Hej jag kanske tar upp detta i fel forum. Jag har fått nya ytskikt i bostadsrätten förstörda av en part som var i fastigheten för att göra annat arbete. Vi vidtog alla försiktighetsåtgärder och informerade parten i god tid om vår belägenhet(lgh i renoveringsfas).
Vi har gjort allt för att skydda och begränsa skadans art. Vi ska bara visa försäkringsbolaget skadorna i ett formulär (de är kontaktade i ett initialt skede)
Jag håller mig till en vag beskrivning då detta är ett pågående ärende.

Vet någon hur lång tid det kan ta att få någon slags beslut från försäkringsbolaget??
Kan man påbörja återuppbyggnadsarbetet av ytskikten eller bör man vänta tills beslut kommer??
Vems självrisk löser ut?
Jag skulle vara djupt tacksam för att få ta del av era erfarenheter och för era råd.
 
Tala ur skägget och beskriva exakt vad som har hänt;)
 
  • Gilla
Schlbuditz och 2 till
  • Laddar…
Försäkringsbolaget borde väl kunna ge svaren på dina frågor?
 
roke: du har helt rätt men jag är också intresserad av andras erfarenheter i liknande situation. Nimajneb: självklart skulle jag inget hellre vilja än att berätta utförligare men ser ingen anledning till att göra nåt som kan skada någon annan. Alla kan vi göra fel men man måste få möjlighet att rätta till. Hela historien kommer att berättas när det är klart och om den då blir tokrolig eller bara tragisk får framtiden visa. Försöker bara vara vettig i en jobbig situation.
 
Jobbigt när det strular. Hoppas det löser sig och blir bra.
 
Men eftersom du inte skriver vad det är för skada, så är det omöjligt för någon att ge råd.
Stor skillnad på att någon lämnat vattnet på, så det runnit ner under golvet, mot att golvet fått några hack av vassa föremål eller färgstänk på en tapet.
 
  • Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
spruckna klinkers kanske, eller smuts på tapeten? Rökskada så allt ytskikt är förstört??

känns ganska meninglöst att spekulera o ge råd
 
Vilken försäkring syftas det på? Är det hantverkarens ansvarsförsäkring?
 
Jag förstår hur ni menar thomas33 och Nimajneb. Som jag tolkar det så menar ni att beslutstiden för försäkringsbolaget helt är avhänggit skadornas art och omfattning?
 
Det är väl ingen mordutredning?
Visa med lite bilder och berätta läget så kan ju folk kanske hjälpa dig.
 
Tihali skrev:
Jag förstår hur ni menar thomas33 och Nimajneb. Som jag tolkar det så menar ni att beslutstiden för försäkringsbolaget helt är avhänggit skadornas art och omfattning?
Nickar. Om det är en skada som är lätt att få en uppfattning om omfattningen, går det fortare. Är det däremot tex en vattenskada som kan sprida sig i stora delar av huset, måste försäkringsbolaget göra en betydligt större utredning.
 
Tihali skrev:
Jag förstår hur ni menar thomas33 och Nimajneb. Som jag tolkar det så menar ni att beslutstiden för försäkringsbolaget helt är avhänggit skadornas art och omfattning?
Skadornas art och omfattning kan ju vara några faktorer som påverkar beslutstiden.
De är i alla fall relevant för att kunna ge et någorlunda seriöst svar.

Baserat på den informaton du bifogat om ärendet så bedömmer jag handläggningstiden till en
"trekvart - fjorton dagar"
 
  • Gilla
Tihali
  • Laddar…
Hempularen: antingen vår hemförsäkring eller deras ansvarsförsäkring?? I min värld ska deras försäkring lösa ut men då det är frågan om nya ytskikt som har blivit förstörda ska det ändå gå på vår försäkring?
Jag undrar hur stor självrisken på en firmas ansvarsförsäkring kan vara.
Jag vill hålla detta i allmänna ordalag för att inte orsaka mer elände.
 
Tihali skrev:
Jag förstår hur ni menar thomas33 och Nimajneb. Som jag tolkar det så menar ni att beslutstiden för försäkringsbolaget helt är avhänggit skadornas art och omfattning?
Det går inte riktigt att svara då omständigheterna primärt bestämmer huruvida försäkringen ens är tillämplig.

Försäkringsbolaget kan eventuellt neka skada och hänvisa till att ni får stämma den som orsakat skadan

Försäkringsbolaget kan ersätta minus självrisk, ev åldersavdrag (troligen ej aktuellt om det är nytt) men viss risk finns för att man även jämkar ersättning med 25, 50 eller 75 % beroende på hur skada uppkommit.

Eller så tar försäkringsbolaget skadan helt minus självrisk och sen regressar mot den som orsakat skadan

Eller så tar försäkringsbolaget skadan och bedömer att de inte kan ställas skadeståndsrättsligt ansvariga.

Juridiskt så får ni se ifall den som orsakat skadan kan ställas ansvariga på skadestånd motsvarande självrisken.

Det kan mycket väl bli så att flera parter är inblandade med erat försäkringsbolag och motpartens försäkringsbolag mfl
 
  • Gilla
Tihali
  • Laddar…
Tihali skrev:
Hempularen: antingen vår hemförsäkring eller deras ansvarsförsäkring?? I min värld ska deras försäkring lösa ut men då det är frågan om nya ytskikt som har blivit förstörda ska det ändå gå på vår försäkring?
Jag undrar hur stor självrisken på en firmas ansvarsförsäkring kan vara.
Jag vill hålla detta i allmänna ordalag för att inte orsaka mer elände.
Självrisken på ett företags ansvarsförsäkring kan oftast vara från 3000 kr till ca 44000kr såvida det är mindre företag. Vissa stora bolag kan ha en självrisk på 5-10 basbelopp alltså ca 220-440 000kr
 
  • Gilla
Tihali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.