Hej!

Har en 1 plansvilla med källare!
Vi har problem med dålig lukt i huset , källarlukt eller betongliknande, eller typ jordkällare lukt.
Vi hade tidigare uppreglat golv i gillestugan,men nu är det nivell golv där, sitter även en frånluftfläkt i golvet. Detta gjorde vi 2008 och visst luktar det mindre i huset men en del kläder luktar ibland och även när man varit borta ett slag så känner man lukten.
Nu hade vi tänkt göra om dräneringen och isolera med isodrän 100 mm och jag undra nu om någon haft samma problem som jag, men som har isolerad med isodrän och sluppit problemen eller inte.
Det är ju mycket pengar det handlar om och lukten är prio 1.

Mvh fredrik
 
Har du provat med en luftavfuktare? Det kan göra susen i en källare.

Just jordlukt förknippar iaf jag med fukt.
 
Lukten beror på mögel. Vi hade samma problem när vi köpte vårat hus. Vi rev ut ett rum som hade isolerats på insidan, skrubbade bort möglet med mögelborttagning och dränerade om. Nu har vi inga som helst problem.
 
Noone70

Ja det uppreglade golvet i gillestugan gjorde mycket på lukten, men nu har jag inga uppreglade väggar i källaren.
En kille som jag hade hemma för att räkna på dräneringen, sa att han hade gjort ett hus där kunden sa att lukten försvann efter dräneringen ganska snabbt.
jag hoppas ju att dräneringen ska lösa mitt lukt problem, men funderar på att ta hem anticimex först för att göra någon slags utredning om lukten.
 
Korrekt utfört dränering borde avhjälpa problemet.
Att ta dit anticimex skadar väl inte.
Men luktar det gammal jordkällare så är det nog mögel.
 
Det är aldrig fel att fuktsäkra en källare med ny dränering och isodrän/pordrän.

Men om lukten är avgörande för om ni tänker göra det eller ej skulle jag investera 2'-4' på en avfuktare, och låta den stå på i en vecka innan ni bestämmer er.
 
Det kan också lukta unket pga låg temp.
Vår sadelkammare luktade suspekt (ouppvärmd). När jag sedan gjorde iordning den och vi slog på lite underhållsvärme, ca 14 C, så försvann lukten på några dagar.

Är det fukt & mögel så borde t ex pappkartonger på golvet vara fuktiga och mögliga. Hur ser det ut i källaren? Vilken temperatur och luftfuktighet har ni? Hygrometer för någon hundralapp finns väl lite här och var att köpa. De duger som en första fingervisning. Om ni ställer en större plastkasse med något mjukt i direkt på golvet och det blir en fuktfläck under efter några dagar så har ni mycket markfukt. Blir det däremot ingen fuktfläck, så är det inte säkert att det är fukt och i så fall lär ju inte en dränering hjälpa. Pröva kasstricket på flera ställen. Det kan ju vara lokalt.
Vad har ni på golv och väggar? Mattor och/el färg el ren betong/puts?
 
Noone70

Har du isodrän på källarväggen? isf blev det även bättre klimat i källaren? och om du har isodrän har du 100 mm eller 200 mm isolering?
Man vill ju inte ha värmen på på sommaren med i källaren då blir man ju urfattig.
 
Vi har pordrän(100mm) på den del som är under jord. Vi började renovera och dränera direkt när vi köpte huset så jag vet inte om det vart någon förändring.
Dock så grävde vi ut källaren förra sommaren och lade 1 lager isodrän + 5cm cellplast och gjöt en ny platta. Nu i vinter har vi märkt en klar skillnad i temperatur i källaren (vi har ingen värme alls inkopplad där nere) jämfört med föregående vintrar. Baserat på det så kan man nog dra slutsatsen att dränera med isodrän kommer att påverka klimatet till det bättre... Hur mycket låter jag vara osagt.
 
Jag kan inte rekommendera Anticimex när det handlar om fukt. Vi fick en man mad en fuktmätare och inte ett råd deras besiktningsman sa har stämt. Har efter detta haft kontakt med Ocab och är hittills nöjda med bemötande och de råd vi fått. Vi gjorde en luktutredning.
(man får rabatt också om man är med i villaägarna, både på utredning och behandling).

I vår betongkällare var det inte svårare än att lukten satt kvar helt enkelt, det har ju ändå luktat in sig i säkert 25 år och trots att vi tagit bort problemen satt lukten kvar i väggar, i trossbotten mellan våningarna där luften står still (vi har paneltak i källaren som tagit upp lukt), i kartonger och allt annat som suger lukt vi hade/har där nere.

Mer uppvärmning, för som ni skriver ovan, för kallt gör att lukten blir värre och en avfuktare var steg vi tagit innan. Vi hade även slipat av all plastfärg och målat om med silikatfäg men lukten gav inte med sig som du säger.

En ozonbehandling, på 3 dagar (ca 4500 kr) har löst våra problem. Det var alltaå så att lukten satt kvar i instängd luft och alla ytskikt.

vi dränerade om i onödan, det var det absolut kritiska sa anticimex men när de grvt 20 cm var det snustorrt och det hade aldrig runnit något vatten i våra dräneringsrör. Men vi ångrar oss inte trots allt eftersom vi fick isolerat och i år har vi haft varmare än förra året så i backspegeln är vi nöjda även om vi just då kanske lagt de pengarna på annat.
 
Lane!

tack för rådet om ocab!

ska kolla med dom med, har ingen bra känsla av anticimex. Vi har besiktigat huset innan och då har dom inte nämnt lukten! Vad tog dom för utredningen?
 
När jag flyttade in i mitt hus luktade det riktigt illa i källaren. Hade ett rum där nere som var uppreglat så fixade det rummet först och ganska mycket av lukten försvann. Dränerade sedan huset med 100mm Isodrän och alla luktproblem var helt borta.
Alla rum i källaren är ouppvärmda förutom gillestugan men där har jag bara runt 18-19 grader.
Enda jag ångrar är att jag inte tog 200mm Isodrän istället då jag ska inreda källaren så småningom, kostar inte så jättemycket mer om man gör jobbet själv.
 
glömde säga att jag körde med en avfuktare i ett par veckor efter dräneringen för att skynda på det lite =)
 
  • Gilla
Multra
  • Laddar…
100kvadrataren skrev:
När jag flyttade in i mitt hus luktade det riktigt illa i källaren. Hade ett rum där nere som var uppreglat så fixade det rummet först och ganska mycket av lukten försvann. Dränerade sedan huset med 100mm Isodrän och alla luktproblem var helt borta.
Alla rum i källaren är ouppvärmda förutom gillestugan men där har jag bara runt 18-19 grader.
Enda jag ångrar är att jag inte tog 200mm Isodrän istället då jag ska inreda källaren så småningom, kostar inte så jättemycket mer om man gör jobbet själv.
Det går ju att isolera på insidan... tror de är betydligt billigare än att köra med ett extra lager Isodrän
 
Vad kostar det att dränera om / isolera, grovt mellan tummen och pekfingret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.