning ut denna vinter. Hus med Atemp 240 m² och bergvärmepump. Värdena är inte normalårskorrigerade.
 
130kvadrat radhus med kallvind byggt 1976. Direktverkande el med LLVP på bottenplanet. 20-21 grader temp.

Dec:2946 kWh
Januari:2960 kWh

Jag måste nog göra något!!!
 
Kollade precis januari fakturan och den är på 5031:-!!! 3717 kWh!!! Januari 2012 låg på 3535 kWh.
 
KnockOnWood skrev:
Du vet väl att bara att du är hemma värmer upp kåken med cirka 100 Watt. Och så har du en (eller flera?) liten byting också som gör sitt till energibalansen.

Det bästa man kan göra för att få varmt och skönt hemma är att bjuda in till fest :)

Ju fler gäster desto bättre!
Ja när vi har gäster så måste vi öppna fönstren för att få in lite svalka. Räcker med några personer till så blir det alldeles för varmt.
 
ullberg
Det är många som skriver belopp snarare än enegiförbrukning, kan ni inte skriva förbrukningen istället, bara beloppet är så intetsägande, hur bra är man på att förhandla? har man bundit vid någon (o)fördelaktig tidpunkt? är det bara förbrukad el eller även överföring (nät)? etc. etc.

Både och är ju förstås allra bäst, då kan man få ett benchmark på hur bra man förhandlat / om man borde bundit etc. etc.

Dessutom: det borde inte vara svårt för någon att få fram dessa siffror i dagens AMR/AMI tider, bara att logga in på nätägarens site och kolla historisk förbrukning, det visar alla jag varit i kontakt med (mina siffror ovan kom med hjälp av klipp och klistra från E.ON:s extranet)

/U
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
Håller med om att beloppet är missvisande eftersom folk har olika elavtal. Det intressanta är ju energiförbrukningen, men den måste ju ses i relation till husets yta och hur många man är i familjen.
 
hahalj
Dec 2012: 5308 kWh / 5119:-
Jan 2013: 4426 kWh / 4274:-
exklusive nätavgifter

Förutsättningar: 160 kvm 30-talshus med dålig isolering, underdimensionerad LVVP, 20-21 grader inomhus, 4 pers i hushållet

Så här kan vi inte ha det. Ska ner till hälften på sikt :mad:
 
AnneFi
hahalj skrev:
Dec 2012: 5308 kWh / 5119:-
Jan 2013: 4426 kWh / 4274:-
exklusive nätavgifter

Förutsättningar: 160 kvm 30-talshus med dålig isolering, underdimensionerad LVVP, 20-21 grader inomhus, 4 pers i hushållet

Så här kan vi inte ha det. Ska ner till hälften på sikt :mad:
Det suger. Jag vet :/
 
januari: 1135 kWh, ca 1600kr...
220kvm trähus från 1936, källare, LLVP och pellets.
 
Skåne 240 kvm 1 plans, jordvärme, 22 grader inomhus värme vatten plus hushållsel.
kostnad för jan 1500 sek.
2 barn 2 vuxna.
 
Bor: Skåne..
Hus: Enplansvilla med fullt uppvärmd källare (115+115 m2 ungefär) - oisolerad platta och oisolerade väggar i källaren.
Temperatur inne: Ca 22 grader på entrevåningen och runt 20 i källaren
Uppvärmning: IVT panna.. bergvärme (vattenburet system - ingen golvvärme)

Kallaste månaden denna "vinter" har varit januari och februari (tror jag) och då snittade vi 3500 kr/månad (inkl hushållsel och nätavgifter) och även om elen är dyr så känns det helt ok i förbrukningen - kommer gå snabbt att betala hela bergvärmeanläggningen vi fick byta till nått år efter vi flyttat in!

Årsförbrukning:
15000 kwh tror jag det stod på senaste räkningen.

/ MVH Sandra
 
peternicklas
Vi har en årsföbrukning på 15000 kwh + gaspannan för varmvatten på 7000 kwh då inkl. detta allt somhar med värme och el. Dec + jan inkl. allt 5000 kwh. Huset är på 340 kvm med golvvärme på c:a 220 kvm samt element i källaren på 120 kvm. Har c:a 21 grader och 18 i källaren.
 
  • Gilla
Jajjan
  • Laddar…
333 kvm. 1,5 plan med källare. Bergvärme. Ca 21-23 grader. 5 pers i hushållet.

Dec 3 012 kWh / 2 932 kr
Jan 3 163 kWh / 3 091 kr

Årsförbrukning 25 000 kWh inkl allt.
Hushållsel uppskattas till 6-8 000 kWh/år.
18 000 kWh kvar för uppvärmning (uppskattat).
 
Redigerat:
Det är otroligt varierande priser.

Har kollat på förbrukningen för januari månad och det var 3188 kwh.
Beräknat 14730 kwh/år.
Har ingen golvvärme eller lvp.

Ni som ligger på runt 1500 har det ju riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.