Varför har så många problem med damm i huset under renovering, det skall vara kul att renovera.
Här kommer i alla fall ett tips som jag använt mig av i många år.

Gör så här:

  • Plocka ut ett fönster (gärna på läsidan, fundera om det är lämpligt utblås för damm mht bilar, grannar osv)
  • Såga till en spånskiva eller liknande som tätar i fönsterkarmen.
  • Gör ett (runt) hål mitt i skivan som passar till en 12 volts kylarfläkt från valfri bil, du ger 100 kr på skroten.
  • Montera fläkten i hålet (tänk på att barn kan få fingrarna i fläkten, sätt skydd om det behövs) och koppla den till en vanlig bilbatteriladdare (inte små klena underhållsladdare), med + och - vänder du på rotationsriktningen, fläkten suger nu ut dammet.

Nu kan ni damma hur mycket ni vill, fläkten suger ut allt damm, ställ en dörr eller ett fönster lite på glänt (5-10mm) tvärs över rummet så luft kan komma in, det blir inte ett damkorn på andra sidan.
Springan är också rätt bra för att kunna andas frisk luft när det blir alltför dammigt (använd dammskydd för munnen).
Öppna INTE dörren när det är dammigt i rummet!
Jag har rivit i puts i tak, slipat spackel från väggar mm utan problem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bra metod vår-sommar-höst. På vintern blir det tokkallt i huset om man har en fäkt som drar ut den varma luften hela tiden. Då kan man hyra en proffesionell luftrenare istället som drar in den dammiga luften, filtrerar den och blåser ut den i ett "rent" rum.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Eller så stänger man dörren, öppnar man ett annat fönster och jobbar sig varm;=)
Skämt åsido, i södra Skåne har vi inga större problem med vinterkylan.
Visst kan man hyra en luftrenare, jag har riktigt bra rabatt på uthyrningsfirmorna i stan, men då kan man ju lika gärna ta med några hantverkare också.
Det fräcka med fläkten är de stora luftmängderna den förflyttar, ett riktigt dammigt rum rensas på under en minut.
Jag lägger hellre pengarna på huset än på hyrmaskiner.
Dessutom är det oftast billigare att köpa begagnade verktyg, använda dem till det som skall göras och sedan sälja av på blocket.
Hakiställning, murbrockor, planlaser, stensåg, byggsåg, padda mm. är en del av utrustningen som har kommit och gått.
 
En bra grovdammsugare är väl det vanligaste och det löser problemet på ett mycket enklare o bättre sätt.:rolleyes:
 
Nej,
Du kan damsuga golvet efteråt men en grovdammsugare gör ingen nytta alls när det är så mycket damm i luften att du knappt ser handen framför dig.
Slipdamm och damm från puts har en förmåga att tränga ut i resten av huset och dammsugning räcker inte, ytorna måste våttorkas för att bli rena.
Finns roligare saker än att våttorka alla golv, väggar och tak i ett hus.
 
Men man kopplar ju dammsugaren till verktyget så att inget damm kommer ut i luften i första steget.

Visst, sätter man vinkelslipen i betong är det en annan femma.
 
Kan inte koppla damsugaren till min kofot tyvärr...
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
J_O_F skrev:
Kan inte koppla damsugaren till min kofot tyvärr...
Men nästa gång du slipar spackel så testa med en slipmaskin istf en kofot;)
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Nu var det ju inte bara för att slipa spackel;=)
Då har jag en giraff med inbyggd damsugare.
Om du river en murad innervägg, knackar ner en putsad yta eller rensar ut kajbon i din skorsten, då fungerar inget annat.
Jag rev innertaket på mitt förra hus, 2cm puts på vassmatta armerad med ståltråd fastspikad i taket.
Det dammade något otroligt men vi kunde sova i rummet intill under hela renoveringen.
 
Jag tycker din ide är fantastiskt bra.... till rätt saker. Om jag ska riva runt med puts o betong i källaren så skall jag definitivt anamma den. Men för slipning, fräsning o sågning så är det grovisen som gäller alla dagar i veckan.
 
Nimajneb skrev:
Men nästa gång du slipar spackel så testa med en slipmaskin istf en kofot;)
Där skrattade jag högt! :D
 
Jag förstod det som ett tips för att undvika att få damm i resten av huset, inte att få riktigt dammfritt där man "arbetade".
 
Har också använt en gammal fläkt med flexibel plastslang (köpt för en billig peng på jula) kopplad till utblåset. Funkar riktigt bra.

Men kan också tipsa om just grovisen också, har ställt den påslagen bredvid mig utan slangen kopplad när jag rivit puts i källaren. Den fungerar alltså då som en luftrenare. Jag upplevde att det fungerade ganska bra, det är ganska stora luftvolymer som den drar igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.