RoTe
Har en totalslö kniv till gräsklipparn så jag tänkte försöka slipa den med min fina bänkslip. Dock har jag aldrig slipat en sådan tidigare. Hur gör jag för att det ska bli vasst?
 
Jag köpte en liten sliptrissa för borrmaskinsanslutning på Jula,
722601_d.jpg
art nr 722-601, som är trevlig för oss amatörer. Du får rätt slipvinkel utan några större åthävor.

Se till att slipa lika mycket på kniven så att du bibehåller balansen. Ett slipdrag på ena sidan renderar i ett mostsvarande slipdrag på andra sidan. Testa att hålla upp kniven i tex en skruvmejsel och kolla av balansen. Om den är i obalans får du slipa mer på ena sidan så du kommer rätt igen.

En nyslipad kniv är mumma för gräsmattan! Grannarna kommer att bli totalpsykade över din välklippta gräsmatta, så ta det lugnt med grannsämjan! ;) :p
 
8) Lossa tändhatten och lägg gräsklipparen på sidan. Sätt en slipskiva på vinkelslipen och vässa. Glöm inte skyddsglasögonen. :D
 
  • Gilla
Godines
  • Laddar…
Att slipa till en rotorklippare är lätt medan det är mer än trixigt att få till det på en cylinderklippare.
Vad har du?

/Kent
 
Lossa tändhatten och lägg gräsklipparen på sidan. Sätt en slipskiva på vinkelslipen och vässa. Glöm inte skyddsglasögonen.
Det var visserligen smilisar... Men lägg aldrig gräsklipparen på sidan. Tippa den rakt framåt iställt. Annars får du soppa i luftfiltret.

Hur mycket kostar det att få knivarna slipade? Jag tycker att min maskin vibrerar tillräckligt redan. Jag vill nog inte laborera med balansen i knivarna, men det är jag det...
 
RoTe
Batteridriven rotorklippare... ;D
 
Snickarboden skrev:
Att slipa till en rotorklippare är lätt medan det är mer än trixigt att få till det på en cylinderklippare.
...
Cylinderklipparens kontruktion gör att den är självslipande. ;)
 
BobTheBuilder skrev:
Men lägg aldrig gräsklipparen på sidan.
8) Ingen fara om du lägger den med tanken uppåt. ;)
 
Ok, kanske det.. men det är ändå lättare att tippa den framlänges. ;D
 
galento
Hej,tycker personligen att det är smidigast att ta av kniven,mycket enklare att få ett bra resultat :)
 
  • Gilla
pojoel
  • Laddar…
galento skrev:
Hej,tycker personligen att det är smidigast att ta av kniven,mycket enklare att få ett bra resultat :)
Självklart! Det är ju ingen rocket science att få väck kniven. En arbetshandske i ledur ;) skonar fingrarna från knivseggen. Det är väl oftast metriska mått på muttern, iaf på de svenskbyggda klipparna.
 
Jag står ändå fast vid att maskinen ska tippas framlänges. Eller har ni smörjgrop till era klippare när ni monterar av knivarna :)

Och ja, knivarna/kniven måste absolut monteras av för slipning. Annars blir det svårt att kolla balansen ordentligt.

Men balansen är förmodligen inte alls lika viktig om man har en så'n där knivplatta med fyra små knivar under. De knivarna väger ju inte så mycket.

En annan variant är ju att köpa en ny kniv. Min gamla maskin blev som född på nytt. Otroooligt fin klippning.
 
  • Gilla
V-54
  • Laddar…
BobTheBuilder skrev:
Jag står ändå fast vid att maskinen ska tippas framlänges. Eller har ni smörjgrop till era klippare när ni monterar av knivarna :)
Det beror väl på om cylindern o stiftet pekar framåt eller bakåt på klipparen. Har båda varianter av klippare.

BobTheBuilder skrev:
Men balansen är förmodligen inte alls lika viktig om man har en så'n där knivplatta med fyra små knivar under. De knivarna väger ju inte så mycket.
Jag har en sån klippare med tallrik o 2 knivar på landet. Numera kör jag med en extra uppsättning knivar som jag håller slipade och fräscha. Byter till nyslipat varje säsong.

 
RoTe
Jaha, plockade ju av kniven i höstas men slipning blev aldrig av då. Nu hittar jag inte kniven ??? Så det blev beställning av en ny, självklart hade den utgått men det fanns en multiklipp variant för strax över 200kr så det får väl duga.
 
Har en Klippo Comet med tallrik och 4+2 knivar under, men den klipper inte bra ens med nyslipade knivar >:(
Tror att hela tallriken har slagit sig, ska ta bort den och se om man kan rikta upp den.
Annars tycker jag det går fin-fint att fila till knivarna i skruvstädet med en plattfil även om de är illa åtgångna.

Har en "gräsmatta" som bitvis är kuperad med någon uppstickande sten och rot vilket inte är något vidare för klipparen ;)( Man tror man vet var stenen är och tänker köra runt och så KLANG-KLANG-hack-hack :surprised: :surprised: >:( )

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.