Uh, jag håller med de som förbryllats över att man beskyller fogen. Underligt må jag säga. Inte nog med att det knarrar och har spruckit i fogarna. Plattan som har spruckit tyder ju oavsett vad de skyller på... _OAVSETT_ ... att det inte står rätt till med underlaget. Har man lagt ett klinkergolv rätt spricker en platta inte. Inte ens om du brukar våld. Gör som MathiasS sa, eller ställ en blyertspenna på högkant och dunsa runt den. Då får du ju en bild av hur stabilt underlaget är.

Låter helt enkelt som man, precis som byggaren sa, funderat över vad som kan vara fel och sedan kommit på en lösning. Inte lösningEN, utan en lösning som innebär så lite jobb som möjligt för dem.
 
Uppdatering. Den flexfog som lades för ett par år sedan har nu spruckit upp. Jag har tjatat lite på firman. Fick nyss följande mejl:
"Nu har vi äntligen fått kontakt med leverantören av det golvvärmesystem som installerades hos Er. Det är ett fel i informationen från deras sida, vilket gör att golvet inte är tillräckligt stabilt. Vi ska ha fortsatta disskussioner med leverantören, men vi räknar med att kontakta Er under nästa vecka och komma överens om en tid när vi kan lägga om golvet."
 
Trevligt med en uppföljning men det var ju inte direkt någon överraskning att det sprack igen. Får hoppas att det blir bättre denna gång?
Får du nytt klinker nu månntro?
 
Dagens mejl från byggfirman:

"Hej!

Jag har beställt golvvärme-materialet till Er hall nu. Det kommer till Uppsala under nästa vecka. Hur ser det ut för Er framöver ang tid för åtgärd?

Det vi kommer göra är:
Vi river upp de gamla plattorna och den gamla golvvärmen. Bef spånskiva kompletteras med en golvgips och sen spacklar vi in den nya golvvärmen på traditionellt sätt. Sen blir det nya plattor.

Ni kan väl titta på vad ni vill ha för plattor, så kan dessa köpas hem innan vi börjar."


Det ska ju bli skönt att få golvet fixat. Lite jobbigt dock att få hallen avspärrad, det är ju vår enda väg ut/in, och dessutom till köket. Hur lång tid kan man räkna med att hallen blir avspärrad?
 
Gisssa på följande:

Dag 1 Riva upp golvet, lägga gips
Dag 2 Montera värmeslingor + flytspackla
Dag 3 Flytspackel torkdag?
Dag 4 Lägga klinker
Dag 5 Foga

Dag 2 & 4 är väl känsligast i övrigt så borde ni kunna gå runt hantverkarna
 
Vid flytspackling så är det oftast bara 2-3 timmar som det inte går att gå på golvet. Ev kan man lägga en tjock planka som spång resten av kvällen så det inte blir punktbelastning innan det härdat fullt.

På samma sätt så går det att gå på nylagd klinkers efter bara några timmar (har sett plattsättare gå på det efter typ 20 minuter) om man är försiktig.
 
T
Jag reviderar gearbox lista lite:

Dag 1. Riva golvet, lägga gips, montera värmeslingor och flytspackla

Dag 2. Lägga klinker i snabbfix, vänta två timmar och sedan foga

Klart!
 
Tack för tidsuppskattningarna!
 
Följetongen börjar (förhoppningsvis) närma sig sitt slut.

Vi har precis haft sportlov och var bortresta. Innan dess kom vi överrens med byggfirman att de kunde göra om golvet medan vi var bortresta. (Hallen behövs, annars kommer man varken in eller runt i huset.)

De tänkte återanvända klinkerplattorna, så¨för säkerhets skull hämtade jag ner reservplattorna från vinden.

Idag kom vi efter 13 timmars resande till Arlanda, lagom jetlaggade. Jag startade telefonen med vanliga sim-kortet och fick ett sms om att klinkersen inte gick så de hade valt något annat. De var dessutom inte klara utan vill fortsätta kl 7 i morgon bitti.

Hemma kom nästa överraskning. Klinkersen de valt var inte så snygg. Inte heller så snyggt lagd, både ojämna avstånd och ojämnt i "höjdled". Dessutom ligger det ett lager byggdamm över både vardagsrum och kök, kommer ta dagar att göra rent golv, möbler och textilier. Det är ny rejäl repa i vardagsrumsgolvet. På köksbordet var det matkladd och repor. I mikron var det matkladd.

Lite ledsen blir man när man själv har varit ultraförsiktig med golv och bord i alla år, och manat på barn att vara likaså. På några dagar misshandlades golv och bord mer än vad vi själva åstadkommit på 8 år...
 
Redigerat:
det var ju mäkta tråkigt att dom inte har kunnat hålla efter.
men jag tycker verkligen att firman endock ska ha en eloge för att dom är så tillmötesgående med reklamation, hoppas dom är lika tillmötesgående med följfelen
 
Ja, nu är de klara iaf. Golvet ser väl ok ut, men det förra var både snyggare och snyggare lagt. Har nu några kvällars städande och återställande framför mig.

Hantverkarna lämnade för övrigt lite manualer och ett forumulär som tydligen ska vara ifyllt av elektriker som installerade golvvärmen för att man ska få 12 års garanti. Fast det var ju inte ifyllt. Brukar firmorna strunta i sådant???
 
Lutte skrev:
jag tycker verkligen att firman endock ska ha en eloge för att dom är så tillmötesgående med reklamation, hoppas dom är lika tillmötesgående med följfelen
Redan i samband med att problemen dök upp första gången nämnde arbetsledaren att hon nog visste vad felet var (slarvat med underarbetet), men att chefen inte ville lägga tid/arbete/kostnader på annat än omfogning.

Kan påpeka att det har krävts åtskilliga påtryckningar innan de makade sig hem till oss igen.

Vi snart passerat 10 år sedan golvet ursprungligen lades. Innebär det att om nya fixen om två år visat sig vara lika dålig som tidigare så är det kört med garanti? (Eller får man tillgodoräkna sig något extra pga trasslet vi haft? Första reklamationen gjordes ju långt innan 10 år, och även andra.)
 
jag _tror_ inte att det beror på nått dåligt fix utan snarare dåligt underarbete
 
Ja, se inlägg nr 9:
"De hade visst diskuteraf igenom ämnet innan besöket och den enda förklaringen de kunde komma på var att skruvarna sitter för glest mellan två lager i golvet. (Hmm. Var nog mellan något isoleringsskikt under golvvärmen och den underliggande skivan, tror jag.)"
 
Exakt vad de gjorde nu vet jag faktiskt inte... Men de moneterade iaf ny golvvärme, så rätt långt ner måste de gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.