Hej. fick för en tidsen problem med vår torktummlare, fick av en vänlig själ reda på att det var dörr kontakten. Den är nu bytt och fungerade i ca 1 vecka, under denna tid blev det aldrig riktigt torrt när man körde den. Nu har den dock stannat helt och alla displayer och ljus lyser ej. tog ut kontakten och skruvade av bakstycket för att kolla om säkringen för värmeelementet hade löst ut, det hade den ej. I med kontakten och wow den startade! Noterade att den översta indikator lampan lös ser ut som 3 paralella vågiga lodräta streck. Maskinen svartnade och stannade efter ca. 3+4 min.

Har något vänligt geni någon ide om vad det kan va eller ska jag ge upp??
Kanske är det dags att kasta!
Med vänlig hälsning,
JENS
 
A
slocknar maskinen helt är det spänningsmatningen
kolla anslutningen i väggen
stickproppen eller den fasta anslutningen och om det är en strömbrytare på väggen
inte ovanligt alls
 
Ok, drog ut kontakten och satte där tvättmaskin sitter och den startar, flyttar tillbaka och den startar där också. de är precis som om den nollar sig när man drar ut kontakten. vet inte hur länge den funkar denna gång. Elen är kollad och det finns inte nån strömbrytare. återkommer med hur länge den går.
 
den går fortfarande men har symbolen med 3 vågiga lodräta streck tänd. hoppas bilden funkar som jag laddade upp.j
mvh jens IMG_1237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har den stannat men inte blivit svart och en ny symbol som jag inte hat en aning om vad den betyder lyser IMG_1238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
då var det enklare
"lodräta strecken" talar om att den värmer.

nästa bild, pilen till höger talar om att programet är klart.

så det troliga felet är att maskinen tror att tvätten är torr och avbryter.


har du provat att köra den på tidprogram?

om det går, så får man kolla fuktighetsavkänningen.
kan betyda rengöring av trumman invändigt med sprit.
 
electroluxaren skrev:
om det går, så får man kolla fuktighetsavkänningen.
kan betyda rengöring av trumman invändigt med sprit.
Av ren nyfikenhet, på vilket sätt skulle en spritrengöring av trumman hjälpa om fuktighetsavkänningen inte fungerar?
 
Fukthalten mäts på insidan av trumman. Blir det beläggning på insidan trumman så blir det sämre/ingen kontakt. Då tror maskinen att tvätten är torr.

Man kan torka med ättika också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.