Fast jag ser inte BBs fel i att folk inte använder bagsen rätt. Bigbags används ju på massa olika sätt och platser förutom att ställas mitt i gatan?

Pfff.. jag såg en obskyr nordkoreansk Makitafilm, och gjorde precis som dom!
Nej.. nu ljög jag. Stämmer bra, klantarsle var rätt ord ;)
 
Kattvovven skrev:
Fast jag ser inte BBs fel i att folk inte använder bagsen rätt. Bigbags används ju på massa olika sätt och platser förutom att ställas mitt i gatan?

Pfff.. jag såg en obskyr nordkoreansk Makitafilm, och gjorde precis som dom!
Nej.. nu ljög jag. Stämmer bra, klantarsle var rätt ord ;)
Du tycker alltså att BIGBAG inte har något som helst ansvar för att konsumenter använder säckarna på precis det sätt som bilderna i deras marknadsföring visar? Och du tycker alltså även att det är helt rimligt att BIGBAG ingenstans i sin marknadsföring skriver

"Observera att säckarna inte får ställas på allmän väg eller trottoar utan särskilt polistillstånd."

Trots att detta blivit ett så stort problem att det till och med skapats en egen hemsida på internet med telefonnummer och allt för att ringa och anmäla dylika säckar?

Har jag förstått dig rätt då? Jag bara undrar, för själv tycker jag precis tvärtom.

Kruxet är att bigbag tjänar en massa pengar på att folk bryter mot reglerna, pengar som de sannolikt inte skulle tjäna om folk insåg och/eller tvingades att söka, bekosta och invänta ev. tillstånd, som de kanske inte ens får.
 
thomasx skrev:
Du tycker alltså att BIGBAG inte har något som helst ansvar för att konsumenter använder säckarna på precis det sätt som bilderna i deras marknadsföring visar? Och du tycker alltså även att det är helt rimligt att BIGBAG ingenstans i sin marknadsföring skriver

"Observera att säckarna inte får ställas på allmän väg eller trottoar utan särskilt polistillstånd."

Trots att detta blivit ett så stort problem att det till och med skapats en egen hemsida på internet med telefonnummer och allt för att ringa och anmäla dylika säckar?

Har jag förstått dig rätt då? Jag bara undrar, för själv tycker jag precis tvärtom.

Kruxet är att bigbag tjänar en massa pengar på att folk bryter mot reglerna, pengar som de sannolikt inte skulle tjäna om folk insåg och/eller tvingades att söka, bekosta och invänta ev. tillstånd, som de kanske inte ens får.
Jag kanske är extra känslig. Tröttnat totalt på att folk konstant ska skylla ifrån sig på allt och alla andra istället för att ta något eget ansvar.

On topic : har hört att samarbetspartners fått betala för bigbags längst en hel gata, eller att dom inte betalar för upp emot 10 hämtningar.
 
Kattvovven skrev:
Jag kanske är extra känslig. Tröttnat totalt på att folk konstant ska skylla ifrån sig på allt och alla andra istället för att ta något eget ansvar.
Men det är ju det som Bigbag gör. Dvs skyller ifrån sig på sina kunder... ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Men det är ju det som Bigbag gör. Dvs skyller ifrån sig på sina kunder... ;)
Men det är väl ändå kunderna som ställer ut säckarna, inte Big bag?

Förlåt om jag är helt trög, vill förstå, men lyckas inte.
 
Kattvovven skrev:
Är det McDonalds fel att folk inte kan kasta skräp i papperkorgen, utan på marken? Är det Volkswagens fel att folk kör för fort och kör ihjäl sig? Makitas fel när jag drog en borr rakt igenom handen? Systembolagets fel när folk kör rattfulla, eller är det delat ansvar med biltillverkaren?
Jag antar att du även står bakom dom Amerikanska handeldvapenlobbyisterna... det är inte Vapnet i sig som är problemet utan individen som handhar vapnet.....

Som producent av skräp så har du ett ansvar för att det tas om hand, iaf i Europa.....men kanske inte i USA...
 
Krilleman
Kattvovven skrev:
Men det är väl ändå kunderna som ställer ut säckarna, inte Big bag?

Förlåt om jag är helt trög, vill förstå, men lyckas inte.
Mycket riktigt, kunden köper själv säckarna på tex bygghandeln. Vecklar upp den och ställer den allt för ofta på trottoarer och div felaktiga ställen...

Big Bag hämtar bara om man ringen om hämtning dvs!
 
Kattvovven skrev:
Men det är väl ändå kunderna som ställer ut säckarna, inte Big bag?

Förlåt om jag är helt trög, vill förstå, men lyckas inte.
Ja, men utan säckar så hade de inte haft något att ställa ut. Parterna är inte jämbördiga. Det är på samma sätt som vi anser att tillverkarna av ölburkar är ansvarig för att de samlas in. Det är de som har möjligheten/makten att påverka situationen (vi internaliserar alltså externaliteten, vilket är nödvändigt för att ekonomisk styrning skall kunna fungera) *även* om det nu råkar vara de enskilde brukaren som slänger burken i naturen.

Jag lider själv inte av några Bigbags så jag har ingen båt i det racet, men i allmänhet så måste man dra upp vad som är de olika parternas ansvar, och det är långtifrån självklart att det alltid är brukaren som skall bära hela ansvaret.
 
Nimajneb skrev:
Jag antar att du även står bakom dom Amerikanska handeldvapenlobbyisterna... det är inte Vapnet i sig som är problemet utan individen som handhar vapnet.....
Precis. "Guns don't kill people, Americans with handguns kill people..." :)
 
Skillnaden jag ser är att det finns oerhört många fler användningsområden för en Big bag än att ställa den på gatan där den inte för stå utan tillstånd.
 
krilleman_215 skrev:
Mycket riktigt, kunden köper själv säckarna på tex bygghandeln. Vecklar upp den och ställer den allt för ofta på trottoarer och div felaktiga ställen...

Big Bag hämtar bara om man ringen om hämtning dvs!
Du tycker alltså att BIGBAG inte har något som helst ansvar för att konsumenter använder säckarna på precis det sätt som bilderna i deras marknadsföring visar? Och du tycker alltså även att det är helt rimligt att BIGBAG ingenstans i sin marknadsföring skriver

"Observera att säckarna inte får ställas på allmän väg eller trottoar utan särskilt polistillstånd."

Trots att detta blivit ett så stort problem att det till och med skapats en egen hemsida på internet med telefonnummer och allt för att ringa och anmäla dylika säckar?
 
Är det bara just big bag ni anser gör fel, eller ALLA tillverkare av byggsäckar?
 
Kattvovven skrev:
Är det bara just big bag ni anser gör fel, eller ALLA tillverkare av byggsäckar?
Eftersom tråden handlar om bigbag har diskussionen så klart kommit att handla om bigbag. Problemen som diskuteras och argumentationen i den är applicerbar rakt av på andra bolag med samma koncept som agerar lika, så jag skulle vilja påstå att du har ditt svar redan där. Det går inte att dra ALLA över en kam rakt av för någon kanske har vänligheten att informera sina kunder om regelverken....
 
Ska erkänna, att efter idag när vi arbetade med en säck där det med stora bokstäver står typ "fyll säcken och ställ på gatan" ger jag med mig. När det inte bara är avsaknad av information utan även felaktiga instruktioner.
 
Kattvovven skrev:
Ska erkänna, att efter idag när vi arbetade med en säck där det med stora bokstäver står typ "fyll säcken och ställ på gatan" ger jag med mig. När det inte bara är avsaknad av information utan även felaktiga instruktioner.
Precis, det borde ju stå i omvänd ordning, alltså "ställ på gatan, fyll sen säcken". Annars blir det jädrigt jobbigt att få ut den på gatan för hämtning. :D

Jag har inye sett att problemet är så stort här i Göteborg. Iofs rör jag mig inte lika mycket i centrum som jag brukade men det dräller ju inte av storsäckar direkt. Oftast brukar ju såna arbeten som kräver storsäckar dessutom innebära byggställningar och annan bråte på trottoar/gata vilket brukar ge anledning att gå över på andra sidan ändå men det är klart att det inte är så lyckat om man blockerar vare sig trottoar eller gata i onödan. Speciellt dåligt är ju att företaget de facto ger instruktioner för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.