Hej alla!

Ska försöka korta ner denna långa historia till behaglig läslängd, utan att missa viktiga detaljer.

Det befintliga badrummet (90-tal) skulle göras om med en total nyrenovering. Tak, väggar, golv, inredning, vvs och el. Valde en erkänt pålitlig totalentreprenör.

Byggstart: 3/12, planerad arbetstid 3v.
Pris: 130.000kr (efter ROT)

Efter arbetet var klart hade vi som kund 13(!) kritiska punkter som vi ansåg var direkt felaktigt utförda. Några exempel på våra noteringar....
  • Taket sviktade 6cm,
  • elementanslutningsröret med termostad var inte borttaget trots att element inte ska användas,
  • el till byrålåda glömt,
  • wc-stol placerad för nära torktumlare vilket gör att luckan till torktumlare inte går att öppna fullt ut, (*se PS nederst)
  • el dragen från intill liggande barnkammare med en svart matarkabel synlig och våldsamt genomdragen - kopplad på en befintlig eldosa som är ca 50-60 år gammal,
  • golvskarv som kunde placerats bra mycket snyggare och bättre,
  • skjutdörr som går ojämt (och som dess utom saknar låsfunktion),
  • självstängande byrlåda (den som de glömde el till) som måste stängas manuellt och där självstängningsfunktionen saknas,
  • Gav klartecken att använda tvättmaskin, trots att de inte tagit bort transportskruvarna! Höll på att gå riktigt åt helvete!
  • Taket hade 6cm höjdskillnad från kortsida till kortsida.
  • Ågärdade riktning ovan men fick konsekvensen att elkåpan täcktes för med 6cm!
  • repat högskåpet.

Efter otaligt antal samtal till företagets VD och efter mängder med e-postkonversationer så kom vi överens om att entreprenören ska rätta till de punkter som vi kommit överens om (ovan nämnda) och för problemet med wc-stolen som tydligen inte går att göra något åt accepterar vi prisavdrag - eftersom funktionen på wc och torktumlare är OK, men inte optimal.

Den 11/1 kom vi överens om att de ska åtgärda detta och först därefter skickar de en ny faktura på det nya beloppet som vi kommit överens om. Högre pris än vad jag som kund krävde bör nämnas, men pga energibrist och ork så accepterade jag motvilligt "det nya lägre priset".

Entreprenören har inte hört av sig än idag (24/2) utan samtliga fel nämnda ovan är kvar och när jag påtalade detta häromdagen för företaget så svarade de bara kort och nonchalant "Vi väntar på det beställda högskåpet och när det kommit till oss kommer vi och åtgärdar allt på en gång".

Har de verkligen rätt att behandla en kund så här? Vi har kämpat för ett nytt badrum i fem år och när vi väl kommer till läget att vi kan genomföra så står vi här missnöjda, besvikna, överkörda över att ha köpt ett dyrt badrum av en erkänt trygg och pålitlig entreprenör som ingår i en stor rikstäckande badrumskedja.

Vårt försäkringsbolag tycker att vi ska koppla in advokat... något vi känner att vi inte mäktar med ekonomiskt.

Nämner inte entreprenören vid namn (än) eftersom ärendet inte är avslutat.


20121228_135332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121228_135416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121228_135437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121228_135452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130108_060647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121029_095301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skiss_wc_tt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. En första ritning som gjordes av företagets VD accepterades av oss som kund en månad innan arbetet startade. Innan företaget kom på plats byggdag 1 nämnde vi en liten justering på wc och tm/tt som skulle ge oss bättre förvaringsutrymme. Företagets representant sa -Inga problem och någon timme senare fick jag en ritning skickad till mig. Jag accepterade denna nya ritning och gav företaget klartecken att starta. Som ni ser stämmer inte avståndet mellan wc och tt/tm mellan ritning och verklighet. Företagets VD hävdar att alla ritningar ska gå via honom och ingen annan... Är det vårt fel att hans personal jobbar utanför sina ramar? Hur ska jag veta detta? VD har sagt att han kan återställa till ritning 1 (den som han ritade en månad innan byggstart) men vi som kund har ju accepterat deras ritning 2 så varför ska vi backa tillbaka till en produkt som knappt kan anses vara sekundär?
 
  • PC190068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PC190066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skiss_wc_tt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad har du för värme i badrummet nu när elementet är borta?
 
Är det jordat? är det jordfelsbrytare?
 
Va vill du komma fram till? Att de är dåligt gjort? Absolut, skulle kalla detta amatör mässigt, dela gärna med dig av namnet på kedjan för att varna andra
 
Det är jävligt trisst när det blir sådär...
men vilken ritning är det som blev gällande? Ser faktiskt inte vad som skulle vara fel...

visst är det problem med att öppna torktumlaren, men det ser ju faktiskt ut som att det har varit problem med det hela tiden... Det är ju inte något som kan ha uppstått bara när allt var färdigt?
angående elementet så finns det upptaget på den ordentliga ritningen, kan det vara så att det kommits överens om att inte montera tillbaka det under projektets gång?

Som sagt av dina bilder och ritningar så är det väldigt svårt att avgöra om något är fel, för i ärlighetens namn verkar det ju som att ni vetat om dessa problem långt innan badrummet var färdigställt..
dock ser det väldigt illa ut att entreprenören kunnat göra detta utan att ni godkänt dessa lösningar...
Kan de ligga någon form av missförstånd bakom hela fadäsen?
för den sista sk ritningen är ingen ritning, det är en skiss...
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Innan arbetet påbörjades kom vi överens om att ta bort elementet för att istället köra på golvvärme. Enligt entreprenören blev resultatet det samma vad gäller uppvärmning av rummet. Därför är det installerat golvvärme. VD håller med om att rören till gamla elementet borde plockats bort och kapats under nya golvet... nu ska de kapas ovan golvet, eftersom de inte kan göra det under det nya golvet.

Badrummet är 100% nygjort och wc placering är ny och enligt ritning skulle det vara goda marginaler mellan torktumlare och wc. När vi som kund såg att placeringen var åt helvete så "gick det inte att göra något åt det".

Medveten om att sista skissen bara är en skiss... men skissen visar på goda marginaler mellan wc och tt/tm vilket var faktorn som gjorde att vi accepterade entreprenörens skiss.

Det jag vill med mitt inlägg är att veta om det är vanligt förekommande att man blir förd bakom ljuset så här... och om det finns några knep man kan ta till för att vinna mot entreprenören.
 
När det gäller placeringen av toa i förh. till Torktumlaren så tror jag tyvärr att det faktum att ni accepterat en icke måttsatt ritning kan ge problem. Och ett återställande till ritn, 1 kanske är det enda rimliga. Alternativet är ju att riva upp precis allt och börja om från början.

Elinkopplingen ser väldigt skum ut. Extremt fult, och de har valt en helt orimlig kabeltyp.

Att dosan är jättegammal är inget problem, men det finns troligen ingen skyddsjord i den dosan. Därmed är installationen akut farlig.

Finns det jordfelsbrytare?
 
Ställ torktumlaren ovanpå tvättmaskinen så är du av med det problemet.
 
Vi har jordfelsbrytare... eller tre stycken. Vid elcentralen bland alla automatsäkringar.

Vi har tänkt på alternativet att ställa i pelare men vvs är kopplat i vägg bakom och dessutom nödvändig förvaringsfunktion ovsnpå tt och tm.
 
OK, då är det iallafall lite rätt. Men jag tror inte att det finns jord i den dosa de kopplat in sig i. Jag kan ha fel. Du skulle ju ev. kunna öppna dosan och titta efter. De där kulodosorna användes på 20 - 40 talet, då hade man i princip aldrig jord i vanliga bostadsrum.
 
När man gör om eller bygger nytt så finns det bara en sak som garanterar att det blir bra och det är att man ritar ut på golvet var alla möbler ska stå och på så sätt se om det blir bra. Om det är en seriös firma så får man en måttsatt ritning som är gjord på datorn och ett protokoll med alla ändringar och viktiga mått som är viktiga!
El jobbet är ett skämt! Kan inte ta en skarvkabel och göra en fast installation!
Om övrig el är från -60 så har du livsfarlig el i badrummet.
Det är bara att orka stå på sig om du inte vill att någon ska dö i badrummet!
 
sweglans skrev:
Innan arbetet påbörjades kom vi överens om att ta bort elementet för att istället köra på golvvärme. Enligt entreprenören blev resultatet det samma vad gäller uppvärmning av rummet. Därför är det installerat golvvärme. VD håller med om att rören till gamla elementet borde plockats bort och kapats under nya golvet... nu ska de kapas ovan golvet, eftersom de inte kan göra det under det nya golvet.

Badrummet är 100% nygjort och wc placering är ny och enligt ritning skulle det vara goda marginaler mellan torktumlare och wc. När vi som kund såg att placeringen var åt helvete så "gick det inte att göra något åt det".

Medveten om att sista skissen bara är en skiss... men skissen visar på goda marginaler mellan wc och tt/tm vilket var faktorn som gjorde att vi accepterade entreprenörens skiss.

Det jag vill med mitt inlägg är att veta om det är vanligt förekommande att man blir förd bakom ljuset så här... och om det finns några knep man kan ta till för att vinna mot entreprenören.
det är inte vanligt att bli förd bakom ljuset, men däremot är det vanligt att beställaren inte riktigt har koll på det som behöver göras.. Säger inte att är så i det här fallet. Men uppenbarligen verkar det ha varit mycket som inte blev som det var tänkt....

Och jag kan tänka mig att det känns surt, men om ni inte har ett papper som talar om exakt vad som skulle göras så har ni ett knepigt fall.. För som jag ser det på ritningen finns det inga mått på avsättningen på wcstolen från väggen och då finns det inget fel på ursprunget.. Och om de dessutom är ändrat planlösning för tm/tt i efterhand så kanske dt var försent att ändra avloppet, vilket är jävligt klantigt av entreprenör att inte tala om, men det kanske är i detta skede som missuppfattningen har uppstått?? Sen att rören är kvar är ju bara klantigt, men återigen så finns den radiatorn med på ursprungsritningen(som ni godkände) och han som jobbade där kanske hade den skissen på hur dt ser ut... Däremot kan man ju ifrågasätta varför man lät rören komma upp genom tätskiktet när golvet ändå gjordes om...
och ställa torktumlaren på tm är inget problem är rören är utanpåliggande, det blir bara till att ta bort skåpet och sätta det där den står i nuläget.
 
Redigerat:
VD har sagt till oss att hantverkarn gjort misstaget att inte stämma av ny skiss med ansvarig... något som jag som beställare inte ska behöva tänka på. Anledningen till att vi valee totalentreprenad va pga slippa hantverkare som skyller på varandra och för att jag som beställare varken kan eller vet badrumsbygg.

Jag misstänker att wc placerats exakt där den tidigare dudchbrunnen fanns. Ren lathet? De hävdar att det inte gick att komma längre mot dörren pga konflikter med grundens konstruktion. Men detta berättade de först efter att det var för sent för att ändra.
 
Ja då har du ju iallafall fått en förklaring av dem varför det blev fel. Och det låter ju som att entreprenören är medveten om att detta inte blev som det är tänkt, så då ska det nog inte vara omöjligt att förhandla heller...
 
Vad säger försäkringsbolagen om detta om det uppstår skada? Helt nyrenoverat badrum med rör som går igenom golvets tätskikt samt fönster i våtzon 1 är ju inte enligt branchstandard. Har ni fått våtrumsintyg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.