M
Vi är i tankarna att planera vårt första lösvirkeshus och funderar på för- och nackdelar med betongplatta och kryp/torpargrund. Vilka är för- och nackdelarna? Betongplattan är svindyr, men stabil. Plintar är billiga, men kan sätta sig betydligt lättare. Fuktproblemen tror jag inte är så stor risk med.

Golvvärme är ju ett självklart val, men jag tvivlar starkt på alla som vill gjuta in den. Dyrt och kan inte ändras i efterhand om något blir fel. En betongplatta blir väl ca 15m3 betong, det är en jäkla volym att värma upp och anpassa efter väderleken. Min erfarenhet är att många "vädrar" bort överskottsvärme då det lätt blir för varmt om vädret växlar inom ett dygn. Som idag, från runt nollan till -12c på halv dag. Vi tänker oss därför lägga vattenrören i cellplast direkt under golvet, men över plattan/golvstomen.

Målsättningen är att att bygga för <1mkr inklusive grund och samtidigt hamna på 100-140kvm i 1 eller 1 1/2 plan.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Jag tror att krypgrund inte alls är så tokigt, som många vill göra gällande.

Men visst passar den dåligt på vattensjuk mark, men ypperligt på naturligt "torr" mark.

I slutändan behöver den dock inte bli så väldigt mycket billigare, det är t.ex. rätt mycket billigare att gjuta in lite golvvärmeslang än vad all spårad spånskiva/cellplast och värmefördelningplåtar kostar.

Men sen får man andra fördelar, bl.a ett snabbreglerat värmesystem som anpassar sig gentemot temperaturförändringar utomhus, eldning i kamin och sånt, och kan därmed spara lite energi.
Och att det går lätt att komma åt installationer av bl.a VA i grunden.
 
MIn erfarenhet är att i ett välisolerat nybygge så behöver du inte köra ut så mycket mer än 22-24º på vattnet i plattan för att hålla runt 20º inne. Jag har aldrig upplevt det varmt eller kallt inne pga väderomslag.

Personligen skulle jag ha gjutit en platta om jag var i dina kläder, och precis som Mikael skrev så är golvvärmematerial till en gjuten platta på 140m2 verkligen inte mycket pengar.

Enda nackdelen jag kan se är att värme/vatten/avlopp ligger där det ligger när betongen har brunnit så den dagen något behöver bytas så blir det lite jobbigare.
 
Båda grundläggningsfallen ska göras noggrant för att bli bra, grunder med gjuten platt gör idag på ganska standardiserat sätt och är därmed någorlunda säkra konstruktioner, en krypgrund är en lika säker konstruktion om den utförs på rätt sätt och hålls borta från dom blötaste platserna (Där man för övrigt helt bör låta bli att bygga)

Om man ska leja till arbetet med grund/hus blir krypgrund inte så mycket billigare kanske 20% men om man tänkt göra arbetet själv skiljer det en större del,vi håller på med vår krypgrund nu till 120 m2 och kostnade för grunden är under 25000:- inklusive grävkostnaden till detta kommer kostnaden för bjälklaget ca 30000:- med golvvärmeplåt.Vilket kanske är ungefär hälften av materialkostnaden för en platta. Men en del fler arbetstimmar.

För övrigt anser jag att krypgrund har många fördelar i att den är framtidssäker, enkelt att dra nya ledningar för vatten el avlopp data eller vad det kan var som vi inte har möjlighet att förutse i dag.
 
M
Tack för era svar.

Vi tänker göra så mycket som möjligt själva. Spontant tror jag att vi kommer leja in elarbetet och gräv/markjobb då vi inte har grävmaskin.

Marken där vi tänker oss huset är sluttande, kanske 5 meter på 30-40 meter, vilket borde ge bra förutsättningar att dränera under grunden,

Betongplattan är ju attraktiv, men om materialet inte är så dyrt (betong är ju inte det), varför ligger en platta oftast på 150-250 000kr?

Golvvärme på bjälklag:
[video=youtube;j8CSU52mo8E]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&amp;v=j8CSU52mo8E[/video]
 
Redigerat av moderator:
Finns några husleverantörer som använder krypgrund (cement block som går som en mur runt huset) där dom fyller hela grunden med cellplastblock och en gummiduk överst.
En platta på mark kan du inte komma åt VVS eller göra ngr förändringar på så...
Du kanske vill börja med vedeldning och vill dra en kulvert för varmvatten,inst en LVVP mm.
 
M
Ja, vi tänkte ha Luft-vatten värmepump för att värma vatten och golvvärmen. Men det är helt klart så att vi kanske vill kunna ändra avlopp eller annat med tiden om våra behov ändras - vi kanske ska bo här ett bra tag :)
 
Allt beror ju på hur man gör plattan och vad man räknar in i kostnaden.
När vi byggde sommarstugan gjorde vi en gjutform.
När vi nu byggde huset använde firman kantelement.
Kantelementen till huset kostade mer än hela plattan med isolering till stugan.

Vår 165 kvadrat platta kostade ca 170 000kr
40 000kr för kantelement och isolering
45 000kr för betong & armering
37 000kr för golvvärmen
45 000kr i arbetskostnad

Sen tillkommer grävningen, grus och VVS kostnader
 
Mikael_L
Pumba skrev:
Vår 165 kvadrat platta kostade ca 170 000kr
40 000kr för kantelement och isolering
45 000kr för betong & armering
37 000kr för golvvärmen
45 000kr i arbetskostnad
37' för golvvärmen tyckte jag lät mycket, vår kostade 14' för 100kvm platta, inkl fördelare.

Annars låter det som bra/normala priser.

Och totalen på ca 1000:-/kvm är riktigt bra, om ni lejde jobbet!
Eller gjorde ni en del själva?
 
Mikael_L skrev:
37' för golvvärmen tyckte jag lät mycket, vår kostade 14' för 100kvm platta, inkl fördelare.

Annars låter det som bra/normala priser.

Och totalen på ca 1000:-/kvm är riktigt bra, om ni lejde jobbet!
Eller gjorde ni en del själva?
Som jag fattat det så ligger installationskostnaden för värmepumpen ihopbakad med kostnaden för golvvärmen då jag inte fått några ytterligare kostnader för arbetet med denna.

Nej vi gjorde inget själva med plattan, det var så pass låg kostnad i arbete att vi inte såg det som lönsamt.
Det var husleverantören som gjorde plattan, de gör rätt många så det gick tämligen snabbt att få den klar.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
MIn erfarenhet är att i ett välisolerat nybygge så behöver du inte köra ut så mycket mer än 22-24º på vattnet i plattan för att hålla runt 20º inne. Jag har aldrig upplevt det varmt eller kallt inne pga väderomslag.

Personligen skulle jag ha gjutit en platta om jag var i dina kläder, och precis som Mikael skrev så är golvvärmematerial till en gjuten platta på 140m2 verkligen inte mycket pengar.

Enda nackdelen jag kan se är att värme/vatten/avlopp ligger där det ligger när betongen har brunnit så den dagen något behöver bytas så blir det lite jobbigare.
svärfar ligger på cirka 30-35c ut i golvvärmen i deras nybyggda hus med ingjuten golvvärme och dom lider av I-landsproblemet med att betongen lagrar för mycket/lite värme vid snabba väderomslag.

sen förstår jag inte varför så många förespråkar platta på mark i princip alla lägen, kryp/torpargrund funkar ju bra om man nu inte bygger som många tokstollar på gammal havsbotten där det är så dålig mark att man får lägga om stensättningen varje år då den försvinner i backen.

mitt råd till trådskaparen är att bygga efter dom förutsättningarna han har, dålig backe = sula, bra backe = valfritt där pengarna får styra
 
M
Tomten vi har i åtanke är till hälften platt och gammal sjöbotten, men som varit äng/åker ett bra tag. Den halva som vi tänker oss huset på är en sluttning med grundberg under, vet dock inte hur djupt, men jag mistänker inte allt för djupt.

Kan man sätta plintar på berg?

Grundberget.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen från ena sidan av tomten. Bortre änden planar ut i plan åkermark och helt öppen.
 
Mikael_L
Micke64 skrev:
Kan man sätta plintar på berg?
Japp.
Och ibland kan det vara förenat med vissa svårigheter, ibland är det mer eller mindre tvunget (att plinta eller påla mot berggrunden).
 
Lutte skrev:
svärfar ligger på cirka 30-35c ut i golvvärmen i deras nybyggda hus med ingjuten golvvärme och dom lider av I-landsproblemet med att betongen lagrar för mycket/lite värme vid snabba väderomslag.

sen förstår jag inte varför så många förespråkar platta på mark i princip alla lägen, kryp/torpargrund funkar ju bra om man nu inte bygger som många tokstollar på gammal havsbotten där det är så dålig mark att man får lägga om stensättningen varje år då den försvinner i backen.

mitt råd till trådskaparen är att bygga efter dom förutsättningarna han har, dålig backe = sula, bra backe = valfritt där pengarna får styra
Har de lagt tjocka golv på betongen eller glömt att sätta in fönster i huset?
Skulle jag shunta ut 30º i min platta så skulle jag uppskattningsvis få 25-27º inne.
Jag förstår dock att de kan få problem med "överslängar" på värmen vid väderomslag när de tvingas ha så hög temperatur i plattan.
 
Gabbe1 skrev:
Har de lagt tjocka golv på betongen eller glömt att sätta in fönster i huset?
Skulle jag shunta ut 30º i min platta så skulle jag uppskattningsvis få 25-27º inne.
Jag förstår dock att de kan få problem med "överslängar" på värmen vid väderomslag när de tvingas ha så hög temperatur i plattan.
Korkmatta i hela huset förutom håll och två badrum, dock kan en bidragande faktor vara stora glaspartier och ryggåstak som drar upp framledningen. Men överslängar i innetemperatur kan dom inte vara ensamma om då som sagt betongen lagrar rätt mycket värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.