SKa ta upp ett hål för induktionshäll i en laminatskiva (lg collection) som vi köpt. Det står att man ska försegla sågade kanterna med antingen fuktspärr för badrum eller med klarlack. Någon som har några tips angående detta? Det bör väl vara nåt som tål värme hyfsat?
 
Nån slags färg? Våtrumssilikon, tål det värme?
 
Vanlig snickerifärg som vi haft till köksskåpen?
 
Shellack går bra.
 
Har tyvärr ingen shellack. Funkar inte med vanlig färg? Täcker ju bra.
 
Köpte en miniburk hobbylack (vattenburen). Det duger kanske.
 
Ta du din hobbylack en induktionshäll blir inte varm.
 
Jag brukar tejpa där hålet skall tas upp sedan låter jag tejpen på ovansidan sitta tills dess att jag förseglat snittet med silicone. Kör samma i hålet för diskbänken. Som andra säger så skall inte hällen bli avsevärt varm på undersidan/kanterna så exakt vad man använder anser jag vara irrelevant så länge det håller fukt/väta borta från kärnan av skivan. Poängen är ju att få det tätt och undvika problem.
 
Ja, jag provar nog med lacken. Känns som att det skulle gå åt en massa silikon för att täcka sågsnittet på 56+56+49+49 cm och 3 cm högt :) Kladdigt värre!
 
Polyuretanfärg eller polyuretanlack.
 
Hmm, vete tusan om inte vår skåpsfärg tilm köket är polyuretan... får kolla.
 
Jodå, färgen vi hade hemma (Supefinish V40) är polyuretanfärg. Får bli den då, den är jag van vid att jobba med.
 
Nice, den blir perfekt. Polyuretanfärg är mer fukt- och kemikaliebeständig samt klarar högre temperaturer än vanlig färg.
 
Gött! Då hinner jag få det målat innan elektrikern kommer och kopplar in saker på onsdag! :) Jag märkte att färgen är väldigt vattenavvisande då jag spillde vatten på en nymålad (men torr) skåplucka. Rann av som vatten på en gås!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.