Som Fox skrev.

Kan det vara så att de blivit så pass itutad att allt är fel, lurade av firman så att de tror att huset är "skit" och då funderar på att om det kan vara dolda fel?
 
bax skrev:
Det kallas inte dolt fel, det kallas bondfångeri.....
Få dom att göra färdigt taket, och sedan ett vänligt Tack och Adjö!
Agree. Hu, men det finns många oseriösa hantverkare därute.....
 
Har haft polska arbetare som arbetat på mitt hus. De jobbade snabbt och bra och kostade lite.
 
  • Gilla
DrKassler och 2 till
  • Laddar…
Ned Newman skrev:
Har haft polska arbetare som arbetat på mitt hus. De jobbade snabbt och bra och kostade lite.
Ja men det krävs kompetent och ständigt närvarande arbetsledning enligt min erfarenhet.
 
eviljava skrev:
Det finns nybörjarkurser inom matlagning, språk, IT, you name it...
Men varför finns det inga nybörjarkurser i "att äga ett hus"? Jag tror att många skulle behöva en sådan.

Exempel på kursinnehåll skulle kunna vara:

* Värmesystemet - Vilka varianter finns det? Hur fungerar det?
* Mögel - Hur, när och var uppstår det?
* Elsystemet - Hur fungerar husets elsystem? Vad får man göra själv?
* Trädgårdsjuridik - Får man klippa ner grenarna från grannens träd?
* Katastrofhantering - Hur gör man vid översvämmning, strömavbrott och stora mängder snö på taket?
*
Hantverkare - Offerter, vad är det? Hur upprättar man ett avtal med hantverkaren?
Lägg till Undersökningsplikt - Har jag nåt ansvar själv?
Försäkringar - vi skada får jag automatiskt ett helt nytt badrum med extra alllt vid vattenskada i mitt orenoverad badrum från 78 mot endast självrisken?
 
En kund som inte orkar sätta sig in i det väsentliga med att äga ett eget hus får nog finna sig i att bli "blåsta". Samma sak gäller bilägare som inte vet hur bilen fungerar, reparationskostnaderna blir garanterat högre när du inte själv kan förklara vad som är fel och vet vad du vill ha gjort.

Jag slänger direkt ut den hantverkare som inte håller måttet, senast var det en "plattsättare" med referenser som undrade om han skulle limma fast aluminiumlisterna i trappan som skulle kläs med klinker.

Angående damm i källaren, jag fattar inte varför så många står ut med skiten, i synnerlighet med barn i huset.

Gör så här:

  • Plocka ut ett fönster (gärna på läsidan, fundera om det är lämpligt utblås för damm mht bilar, grannar osv)
  • Såga till en spånskiva eller liknande som passar i fönsterkarmen.
  • Gör ett (runt) hål mitt i skivan som passar till en 12 volts kylarfläkt från valfri bil, du ger 100 kr på skroten.
  • Montera fläkten i hålet (tänk på att barn kan få fingrarna i fläkten, sätt skydd om det behövs) och koppla den till en vanlig bilbatteriladdare (inte små klena underhållsladdare), med + och - vänder du på rotationsriktningen, fläkten suger nu ut dammet.

Nu kan ni damma hur mycket ni vill, fläkten suger ut allt damm, ställ en dörr eller ett fönster lite på glänt tvärs över rummet så luft kan komma in, det blir inte ett damkorn på andra sidan.
Springan är också rätt bra för att kunna andas frisk luft när det blir alltför dammigt (använd dammskydd för munnen).
Jag har rivit i puts i tak, slipat spackel från väggar mm utan problem.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Eld skrev:
Ja men det krävs kompetent och ständigt närvarande arbetsledning enligt min erfarenhet.
Ja, det var väl enda problemet med de inte kunde svenska, engelska eller tyska. Svårt att förklara önskemålen, men är nöjd med resultatet till slut. Byggande av vägg, dörrkarm, kakling av badrum, målning invändigt o utvändigt, byte av vindskivor. Misstänker att dessa killar har byggt en del hus tidigare.
 
En kund som inte orkar sätta sig in i det väsentliga med att äga ett eget hus får nog finna sig i att bli "blåsta". Samma sak gäller bilägare som inte vet hur bilen fungerar, reparationskostnaderna blir garanterat högre när du inte själv kan förklara vad som är fel och vet vad du vill ha gjort.

Hur menar du med bilen?
 
Vi skall väl inte få med på att det är godkänt att bli blåst bara för att man inte vet bättre?
 
tyvärr så inser inte ens många husägare att dom blivit blåsta....:banghead:
 
Jo, Du tar ju en ekonomisk risk oavsett om du köper ett hus, en bil eller en båt tex. Om du då inte har klart för dig hur saker och ting fungerar har du ju heller ingen möjlighet att påverka kommande kostnader.
Just hus och bil kan bli till svarta hål i ens ekonomi om man inte ser upp.
Läser du istället på allt du kan hitta om tex. dränering (eller bilar) så blir du troligtvis inte lurad av duktiga "säljare".
När vi gjorde vår egen dränering tog vi in 3 offerter, två större företag var riktigt kaxiga och körde med att "du kan ju ta en billigare men då får du skylla dig själv", det tredje företaget var riktigt duktiga killar som dessutom själva gjorde jobbet. Den som har behörigheten från tex. Isodrän skall göra jobbet, inte leda det från en kontorsstol.

I detta fallet så gäller det dränering av ett hus.
Om putsen invändigt kan andas eller inte bör ge sig själv, om den är tät så vittrar den sönder på ett par år, sitter den bra är den inte tät utan kan släppa fukt till omgivningen.
Just dränering och tak är rent katastrofala områden för amatörer.
Underlagspappen som nämns får troligtvis bara exponeras för solljus i upp till 3 månader, sedan finns risk för läckage. Om dräneringen görs på fel sätt kan det resultera i allt från sättningar till att huset kollapsar.

Om man anlitar hantverkare svart kan det sluta ännu värre.
Vad många inte är medvetna om är att man också iklär sig ansvaret som byggherre, en arbetsplatsolycka kan innebära allt från skadestånd och böter till fängelsestraff.
 
Angående dolt fel, om det är husköpet som avses så är det nog ingen framkomlig väg.
Synliga sprickor är inte dolda, dränering som är orginal får nog anses som utjänt och skall ändå bytas. Inget av detta kan klassas som dolda fel.
Mitt förslag är att dränera först och göra vid inne efteråt.
Om golven är fuktiga så lossnar flingfärgen av sig självt, sitter färgen fast så är golven OK.
Om dräneringen görs vid borde golvet ändå torka upp om det nu är fuktigt, då finns heller inget skäl till mekanisk ventilation av golvet (förutsätter att huset är byggt av yrkesfolk).
Varför laminatgolv i källaren, skall det inredas som sovrum?
Se till att kolla radon i så fall (inte heller dolt fel tyvärr)?
Miljöförvaltningen på kommunen kan ha data från tidigare mätningar.
 
Åsa Lund
Har varit internetlös i helgen, nu har det lagats...

Jag tror att J O F är på helt rätt spår i sista inlägget.

När jag pratade med husägarna kändes det som om de nu när kostnaderna skenar (sexsiffrigt) och de vet att mycket återstär vill få sponsring.

Mamma har pratat med dem och nämnt min oro för att de blir blåsta. De har tydligen fått fasta priser på de flesta åtgärderna (?) och tycker att de har koll på slutnotan. Jag tvivlar dock.

Husägarna är medlemmar i Villaägarna och ska efter mammas (och indirekt min) rekommendation ta kontakt för juridisk och kanske t o m byggteknisk rådgivning.

Jag tycker annars som J O F att om husets dränering nu är det som görs om så lär väl de putsade källarväggarna torka ut på nåt halvårs sikt?! Om putsen sen trillar ner får man väl ta det då...

Som det nu är övergav hantverkarna takställningen i december när kylan satte in. De har myst nere i källaren med att knacka ner all puts på ytterväggarna, i princip klart. Dessutom fått plocka bort alla radiatorer för att komma åt all den "fuktiga putsen" så nu är det kalla golv i huset ovanpå. Bortslipning av hård flingfärg nästan klart.

Ofantligt mycket återställningsarbete återstår i mina ögon. Varför de ska ha laminatgolv vet jag inte, jag hade personligen lagt trä-klickgolv på platonmattan, inte så kallt om fötterna i ett hus utan golvvärme.

Återstår att se vad nästa veckas kontakt med Villaägarna ger, återkommer!
 
"Trä-klickgolv" är väl detsamma som laminatgolv som oftast har klicksystem eller vad är skillnaden?
 
Andy78 skrev:
"Trä-klickgolv" är väl detsamma som laminatgolv som oftast har klicksystem eller vad är skillnaden?
Laminatgolv känns kallare än trägolv. Konstruktionen med klickgolv är samma i båda fallen..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.