Läste nyss tråden "Lera på tomten" och ville inte förstöra det ämnet så jag gör en liknande tråd fast med en viss skillnad. Vi har bara en massa sand. Överst var det väl lite jord men resten är öken! Ja, lite jord är väl iblandat kanske men det är ju en grusås vi bygger på. Vad gör man åt det sen när man ska anlägga gräsmatta och trädgård?
 
Marelb - detsamma gäller för mig: enbart sand (och en del bautastenar). Det är iofs mycket mer gynnsamt för oss för det är inte så stor risk att markytan förstörts genom kompaktering av maskiner under bygget. Den yttersta 'jordmånen' var ursprungligen endast ett fäste för högt ogräs ;). Vi har bägge större valmöjlighet för odling än de med tung lerjord då väldigt många växter funkar bra på sandjord. Jag har börjat med att helt enkelt tillföra ytskiktet 25-30 cm relativt tung jord men detta beror främst på att jag behövde fylla upp och jag skall här få ner mängder av buskar och träd. För gräsmatta räcker det med att du jämnar ut ordentligt och lägger på ett relativt tunnt lager jord - kanske bara 10-15 cm med det underlag du har. Sedan ser du bara till att du gräver rejäla gropar för större träd och fyller dessa med god jord.
 
Låter som om du har varit här och kikat på min gräsmatta yonna.

Bor också på en grusås och jag har planat av gruset/pinmon och sen lagt på ca 15 cm matjord och det växer helt ok. Under 10 cm ska man undvika, då växer det dåligt
 
Att bygga trädgård på en grusås har betydligt bättre odds än om den hamnar på åkermark med tung lerjord. God genomsläpplighet är A och O!

Men det finns förstås nackdelar med att anlägga trädgård i sluttning. Ytjord, gödning och näringsämnen riskerar att sköjas ned. Brant sluttning gör också trädgårdsjobbet svårare än på plana ytor.
 
Och man får vara lite piggare med spridaren när det blir torrt just eftersom man ju i praktiken har drännering under hela mattan
 
Tack för svaren! Det låter ju ändå väldigt positivt det ni säger om bra dränering och att många växter trivs med det underlaget. Vår tomt är lite sluttande men inte så att trädgårdsarbetet blir lidande skulle jag tro. Det där med mycket vattning är väl en liten nackdel då... Så här ser det ut! Huset där nere ska rivas och där kommer vi att ha gräsmatta. Infarten kommer bli vid närmsta grushögen...
/Maria
 
  • 30_a_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har det sandigare än mig. Jag har mer uppblandat med småsten men i princip samma.

Så farligt med vatten går det inte men det torkar ur betydligt snabbare hos mig än hos grannarna på nedsidan som liggger på gamal sjöbotten
 
Vill man anlägga trädgård i denna situation bör man terrassera. Risken är annars erosion och rena jordskred...
 
Du menar att ha olika etapper med stödmurar? Det är väl ungefär så det kommer att bli. Huset kommer ju att stå där de har grävt ur, och infarten blir ganska brant ner till gaveln på huset där vi ska ha garage. Men vi har en ganska stor yta till vänster om huset (till vänster om bilden) som är relativt platt ändå. Plus att det är platt nere där huset ska rivas. Det är bara så himla svårt att tänka sig hur det kommer att bli när huset är på plats!
/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.