VARNING FÖR BIG BAG !

Det sämsta företag jag varit med om, som skickar fakturor både helt utan grund och på felaktiga grunder, kommer med inkassokrav baserat på osanning trots bestridan. Företaget agerar okänsligt för invändningar.

Detta företag har under ett engagemang i min villa hunnit med följande:

- Två gånger vid två olika tillfällen skickat luftfakturor på tömning/hämtning av containrar som aldrig hämtats.

- Omöjligt att få något svar alls om luftfakturorna via kundtjänst trots upprepade försök via tel och e-post. Svar uteblev helt och hållet.

- Debiterat 1600:- för att min bil stod ivägen på min uppfart. Trots att jag var hemma och kunde ha flyttat bilen. Big Bag valde att fakturera i stället för att gå 30m och ringa på dörren. Big Bag motiverade detta med en regel dom har. Men vem vill ha en sådan leverantör. Big Bag debiterade även hyra för den containern efter att dom inte hämtade den.

- Vid en hämtning fastnade lastbilen och Big Bag klarade inte att hämta containern, trots flera försök och detta efter att jag själv bekostat successiv tömmning av containern. Den containern tog dom inget ansvar för, utan sa att jag skulle ansvara för kostnaderna att få bort containern. Big Bag debiterade även hyra for containern efter att dom inte kunde flytta den.

Big Bag motiverade först muntligt att anledningen till att containern inte gick att flytta var att den tidigare varit överlastad och därför sjunkit ned i gräset och därför var det mitt fel. Senare ändrade de motivering till att Big Bag hade upplyst mig om att det var en olämplig placering av containern som jag valt, och därför var det mitt fel. Vilket de naturligtvis aldrig upplyst mig om.

Trots upprepad bestridan drev Big Bag alla krav till inkasso, vilket inkluderar hot om rättegångskostnader om jag inte betalar. Endast för luftfakturorna återtog Big Bag kravet.

Betala, eller deras lögn mot mitt ord i en rättegång var mina alternativ. Jag betalade hellre 8000:-, än en osäker utgång i rättegång.

Det handlade inte om några missförstånd, Big Bag var tydliga i sina krav oavsett mina invändningar.

BIG BAG = BIG BAD

Jag ska bara tillägga att jag kommer aldrig tillåta mina entrprenörer att anlita Big Bag, det kommer stå i avtalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
shobaki
  • Laddar…
O
Min erfarenhet gällande BigBag så har det fungerat utan problem... men det är förstås säckar i stockholms innerstad.... Har bara fått fakura på det jag beställt...
 
Jag vet om ett tiotal olika kunder som är väldigt nöjda med Big bag både gällande säck och container.

Har varit med om någon försäkringsskada med Big bag inblandade där kunden fått bra bemötande och hjälp.
 
Det har ju hänt förr att god frukt ruttnat ;-)

Vet att jag sett åtminstone någon artikel kring big-bag systemet och problem i just stockholm med sådana som blivit ståendes och skräpa ner med diverse oönskade påföljder.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Stockholms stad har tillochmed startat en hotline, "Anmäl storsäck", för att komma åt problem med dessa. Dock inte kopplat till just bara Big Bag förstås. 020-516516 är telefonnumret.
Och självklart en hemsida: http://www.anmalstorsack.se/
 
Jag har också haft lite bekymmer med BigBag... De ansåg att jag hade placerat säcken för långt in på tomten och inte beställt liten bil för hämtning som kunde ha kommit in på tomten. Jag HADE beställt liten bil, eller rättare sagt att de inte kommer in på gården med lastbil och att säckarna stod X antal meter från vägen. Då sa han i telefon att de skickar en liten bil...
De skickade faktura både på stora bilen och sen för den faktiska hämtningen också. Jag hade en XL säck och två L säckar men fick faktura på tre XL säckar...
Efter många samtal rättade det till sig men inte förrän jag krävt att få prata med någon ansvarig...

Så, ta ALLT skriftligt via mail och ta bilder på vad de faktiskt hämtar!

Jag har också använt Sortera och där har det fungerat bättre... Även BigBag leverans av makadam/sten har fungerat utan problem!

Mvh,
Anders
 
Ett företag är inte bättre eller sämre än den ledning och personal det består av. Naturligtvis måste även många klarat sig utan problem.

Erfarenheren gäller Big Bag Stockholm Älvsjö och 2012.
 
Har använt big bag två gånger, deras största container båda gångerna. Första gången utan problem. Andra gången fick vi först en konstig faktura med dagavgift för den perioden vi hade haft containern och sedan en korrekt faktura med den fasta avgift som det är när man beställer enligt standard. Betalade bara faktura 2 och fick sedan inkasso på den andra. Då ringde jag och fick hjälp direkt med att strunta i allt gällande den fakturan, hann inte ens säga vad som var fel innan han själv kunde se vad som var konstigt. Så de gjorde visserligen fel men bra bemötande när jag ringde.
 
O
Problemet med storsäckar som står överallt är inte BigBags fel.... Det är den som ställer ut rasket på trottoaren och inte ringer och begär tömning som är den stora boven...
I Stockholms innerstad så hämtar de samma dag om man ringer i tid... I den förening jag bor i är vi stenhårda vid ombyggnationer inget skräp får ställas i porten eller utanför porten. Storsäckar får stå max 24timmar oavsett veckodag... Annars beställer föreningen hämtning och skickar fakturan till medlemmen med ett påslag på 20%.

Allt för att det alltid ska vara städat utanför portarna!
 
Instämmer - Inte haft problem med Big Bag alls, kört med dem ett par gånger vid rivning och dom har alltid hämtat efter avisering och tagit betalt för vad dom hämtat.
Bara en gång där jag begärde hämtning på en Torsdag för bortforsling fredag och inte förrens efter påtryckning under fredagen lämnade Big Bag besked att dom inte skulle hinna (Stockholm/Söderort) och bokat in den på Måndagen istället. Inte ett stort problem i det stora hela, mest att vi ville bort med allt innan helgen.

Inte provat Sortera eller någon annan aktör på marknaden.
 
anders07 skrev:
Så, ta ALLT skriftligt via mail och ta bilder på vad de faktiskt hämtar!
Mvh,
Anders
Det hjälper inte för den här typen av leverantörer. Om de påstår att du beställt en sak, hur kan du då ha skriftligt på att du INTE beställt ? Om de påstår att de utfört en tjänst, hur kan du ta bilder på att dom INTE utfört tjänsten ?

Det är bara om man har möjlighetet t ex vid en entrepenad att själv skrivat in att inga muntliga beställningar, överenskommelser eller ändringar av avtal gäller, men bara skriftliga. Det är dessutom så att rätt inte säkert behöver betyda rätt i en rättegång.
 
Odjuret skrev:
Problemet med storsäckar som står överallt är inte BigBags fel....
BigBag erbjuder en tjänst som bygger på att dess kunder hyr storsäckar som ska ställas lite överallt för att fyllas med skräp. Att då hävda att det inte är BigBags fel att det står storsäckar fyllda med skräp lite överallt tycker inte jag håller någe vidare ;)
 
Redigerat:
thomasx skrev:
BigBag erbjuder en tjänst som bygger på att dess kunder hur storsäckar som ska ställas lite överallt för att fyllas med skräp. Att då hävda att det inte är BigBags fel att det står storsäckar fyllda med skräp lite överallt tycker inte jag håller någe vidare ;)
Är det McDonalds fel att folk inte kan kasta skräp i papperkorgen, utan på marken? Är det Volkswagens fel att folk kör för fort och kör ihjäl sig? Makitas fel när jag drog en borr rakt igenom handen? Systembolagets fel när folk kör rattfulla, eller är det delat ansvar med biltillverkaren?
 
Kattvovven skrev:
Är det McDonalds fel att folk inte kan kasta skräp i papperkorgen, utan på marken?
WEEE-direktivet säger det ja. Det är McDonalds ansvar att deras förpackningar återvinns i tillräcklig mängd.

Så frågan om medansvar är betydligt mer flytande än vad många av dina exempel kan ge intryck av.
 
Kattvovven skrev:
Är det McDonalds fel att folk inte kan kasta skräp i papperkorgen, utan på marken? Är det Volkswagens fel att folk kör för fort och kör ihjäl sig? Makitas fel när jag drog en borr rakt igenom handen? Systembolagets fel när folk kör rattfulla, eller är det delat ansvar med biltillverkaren?
Ja, det är utan tvekan BigBags fel att folk gör precis så som deras koncept påbjuder, t.ex. att placera säckar på trottoaren.

Dock har jag aldrig sett Makita visa bilder i sin marknadsföring på folk som borrar sig i handen, sånt är det bara klantarschlen som ägnar sig åt ;)

Header_2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.