Jag håller på att förbereda för renovering av ett badrum. Nu behöver jag ta bort handfatet med rör. Skulle vilja ta av rören vid kopplingarna på bilden. Går det på något enkelt sätt? Sitter det avstängningsskruvar bakom 'locken'?

20130223_170052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast torde vara att ta bort t-kopplingarna och plugga rören som sticker ut ur väggen med lämplig "plugg". Vad är det för dimension på rören som sticker ut ur väggen? Huruvida färgen inverkar på tätningen vet jag ej, men jag skulle tagit bort färgen innan jag skruvar på något för att plugga dem.

Err. Kanske enklare att skruva på ett "lock" där nästa rör tar vid på t-kopplingen...
 
Redigerat:
Ska du renovera badrummet tycker jag definitivt att du ska strypa flödet INNAN vattnet kommer till badrummet med ett par lämpliga kulventiler alt pluggar.
 
Tag bort kopplingarna du har där och montera ballofixer alt montera lock till vänster på kopplingarna.
31632_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha. Det är t-kopplingar såklart.. Jag hoppades att det var som på radiatorer att det satt en skruv bakom locket... Alla rör ska bytas ända ner till källaren så rören försvinner sen men det jag vill göra nu är bara att plugga rören för att kunna riva badrummet. Men lättast är kanske då att hitta något i rätt dimension att skruva på.
 
Krilleman
Dina kopplingar ser ut att vara av typen 12mm conex. Mät själva kopparröret utan plastmanteln så vet du!

Bara köpa 2st lämpliga proppar och montera i den vänstra muttern på kopplingen.

RSK 1899533
Tex: http://www.vvsochbad.se/Roer-Kopplingar-Conex-fittings-varianter--Conex-Propp-12-364382.html Men prova att gå in på en lokal VVS-firma, dom har garanterat prylar ocg då slipper du frakten...

Viktigt är ju självklart att kontrollera dimensionen på rören, 12mm är min gissning! Och glöm inte stänga av vattnet... :wow:

Lockena ser bara ut att vara ett gammalt avstick som proppats bort!
 
Redigerat:
Eller så ber du om två st provtryckningsproppar och monterr vid den första muttern
 
Krilleman
Blir det inte nya rör igen?
då ska de ju proppas hursomhelst helst när mattan ska tebax
 
Krilleman
ecb182 skrev:
Alla rör ska bytas ända ner till källaren så rören försvinner sen men det jag vill göra nu är bara att plugga rören för att kunna riva badrummet.
Vad var det du missade? (y)
 
Rören skall bytas hela vägen ner i källaren, tolkar jag som att de kommer upp nya rör. Och det brukar man ju oxå proppa(y)
 
Krilleman
Men han skrev inte materialval på nya rören...
 
Kanske finns avstick från pannrum/fördelare man kan proppa istället så får man bort rören helt.
 
Det dumma är att det inte finns några avstängningsmöjligheter i källaren. Från källaren går rören genom en dold trumma i/bredvid murstocken och går sen i bjälklaget till badrummet.

Jag proppade rören på bilden. Det visade sig sen att de rören var ingjutna tvärs över badrumsgolvet. När jag bilade bort ett betonglager på 8 cm fick jag fram en annan koppling (ingjuten i betongen..) som jag nu också har proppat så rören på bilden är borta. Efter den nya kopplingen som jag hittade har jag följt rören genom bjälklaget (sovrumsgolvet är uppsågat) till trumman, inga kopplingar där eller i källaren.

Vi har lite arbete med att ta bort så att vi kommer åt trumman (köket är ivägen) med vatten och avloppsrör men alla rör ska givetvis bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.