Hej!

Vi bor i ett 50-talshus med en övervåning som gjorts ganska öppen. Sovrum till höger när man kommer uppför trappan och sedan en liten toalett, det övriga utrymmet är sov och lekyta för barnen. Nu vill de ha egna rum och gärna att det finns ett gästrum, alltså totalt 4 rum om det är möjligt. Självklart är det ett snedtak som stökar till det och det är den streckade linjen. Fönster ut mot balkong kan flyttas och väggar byggas! Kom gärna med förslag och tips? Fråga gärna om det är nåt mer ni undrar över. Tack för hjälp!

Övervåning_nu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur många kvm är det totalt???
hur stort är sovrummet du har i dag. ???
Eti..
 
Visst tusan, det var ju det jag glömde att skriva. Rummet som finns är 13 kvadrat. Hela övervåningen är ca 8x8 meter, så ganska kvadratiskt. Vi kan tycka det är ok med små rum, vi har andra utrymmen i huset som används för lek och tv. Så rummen blir mest en plats där man sover och har sina kläder. Snedtaket ställer dock till det och gör det svårmöblerat. Jag håller på några förslag som jag tänkte posta under morgondagen.
//Håkan
 
Toaletten är drygt 1,5 kvm. Hela övervåningen ca 64 kvm.
 
Har pysslat lite i Sweet Home 3d med grundritningen som bakgrund. Går att får till 3 rum plus hall men sen är det det där snedtaket. Takkupa? Hur krångligt är det? Någon som gjort liknande?
Övervåning förslag 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tre rum är nog bästa lösningen, om du har en hall kan ni ha en bäddsoffa där vid besök. Vi har sned tak och har löst det med takkupor för att få ljus. om man har snedtak är det bättre att ha större rum än mindre
 
Du får rummen större om du bygger sovallkover in i snedtaket, detta älskar ungarna och golvytan
blir större i ett så litet rum..
Väggen i det lilla rummet vill jag att du flyttar ca: 1 m mot trappan så blir inte det rummet så litet..
Och likaså väggen som skiljer rummen flyttar du ca: 0,50 m så ökar du även det rummet lite mer..
och centrera fönstren på gaveln annars kan det se konstigt ut..
Eti..
 
Ett nytt förslag med några justeringar. Vad tror ni om detta?
Övervåning förslag 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller denna, men då krävs att vi bygger en takkupa i det rummet som är nederst i bild. Vad kostar en takkupa? Nån som har en aning?

Övervåning förslag 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eti: Om jag inte missförstod det så var "garderoben" en toalett =)
 
Så kan det bli när man inte läser in allt ordentligt...
Jag såg bara problemet med att få in möblerna i rummet.på den nedre av ritningarna..
Eti..
 
Just det, det ska va möbler i rummen också ;-)
Det blir nog till att stryka det fjärde rummet. Tillbaks till ritbordet lite kanske...
 
Då skulle jag gjort så här ..
toa 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






tagit bort den befintliga toaletten som bara ställer till det med dörrarna
placerat toan vid trappan så hade det blivit luftigare
inget större jobb att lägga om vvs rören i golvet då golvreglarna ligger på rätt håll.
och sen på med ett nytt klick golv.
Eti..
 
Ja tyvärr ser rummen snudd på omöjliga att möblera ut.
Tänk även på att det mysiga att sova i en "alkov" kan försvinna med åldern.
 
Skulle det inte gå att göra en smal korridor mot murstocken i det stora sovrummet och få ingången till det övre sovrummet den vägen? Då blir det ett mycket bra rum nere till vänster och det övre rummet kan då eventuellt göras något bredare också.
Fyra rum är helt omöjligt, däremot funkar ju "övre haleln" som ett litet allrum med bäddsoffa. Ett sådant kan mycket väl vara fönsterlöst, våra grannar har det så, en jättemysig TV-hörna till barnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.