Jag har idag ett FTX-system installerat i huset och har precis skaffat braskamin. Kaminen ger jättefin värme i vardagsrummet(där jag även har tilluftsdon), men den vill inte riktigt sprida sig till de rum där frånluftsdonen sitter(om vi inte eldar länge, länge...).

Kan jag dra en separat kanal med termostatstyrd fläkt från vardagsrummet till köket där en frånluftventil sitter utan att det förstör ventilationen och balansen i FTX-systemet? Det vore ju gött om man kunde dra nytta av all värme i resten av huset också. :)

Annars kanske man koppla in sig på frånluftskanalen med hjälp av nåt termostartstyrt spjäll, dvs när man har kommit upp i temp öppnas frånluften från v-rummet och kökets ventil stängs?
 
Du kan öka flödet på FTX systemet så sprider sig värmen lite mera men det är inte riktigt meningen att FTX agget ska sprida värme i huset utan återvinna värme från frånluften.
 
Men å andra sidan, utan att jag egentligen har någon koll alls...

... Om du ökar värmen på frånluften (suger ut varmluft från braskaminen) så kommer ju det bli mer värme återvunnet = varmare luft in i de andra donen.

Så nä mycket möjligt att det inte är tänkt på det viset.
Mycket möjligt att det inte är perfekt eller det bästa....

Men det kommer ju att bli bättre...


Om jag inte sovit för mycket under fysiklektionerna.

Ju större skillnad du har i temperatur desto mer värme transfereras.

So msagt jag har ingen egentlig aning och just druckit lite vin, men du har mitt fulla stöd ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.