Vi ska ha en altanplatta som tillval på vårt Jorduglan. den kostar 17500:- och 5000kr mer med värme.
FRågan är då behöver man verkligen värme på sin uteplats??

Kanske inte till en början men om man vill bygga in sig lite i ett uterum så kan det ju vara smart att ha gjort detta innan. Vad tycker ni?
 
:) Hej . Jag undrar om det är vattenburen värme som regleras av eran värme pump?
eller El värme ? . Jag skulle direkt att slå till om det är Vattenburet med stöd från värmepumpen.Ni får en Längre höst och en tidigare vår och om ni bygger in altanen i framtiden är det aldrig fel med golvvärme. mvh
 
Det skadar aldrig att ha vattenburen golvvärme i plattan om ni senare vill glasa in. Tänk på att plattan borde vara rejält isolerad också, samt fristående/ isolerad från husplattan om ni har sådan.
/CC
 
:cool: Jag skulle också satsa på värme. Se dock till att frostskydda/tömma det vattenburna systemet (om det nu är det :-/) innan uterummet har kommit upp. ;)
 
Det är inte vattenburen värme utan el. Jag frågade åxå LB hus och det var el pga att det inte skulle bli några frost skador på det.
 
Elgolv blir rejält dyrt att värma upp ett uterum med. Men för speciellt tillfällen kan det ju vara mysigt, så för 5000kr skulle jag definitivt lägga det. tänk att tex. äta julmiddagen i uterummet! :)
 
Jag hade valt bort detta tillägg. Det kostar 5000kr att installera det och det kostar ganska mycket att använda det. Eftersom det är ingjutet i plattan blir det ett trögt system och därmed kostar det ganska många kronor innan det ens känns av. Dessutom ska ni ju endast ha tak, så ni sitter ju knappast där vid blåsiga o kalla dagar.

Hade det varit vattenburet hade jag o andra sidan kunnat tänka mig att göra det, då det finns bra o billiga lösningar till att värma vatten.
 
En dum fråga kanske.

Men går det inte att ha ett vattenburet system som är fyllt med glykol konstant.
Har läst tidigare trådar om att man skal fylla med glykol om man inte använder systemet, men som sagt var går det inte att använda hela tiden??
 
Om man tänker på miljön så är det inte så lämpligt att värma en uteplats.
 
Edjo skrev:
Om man tänker på miljön så är det inte så lämpligt att värma en uteplats.
;D ;D ;D ;)
gaia
 
Om man tänker på miljön så är det inte så lämpligt att värma en uteplats.
Det går ju att använda exempelvis solfångare att värma vatten med om det är ett vattenburet system.

Glykol går att använda, bättre för miljön är etanol - fryser vid -65 grader
 
Håller med om att man bör undvika värme på en uteplats ur miljöhänsyn. Att göra en solanläggning som funkar för att äte julmiddag i ett varmt uterum låter dyrt.
Ta med släkten ut på en skridskotur istället. Det blir nog alla glada över. ;)
 
Värme i plattan är beställt. Kostnad 4100:-
Kan vara rätt gött når man väl glasat in det (om man nu gör det)
 
:) Du har tagit helt rätt beslut .lycka till :)
 
Tänk på att det behövs speciellt glas till väggarna sen oxså som inte är så billigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.