Ja, vad ska man välja. Vilka är fördelarna resp. nackdelarna?

Har idag ett tegeltak som jag tänkte byta.

//Chap
 
Det finns ju inget snyggare än ett välhållet tegeltak!

Tegeltaket kan du fixa själv - både underjobb och löpande underhåll. Plåttak behöver man nog hjälp med för att det skall bli bra.

 
Tegel är lättare att underhålla, håller längre, bullrar mindre och ökar värdet på huset. Är det inte ett sommarhus borde valet inte vara så svårt.
 
betula skrev:
Tegel är lättare att underhålla, håller längre, bullrar mindre och ökar värdet på huset. Är det inte ett sommarhus borde valet inte vara så svårt.

Ett falsat plåttak är lätt underhållet. Ett falsat plåttak håller väldigt väldigt länge. Ett falsat plåttak bullrar ingenting. Ett falsat plåttak ökar garanterat värdet på ditt hus. Är det ett hus man bryr sej om skulle jag välja falsat plåttak. Dock absolut inte profilerad hemmaskruvad plåt...
 
Nej. Plåt känns inte rätt.

Satsa på tegel. Man vill köpa ett riktigt hus och inte en lager- eller industrilokal.
 
Du kan ju inte påstå att en band eller skivtäckning ser ut som industrilokal,kanske trp men bara för att man säger plåttak så betyder det inte TRP,på en gammal kåk ser det fruktansvärt bra ut med en skivtäckning med fotränna.
 
Rheinzink är fint. På rätt hus. Tex ett funkishus med låg takvinkel.

På ett normalt hus med taktegel idag skall du nog hålla dig till tegel. Helt klar höjer ett äkta tegeltak värdet på de flesta hus. Annars skulle inte taxeringsmyndigheten ge standardpoäng för tegel.

Var i ett 1,5 plans hus på visning- vid ösregn. Det bullrade rejält en trappa upp.


 
Jag tycker också att bandtäckta tak är riktigt snygga. Dock gissar jag att de är väsentligt dyrare. Om man jämför kostnaden (material och arbete) för ett bandtäckt plåttak och ett tegeltak, ungefär hur stor är den relativa skillnaden?

Hur är det med isoleringsförmågan? Borde inte ett tegeltak isolera bättre, och dessutom vara "trögare" i och med den stora massan hos taket?

\\Thomas
 

Var i ett 1,5 plans hus på visning- vid ösregn. Det bullrade rejält en trappa upp.

Det var nog knappast en bandtäckning på detta taket.
Men å andra sidan så fattar jag inte bullerresonemanget vid korrigerat tak heller.
Finns det något mera sövande och behagligt än smattret mot ett korrigerat plåttak när man skall sova ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.