Larsson81 skrev:
Vojma har du byggt något liknande?
Nej, men jag har limmat ihop plywoodskivor. Använde vanligt trälim och det sitter än i dag. Dock så står skapelsen i ett torrt utrymme.
 
jonmo skrev:
Ok, det var bra info, jag hade nog gjort bort mig där annars för jag trodde PU-lim bara var extra starkt. Ingen som kan rekommendera någon bra källa om böjlimning? Ingen speciell bok som avhandlar det bra?
Finns lite tips på nedanstående länk.
http://woodgears.ca/toys/curvy_board.html
 
Nu har jag grävt lite i plywood beteckningar Och när jag köpte A/B så visade det sig att det var en väldigt fin sändning från en tillverkare. Som försäljaren hade valt att kalla för "extrafin B/BB nästan som A/B". mycket skumt men så var det i alla fall.

A/A eller A/B kan endast specialbeställas och då måste man beställa några ton. Dom väljer endast hela fanerark utan kvisthål några ark kan förekomma med lagade kvist hål. Därför blir dom tydligen mångfalt dyrare än redan extremt dyra B/BB plywood.

Så kontentan är att man bara kan köpa B/BB plywood och då får laga vissa bommar som dyker upp som brev på posten. Det är möjligt att man kan hitta olika kvalitets skillnader från olika tillverkare. Men det är inget jag forskat i men skall ta tag i det för jag tycker det är så otroligt tråkigt med dessa bommar. Och kvistar som dyker upp i lagrena på ändträet som ser ut som brännmärken från sågning/fräsning. Men det är tydligen bara att leva med det.

Jag fick tipset av min leverantör att man skulle kunna fråga några som köper A/B plywood om man kunde köpa av dom. Men förmodligen i dit fall skulle det säkerligen vara billigare att köpa fanner och tillverka plywooden själv.

Jag ber om ursäkt att jag for med osaning förut. Det är andra gången jag gör det (som jag själv känner till) och det är inte bra.


Mvh Pär
 
pär h skrev:
Nu har jag grävt lite i plywood beteckningar Och när jag köpte A/B så visade det sig att det var en väldigt fin sändning från en tillverkare. Som försäljaren hade valt att kalla för "extrafin B/BB nästan som A/B". mycket skumt men så var det i alla fall.

A/A eller A/B kan endast specialbeställas och då måste man beställa några ton. Dom väljer endast hela fanerark utan kvisthål några ark kan förekomma med lagade kvist hål. Därför blir dom tydligen mångfalt dyrare än redan extremt dyra B/BB plywood.

Så kontentan är att man bara kan köpa B/BB plywood och då får laga vissa bommar som dyker upp som brev på posten. Det är möjligt att man kan hitta olika kvalitets skillnader från olika tillverkare. Men det är inget jag forskat i men skall ta tag i det för jag tycker det är så otroligt tråkigt med dessa bommar. Och kvistar som dyker upp i lagrena på ändträet som ser ut som brännmärken från sågning/fräsning. Men det är tydligen bara att leva med det.

Jag fick tipset av min leverantör att man skulle kunna fråga några som köper A/B plywood om man kunde köpa av dom. Men förmodligen i dit fall skulle det säkerligen vara billigare att köpa fanner och tillverka plywooden själv.

Jag ber om ursäkt att jag for med osaning förut. Det är andra gången jag gör det (som jag själv känner till) och det är inte bra.


Mvh Pär
Intressant. Jag ringde till min leverantör och var arg för att alla andra verkar kunna få A/B-björkplywood förutom jag. Han berättade då att han kunde ta hem A/B björkplyfa. Skillnaden ligger dock endast i de två ytlagren, där faneren är knivskuren istället för svarvad. Samma faner får jag på mina fanerade MDF-skivor, vilka normalt ser otroligt bra ut. Min leverantör nämnde inget om att jag var tvungen att beställa speciellt stora kvantiteter för att få A/B, flera ton var det defintivt inte.
 
Daniel_N skrev:
Intressant. Jag ringde till min leverantör och var arg för att alla andra verkar kunna få A/B-björkplywood förutom jag. Han berättade då att han kunde ta hem A/B björkplyfa. Skillnaden ligger dock endast i de två ytlagren, där faneren är knivskuren istället för svarvad. Samma faner får jag på mina fanerade MDF-skivor, vilka normalt ser otroligt bra ut. Min leverantör nämnde inget om att jag var tvungen att beställa speciellt stora kvantiteter för att få A/B, flera ton var det defintivt inte.
Min lokala bygghandlare kan få hem A/B också. Då utan några kvantitetskrav utan jag kan köpa enstaka skiva bara jag väntar på deras ordinarie beställningar som är 1 gång/vecka. Annars tillkommer en särskild fraktkostnad för expressleverans. Sist tror jag att kostnaden för expressfrakt var ca 280kr för att få hem en skiva till dagen efter så de måste ha bra avtal.
 
Förlåt väldigt felformulerat av mig.

Man kan absolut köpa B/BB med bättre ytskikt fanerat på olika sätt eller knivskuret vilket egentligen är en konstig formulering då all faner skärs med kniv.

Bokstäverna tex B/BB är vilken kvalitet som fram respektive baksida har B står för yta utan lagningar och det får förekomma X antal kvistar mindre än 5 mm. På BB får det förekomma X antal lagningar och x antal kvistar mindre än 5 mm.
En A(B är alltså en fanerad B/BB men det är ingen skillnad på alla lagerna mellan ytskikten.

När man framställer plywood så får det förekomma mer eller mindre olika stora kvistar och kvisthål i alla mellan lager. Om man har otur och råkar på ett kvisthål när man kapat en skiva så blir det ett litet hål i ändträet där det är ett kvisthål i ett lager. Och det går väll att laga.
Men om man vill skulptera i plywood så är det överhuvudtaget inte kul att det dyker upp sådana kvisthål.

Sedan finns det kvalitets skillnader tillverkare sinsemellan en B/BB kan vara finare hos en tillverkare än hos en annan.


Det jag pratar om är inte "ytlagren". För där kan man nästan få vad man vill. Utan alla "mellanlagren" om dom skall vara hela (X antal lagningar är tillåtna och X antal kvistar mindre än 5 mm är tillåtna) så blir det väldigt mycket dyrare. Och när dom skall framställas så måste man beställa ett X antal ton

Hoppas jag var lite tydligare denna gång.

Pär
 
Hur vore det om du köpte hem sisådär 10-15m2 faner, och limmade ihop själv?

Fast det är klart det skulle ju ta lite tid, för jag tror du behöver limma runt 80 lager.
 
Det blev 12 lager 4 mm plywood och bostik d3 lim har limmat ihop allt och börjat grovforma. Ska försöka få upp en bild så småningom. Det jag är rädd för är att jag har använt för lite lim i några lager, då jag kan bryta isär limfogen på spillbitar som är runt 1 cm 2 cm så behöver jag ta i ordentligt, 3 cm så kan jag inte bryta sönder längre, men det brister alltid på samma ställe. Men jag kommer inte ha så tunna partier någon stans. Funderar på att borra hål genom alla lager och limma dit en rundstav med epoxy borde förhindra att det spricker i framtiden och skulle även vara dekorativt
 
Tror inte det har varit för lite lim men dåligt presstryck, för få tvingar.
 
lilla kameran februari 2013 040.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske kan vara så
 
lilla kameran februari 2013 222.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar ta form. Tvingarna är för att jag limmar dit ett extra lager på var sida om förstocken. lilla kameran februari 2013 221.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läckert!
 
Första bilden ser det lite klent ut med tving och pumptvingar ger väl inte högsta spänntrycket.
12 lager plywood kan streta emot ganska rejält.
bild två har du satt ordentligt med tving men bara i en rad, lite sick sack hade varit bättre.
Snyggt blir det, nästa stock får du lägga in tex valnöt mellan några lager.
svårigheten är väl att få det att se lika ut på höger och vänster sida.

Protte
 
I princip borde det inte spela någon roll hur många lager man limmar samtidigt. Trycket mellan varje lager blir det samma oavsett antal. Snabbtvingar är dock inte särskilt starka... Det är nog rent av att rekommendera att limma alla lager på en gång. Så det inte slutar med att man ska limma ihop två tjockare stycken som är vridna en aning olika =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.