Ska installera duschkabin i källarrum med betongväggar och betongplatta som är oisolerad under.

BKR:
"Då golv- och väggytor, utan underligg- gande/utvändig värmeisolering, står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från krav på tätskikt. Tät- skiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelast- ning, till exempel duschplats. På övriga ytor med direkt markkontakt appliceras normalt inte tätskikt."

Tänkte lägga tätskikt enbart ca 1 kvm runt golvbrunnen så att golv och väggar i övrigt kan andas.

Nu till frågorna:
1: då duschplatsen i mitt fall är en kabin, är det regelmässigt ok att INTE tätskikta mer än runt golvbrunn 1 kvm?
2: är min tänkta begränsade tätskiktning bättre eller sämre än att täta hela väggen bakom kabinen och golv under och framför kabindörren? Golvet har ngt förhöjd fukt (färg flagnar efter några år)

duschkabinen kommer att användas som reservdusch/sportdusch några ggr i veckan.
 
Hej, Risken är stor att tättskikt kommer att lösna som färgen.
Är golvbrun av nyare model med ring så kan du limma en självheftande brun matta som är ca 40x40cm överbrunen
( prima innan) och sätta en ring om den inte redan finns sen kan du isolera med tättskikt yterligare 10cm över mattans ytta.
Detta är för att skyda golvet runt just brunnen men jag tror inte att det finns några alvarliga risken even om du inte gör något forutom att du isolerar direkt på betongen så är det stor risk att det kommer att flagna det med.
 
I en källare, med betongväggar och betongplatta som är oisolerad under tycker jag inte det finns anledning att applicera något tätskikt. Duschkabinen är ju mer eller mindre ett slutet utrymme och är bara avloppsslangen ansluten till golvbrunnen är det bara att duscha. Se till att avloppet fungerar och att det inte blir stopp. Att färgen flagnar på golvet är mycket vanligt i ett äldre hus där det saknas kapilärbrytande skikt under plattan/golvet.
 
Tack för snabba bra svar!
menar ni att också ett lokalt tätskikt runt bruunen ska undvikas?
 
Jag förstår inte nyttan med tätskikt på ett källargolv. I mitt tycke ren överkurs som dessutom kostar. Om det blir vatten på golvet, vilken skada blir det? Förmodligen ingen, såvida det inte är stopp i golvbrunnen och vattnet rinner till andra utrymmen i källaren och där kan ställa till med något.
 
gpy skrev:
Ska installera duschkabin i källarrum med betongväggar och betongplatta som är oisolerad under.

BKR:
"Då golv- och väggytor, utan underligg- gande/utvändig värmeisolering, står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från krav på tätskikt. Tät- skiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelast- ning, till exempel duschplats. På övriga ytor med direkt markkontakt appliceras normalt inte tätskikt."
Det Enda Rätta Partiet modifierar sina regler när de gamla visar sig inte hålla måttet. Du ska använda diffusionsöppet tätskikt. Ja, 'din bygghandlare' kommer sannolikt säga att han aldrig hört talas om tätskikt som 'andas', för det är ju inte meningen med tätskikt osv osv.

"Källargolv (tvättstuga m.m.) där tillskjutande fukt förekommer medger reglerna undantag frånovanstående krav. Då skall helt diffusionsöppet tätskikt användas CC Höganäs Konstruktion G14."

eller,

"ARDEX 8+9, Tätskikt källare, offentliga våtutrymmen"

eller, Sopro, eller Sika, eller...
 
  • Gilla
linus_berg
  • Laddar…
ska du bara ha en duschkabin och inte kakla eller lägga klinker så hade jag nog skippat allt, bara ställt kabinen över brunnen och dragit ner ett rör i brunnen. Såvida det inte är trä / gipsväggar någonstans i närheten.

Eller som isolde skriver, 8+9 eller liknande men då måste det täckas med keramik
 
Slösa inte bort pengar på saker som kommer inte att göra skillnad i dit fall, se till bara att vatten liger inte på betongen och matar sig.
Ska man göra det riktigt utan duschkabin så ska man separera dusch utrymme fr. väggen-golv som är lite längre och mycket dyrare historia men det blir i slut enda samma funktion som duschkabin fast med plattor på golv och två väggar med duschdraperi:)
Koppla in duschkabinen och duscha utan att du behöver tänka på massa regler som inte har något med ditt betong källare att göra:)
 
Jag sitter i ungefär samma situation och har rådfrågat mängder av hantverkare, försäkringsbolag och andra i detta och alla ger tyvärr olika svar. När det gäller betongplatta direkt på mark så finns det risker med detta oavsett hur det gör. Att inte har tätskikt påverkar ju betongen om det kommer mycket vatten på den (i min gamla dusch hade det börjat vittra sönder men det tog 40 år). Och att ha tätskikt skapa problem med fuktvandringen som behövs.
Jag ska inte ha kabin i mitt fall utan dusch direkt (kakel och klinker) och jag kommer applicera tätskikt i de värst utsatta platserna (dusch samt runt alla golvbrunnar) men i övrigt låter jag det vara.
Detta var även mitt försäkringsbolags rekommendation.

I ditt fall hade jag bara gjort det vid brunnarna men inte något mera eftersom du kör kabin.
 
Precis som @arkenfall är jag på gång att kakla/klinka dusch direkt på oisolerad platta. Men jag skulle vilja ha komfortvärme i duschgolvet och lite runtom (kanske totalt 2 m²) - hur mycket energi det än drar. Tror ni att det är vettigt görbart?

Hade tänkt mig T2 Röd i Reflecta-plattor, flyta ovanpå det och sen klinker. Fuktspärr bara precis runt golvbrunn.
 
Hej Mattias,

Jag kommer lägga golvvärme även om det finns stor risk för omvänd fuktvandring.
Men jag kommer ta den risken. Det är även avstämt med försäkringsbolaget.
Jag kommer köra Reflecta plattor på hela ytan (dom andas och isolerar något) och därefter lägga elvärmekabel på en begränsad yta (där man mest går). På så sätt minimerar jag ändå ytan som värms upp.
Därefter kommer jag inte ha på speciellt varmt utan mera "stöd värme". Uppvärmningen av rummet kommer inte komma från golvvärmen utan vanligt element. Samt aldrig stänga av elvärmen.
På så sätt får jag inte så kallt golv som det annars blir och jag tar en medveten men ändå begränsad risk för omvänd fuktvandring.
 
Det här är en intressant fråga och jag har också fått olika bud... Jag ska dock bygga en ångbastu är planen med tillhörande duschrum. Väggen för duschen och två av väggarna i ångbastun är ytterväggar (båda under mark). Väggarna är oisolerade men dränerade med platon och dräneringsrör.

Jag blev så villrådig till slut så nu är min plan att göra som du, bygga ångbastun som en stor "duschkabin", alltså en fristående "låda" så jag kan få luft att cirkulera runt den.
Duschplatsen kommer jag att använda de diffusionsöppna tätskikt isolde hänvisar till på golv och vägg. Endast duschplats kommer att kaklas, resten av väggarna putsas och målas med putsfärg.
Golvet får klinker...

Golvvärme kommer vi troligen att skippa eftersom det är förenat med fuktproblem då fukten kommer att "dras" in genom plattan (=mot värmeväxlingen). Vi kommer nog istället att köra med mattor eller komposit trall för att göra det behagligare för fötterna...
 
  • Gilla
oppnil
  • Laddar…
Jag bumpar denna gamla tråd. Hur har ni gjort, ni som stod i färd med att göra detta för drygt tre år sedan? Är ni nöjda?

Jag står nu inför samma frågeställning. Mina förutsättningar är att där det ska bli en liten duschhörna är det oisolerat betonggolv. Ena väggen är hjärtväggen i källaren, dvs betong. Den andra väggen är murstocken, vilket består av några decimeter betong längst ner, sedan tegel. Resten av väggarna håller vi just nu på att mura upp i leca.

Först hade jag tänkt duschkabin, men efter att ha tittat på ett antal så lutar jag nu åt att strunta i det och klinkra golvet och kakla väggarna istället.

Vad riskerar jag om jag skippar tätskikt även kring brunnen? Alla verkar säga att man ska köra tätskikt precis där det översköljs av vatten. Men varför? Vad riskerar gå sönder eller bli skadat?

Jag brukar städa golvet i rummet bredvid genom att spola av det med vattenslangen.
 
  • Gilla
arkenfall
  • Laddar…
I mitt förra hus la jag klinker (utan tätskikt) i källaren. I tvättstugans ena hörna kaklades väggen för duschen; just där las tätskikt och även ca 1 kvm under klinkern. Gjorde extra golvbrunn som under klinkern gick till ursprungliga brunnen mitt i rummet. De putsade väggarna fräschades upp.

Under många år hade jag duschkabin i detta utrymme och det kändes inte bra. Det blev mycket fräschare med öppen dusch (duschdraperi) och iom att hela golvytan klinkades försvann källarlukten. Gammal källare från 20-talet. Men åtgärden kostade naturligtvis en del. Återbetalades dock mångfallt vid husförsäljningen :)
 
  • Gilla
UllenOla
  • Laddar…
Hej!

Jag gjorde så att jag lade tätskikt på golvet i Zon1 men inte i övriga delar. Så det blev alltså ett mellanting.
Runt bubbelbadetkaret är det tätskikt på golv och väggar samt vid duscharna på golv och väggar.
Roll-bart tätskikt.
Min slutsats varför jag gjorde så var att det finns lite isolering under betongplattan. ca 5-10 cm mineralull.
Alltså inte helt oisolerad. Grunden också också nydränerad och när jag bilade upp brunnarna så kom jag ner under betongplattan och kunde känna att gruset där var torrt. Alltså inte jättemycket fukt som måste kunna vandra upp där.
Och eftersom jag ska duscha och bada mycket så ville jag ha tätskikt för att betongen inte ska bli porös. även om betong står emot vatten så kunde jag se på betongplattan där förra ägaren hade haft vatten runnit och där hade betongen blivit väldigt porös. Så jag gjorde tätskikt i dusch och bad alltså.
eftersom rummet är stort, ca 42 m2, så finns det stora ytor på golv och väggar som inte har tätskikt där fukt kan vandra upp.

Golvvärme lade jag in, även om det egentligen inte alls rekommenderas i dessa förhållanden. Men det blir för kallt annars på klinker att gå. Jag lade in golvvärmen där man går mycket och har ställt in den på rätt svag värme bara för att neutralisera den kalla känslan - inte för att värma rummet. Och för att motverka omvänd fuktvandring så är golvvärmen på jämt även på sommaren - men som sagt ganska svar styrka.

Du undrar vad du riskerar att skippa tätskikt runt brunnen? Kör du klinker så rinnner ju det mesta av vattnet ändå ovanpå plattorna och ner i brunnen om du lyckas med att få rätt lutning. Sen kommer det ändå ner vatten i fogarna, men det är ju ändå rätt lite. Men över tid kan sånt ändå påverka betongen men det beror på hur ofta du nyttjar det.
En variant är ju att rolla ut tätskikt kanske bara på golvet och ca 10 cm upp på väggarna om du är osäker på om det blir för tätt. Här finns tyvärr inga regler utan här får man fundera över helheten- var i huset är rummet, hur är dräneringen, ska du ha golvvärme etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.