Hej.

Skall dra UTP cat5e i VP rör 16mm i taket, och nu undrar jag hur många böjar man kan räkna med att det klarar?
Jag skall bara ha 1 kabel per rör, men jag vill kunna dra om senare om behov finnes.
Så hur många böjar och hur långt är rimligt? med mycket klet, bra tålamod etc.
Som det ser ut nu kommer det bli 4st 90 graders böjar per rör och total längd 14m per rör.

eventuellt kan jag kanske värmeböja rör till två av böjarna till 45 grader ca. Hur mycket skulle det förbättra?

Tack på förhand
 
borde inte vara några problem...
 
ullberg
Riktiga VP, inte luboflex och Cat5e och inte cat 6? Skärmat stp/ftp eller utp? Det är definitivt lugnt med en, lugnt med två också skulle jag säga, dock kan det vara tungt att dra den andra med mindre än att dra ur den gamla och i med två nya, ska du inte dra dubbelt redan från början (och eventuellt bara kontaktera upp den ena).

Själv har jag minst 1xSTP &1xUTP i varje luboflex (ibland 2xSTP), ofta mer än fyra 90graders, dock idragna samtidigt, lite bråk men ingen smörjning...
 
Dra slang och klammra tätt. Bättre än vp-rör
 
Vp rör må då vara bra mycket bättre än rör då de inte fjädrar. Slang tar ingentid alls att lägga men hjälper inte alltid att klammra tätt och då menar jag tätare än en klammer per meter. Ett vprör kan i princip ligga löst hela vägen så länge man inte trycker bort de från dosorna.

Du kan göra hur många böjar du vill i princip. har du en böjfjäder och gör fina mjuka böjar så är de inga problem alls. En riktigt bra dragfjäder är dessutom att föredra. Spec om man använder slang istället för rör. Se till att sätta en eller flera klammer precis vid varje dosa och vid kraftiga böjar mm.
 
Använd kabelsmörjmedel när du drar i kabeln.
 
Mindre friktion med slang...
 
Mindre innerdiameter med slang också (ivarje fall med de slangar jag har stött på)
 
Böj mjuka böjar med fjäder, fundera på grövre diameter om du tror att du behöver det i framtiden.
 
Jag har precis dragit dubbla cat6 i 20mm vp-rör. Min dragfjäder är bara tio meter, så längre än så har jag inte dragit utan mellandosa. Fyra 90 gradare var absolut max vad jag klarade av.
 
Slang OCH rör ska fästas med ca 60 cm mellanrum, och slang är att föredra då tråden går betydligt lättare i slang än i rör. Konsten är att göra "lata" böjar vilket är mycket lättare med slang, men det är även lättare att göra tvära böjar med slang så man får vara "vaken". Tror man att man ska få problem med tråddragning (vilket jag ALDRIG haft) kan man använda slang typ "EASY FLOW"
[h=2][/h]
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Hej, och tack för all hjälp.

För att vara framtidssäker, och för att hålla bra isolation mellan kablarna (med tanke på eventuell framtida mölighet att köra 10GB över cat5e) har jag valt att dra två separata VP till varje uttag. En dj***a massa rör, men jag hoppas på minimal överhörning.

Det jag inte vet, är vad nästa kabel kommer bli. Cat9 med dubbla skärmar? Det kommer ju dröja några år (gissningvis 10 -15 år) innan nästa omgång kablar skall in.

1) Hur skulle det gå att dra en shielded cat6 med 4 böjar? (fortfarande 1 i varje) Bara så jag förstår om det kommer funka med liknande kabel iframtiden.

2) Vilken sorts klet skall man ha? Funkar den som finns på Hornbach (i.e. torkar den in och klibbar eller ej)
 
Strunta i kletet, om du tar hjälp och en drar och en matar på är det inga problem. Problem blir det när "kletet" torkar, skulle jag använda nått så skulle jag spraya på med ytterst lite siliconspray.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.