Hej vill starta en liten tråd om vad alla ni som kollar-t på hus tänker på vid husvisning. Ska ev sälja mitt hus nästa år. 25 år sen jag o xet byggde. Har haft det själv i 7 år nu. Har renoverat o grejat efter bästa förmåga under dessa år. Börjar bli de stora grejerna kvar typ kök tvättstuga badrum o dusch. Allt är dock ganska fräscht för att va 25 år. Tänkte bara om man kunde få lite tips om vad folk mest tittar på. Att det ska va rent fräsht o undan plockat vet jag. Menar mer de stora grejerna som ni kollar på..Vad som tilltalar er när ni hittat ert drömhus. Läget behöver vi inte gå in på för det är kanon..Vill gärna ha tips på vad jag ev ska lägga pengar på för att mitt hus ska bli så bra det bara går utan att för den del lägga en förmögenhet på det..Vill ju gärna ha tillbaks pengarna vid en försäljning..
Huset är som sagt byggt -88. Boro hus 132 kv från början men vi byggde in garaget för många år sen så nu är det väl typ 160 kv .Förstår att detta är väldigt inviduellt vad man tycker men det spelar ingen roll.
Tack på förhand
Tina
 
Se först till att alla lister sitter på plats! Lätt att det saknas någon och efter ett tag blir du hemmablind.

Annars gäller det att ge ett gott första intryck och inte lägga allt för stor möda och pengar på att tex tapetsera om rum mm. Givetvis om ett rum är slitet så får du fixa till det, men absolut inte gå över hela huset. Som köpare har man ofta en egen idé hur huset skall se ut och den lär du aldrig kunna tillfredsställa.
 
Jag är mest intresserad av sådant som är omöjligt eller dyrt att ändra på. Läge, konstruktionsteknik, planlösning, tekniskt skick, tak, kök och badrum, uppvärmning. Jag störs inte av fula och slitna ytskikt.

Jag tycker direkt illa om taffliga och billiga renoveringar, eftersom jag utgår från att får betala för dem med en högre köpeskilling men sen ändå får göra om det.
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker direkt illa om taffliga och billiga renoveringar, eftersom jag utgår från att får betala för dem med en högre köpeskilling men sen ändå får göra om det.
Kanske är en skada av att hänga på forumet men jag föredrar gammalt och slitet (så länge det fungerar) än nyrenoverat men dåligt gjort. Det senare har tyvärr ändå en tendens att driva upp priserna

Finns få saker som jag ogillar så mycket som att slita upp något som är taffligt gjort vilket egentligen är konstigt, det borde ju vara det man vi sätta igång med direkt. Kanske är något med att det finns en doft av pengar som just spenderats på det hela
 
Första intrycket är alltid viktigt oavsett vad det gäller.
Huset ska se ut som huset det är tycker jag.
Inga onaturliga "öppna planlösningar" och annat trams.
På 80-talet hade man såvitt jag vet möjlighet att stänga dörrarna till köket när man förde väsen där.
Det ska se gediget ut på nåt vis, svårt att förklara i ord, men det har väl med första intrycket att göra med.
 
Tak, fasad, uppvärmning, avloppsstammar, dränering, badrum, kök i icke-prioriterad ordning. För mig är husets klimatskärm prio 1, grundläggande funktioner som uppvärmning prio viktigt, ytskikt inte så viktigt.

Sen tittar jag på om t.ex. badrummen är renoverade, men stammar ändå i behov av att bytas, ny uteplats men dränering i behov av att bytas och liknande.

Samtidigt är jag mycket medveten om att min fru inte lägger så stor vikt vid saker som inte syns.
 
Blindnit skrev:
Huset ska se ut som huset det är tycker jag.
Viktig poäng, Håller helt med. Renoveringar bör göras med hänsyn till vad det är för hus och när det är byggt. Jag ser alldeles för många hus där man bytt fönster och dörrar så att det skär sig mot resten av huset.

För övrigt vet jag inte om byggahus är rätt ställe för denna typ av fråga, här hänger det väl mest folk som vill göra det mesta själv. Kollar man vad mäklarna säger brukar de ju tycka att man ska måla och tapetsera typ. Och städa.
 
Många hus vi tittade på hade nyrenoverat kök (säkert gjort med husförsäljning i åtanke) med diverse skumma lösningar som mikro integrerat i ugn t.ex. Det funkar säkert men man kan bli lite skeptisk. Nu inser jag att såna saker går att rätta till ganska lätt men man får en lite negativ inställning till ägarna, "hur tänkte dom här, är det genomgående tankevurpor i huset" osv osv...

Men det som gjorde att vi vände i dörren på många visningar var nyrenoverade kök med bara halv kyl och frys, ibland t.om. inte ens fullstor. En barnfamilj som lagar mat och bakar klarar sig inte med det, det är svårt med en fullstor kyl och frys. Att klämma in en till sån enhet är inte lätt med ett komplett kök på plats och det nya köket ser man mer som ett hinder.

Samma sak med renoverat badrum utan möjlighet för badkar, funkar inte bra för barnfamiljer.

Nytt kök och badrum kan dock vara fräscht men då gäller det att veta vad en köpare vill ha.

I övrigt, som sagt gör klart det som är påbörjat t.ex. lister som nämnts ovan och diverse fogar här och där, byt dåliga panelbrädor, byt dåliga foder, laga sprickor utvändigt och invändigt ( om det inte verkar vara pågående sättningar eller andra problem som det är bra om en köpare får se så det inte blir dolt).

Många verkar fixa ytskikt t.ex. måla och jag vet inte om man blir positivt påverkad av det men ser det inte bra gjort ut kan man igen få lite negativa vibbar av halvdana lösningar i huset. Men det är nog högst personberoende.
 
Redigerat:
Allt om jag skall vara ärlig.

Nästan skrämmande att se hur jag, när jag gick på visningar var nästintill ensam med att krypa in i grunder och upp på vinden och liknande.
 
Tack till er allihop. Många saker att tänka på och kul att läsa er åsikter.Tycker nog att detta är ett bra forum för denna fråga. Har fått väldigt mycke hjäp här i mina olika projekt plus inspiration och vilja att genomföra sånt som jag kanske inte skulle ha torts gett mig på annars.. Fortsätt gärna ge kommentarer...Försöker att vara noga med mina projekt och verkligen avsluta dem. Målar inte vitt...
Tina
 
oobum skrev:
Allt om jag skall vara ärlig.

Nästan skrämmande att se hur jag, när jag gick på visningar var nästintill ensam med att krypa in i grunder och upp på vinden och liknande.
Här har du en till som upplevt samma sak.
 
Personligen tycker jag det är bättre att flyta runt med alla andra på visningen för att skaffa sig en helhetsbild och är huset intressant boka en privat visning då även ägaren är hemma. Då kan göra en mycket grundligare undersökning.
 
Har du en gammal spis med "plattor" är det relativt billigt att byta till en begagnad med glashäll. Det förbättrar första intrycket av köket. Även om massa hårda fakta är viktigt, så får man ju ändå en känsla när man går runt och titta.
 
Tyvärr Jojox så har jag en 25 år gammal häll som behöver bytas. Har en annan tråd om detta för tyvärr är den stor o dyr att byta. Funderar på att byta ut hela bänkskivan med förhoppning att kaklet sitter kvar då detta är helt ok och neutralt. Lite trött på lister runt köksskåpen som lossnar.Har köpt nya men inte riktigt kommit till skott. Vet inte om det blir bra. Måste oxå byta fläkten.Tyvärr är det lite special då det är ett tfx system jag har ( heter det väl? ). Den kostar typ 7000:-.. Tycker detta med att träffa potentiella köpare låter bra..
 
Det blir väl lite skevt att fråga oss här inne för vi har väl en tendens till att nämna sådant många andra inte kollar på. Jag vet många i min krets som i stort sett bara kollar så det ser bra ut och sedan inte bryr sig så mycket om hur taket egentligen är, dränering, och så vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.