Hej
Som rubriken säger vill jag ta bort ett element i köket för att kunna få in en diskmaskin, jag har inte så stort kök och det är enda tillgängliga platsen.
Frågan är hur gör jag för att montera bort det, är det bäst att ringa en rörmokare?
Rören till elementet delar sig i golvet, annars kunde man ju kapat dom i källaren.
Ska jag ringa rörmokare eller kan man fixa detta själv på nåt sätt?
jag bifogar en bild.
 
  • 20130223_184225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är radiatorn obsolet för kökets uppvärmning?
 
Jag har 2st radiatorer i köket denna är den lilla, den stora klarar kökets uppvärmning lätt,radiatorn på bilden är 35cm bred den andra 110cm. Rutan ovanför får helt enkelt klara sig utan element, det är 3 glas.
 
Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag skulle tippa på att du kanske måste "bygla" rören för att bibehålla kretsens funktion beroende på om det är 1-rörs- eller 2-rörssystem.
 
Det är nog kanske bäst att koppla in ett proffs, tror du dom kan plugga skiten jäms med golvet så diskmaskinen ryms? enligt mina mätningar är inte bara radiatorn ivägen utan även rören.
 
Proppa rören med två huvar bara, förutsatt att de inte är ivägen på något annat sätt då blir det en större operation att proppa i golvet. Du har tvårörssystem enligt bilden så ingen "bygling" behövs.
 
Den diskmaskin jag kikat på har lite extra utrymme längst ner bak så det bör gå att plugga alldeles ovanför golvet. Någon av er som vet hur man brukar dra vatten och avlopp till diskmaskin? det är ju ett skåp mellan platsen jag ska ha den på och skåpet där vatten och avlopp finns, drar man rakt igenom eller försöker man borra sig fram under?
Hur hittar man en bra rörmokare? man törs väl inte bara ta en på hitta.se misstänker jag.
 
Du kan dra vattnet genom skåpet det är normalt.
 
Tack för all hjälp,tror jag börjar med att köpa en diskmaskin nu sen ringer jag en rörmokare, har saknat diskmaskin i 5år och är döless på handdisk nu.
 
En rörkrökare hittar du tex på hitta.se eller blocket.
Kan vara lite svårt att få någon att nappa på jobbet då det är så litet.
 
Krilleman
Jag skulle gissa på att det 10 rör du har (17,2 mm utvändigt utan färg)

Då behöver du för att kapa rören vid golvet:

1: http://www.vvs-boden.se/vatette-1218-provtryckningspropp-18-p-865.html RSK: 1945765
2: http://www.vvs-boden.se/vatette-hylsa-for-bla-grona-ror-38-p-916.html RSK: 1945345
3: http://www.vvs-boden.se/ezze-propp-forkromad-med-kontatning-10-p-5194.html RSK 4820210

Montering:
Tappa ur värmesystemet
Kasta klämringen i "1" och ersätt den med den röda i "2"
Kapa stålröret på det röda strecket
Skruva loss muttern vid den gröna pilen (muttern sitter på elementet)
Radiatorn är nu loss
Skruva fast "3" på den frilagda gängan vid den gröna pilen
Rengör snutten rör vid det röda strecket, ingen färg ska vara kvar
Dra åt kopplingen "1" på det kapade röret enligt anvisningen
Fyll på systemet och lufta
Klart

Detta bygger på att du är lite händig och att dina stålrör på bilden är 17,2 mm utvändigt!

150:- istället för minst 1500:- av en röris...

20130223_184225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och om du har en lokal röris kan du med hjälp av angivna RSK nummer få exakt samma saker av honom!
 
Redigerat:
Tack det var detaljerat, nu borde jag klara det själv men har en fråga, hur kapar man röret? finns ju inte utrymme att snurra runt en röravskärare.
 
Krilleman
Liten bågfil? tigersåg?

Vinkelslip är kanske någon man inte vill ha i köket...

Var rören 17,2?
 
Kanske man bara kan skruva loss den nedre 90 graders böjen och termostaten och sätta en hatt på varje ställe. Visst kommer röret att sticka upp, men det fanns ju plats. (Tömma vattnet och sånt behöver du förstås också göra.)
 
rören verkar vara ca 20mm,jag har bara måttband inget skjutmått tillgängligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.