Tjena, hade en vanlig kåpa med slang kopplad till utsugskanalen i skåpet utan vred eller nåt, det bara sög där hela tiden, ja köpte en kolfilterfläkt och låter då luften cirkulera som man ska göra, men va ska man göra med hålet där det suger ifrån? Bara låta det vara eller? Tacksam för svar så man vet vad som gäller.
 
Sätta dit en sådan här kanske?
Frånluftsdon.JPG
 
Japp det kanske man skulle men är det godkänt att strypa luften sådär? Med tanke på att hålet där det suger ifrån sitter i skåpet så är det inte utseende det är frågan om utan vad som är tillåtet, krav m.m.

Med tanke på att det inte var nåt spjäll på kåpan innan så antar jag att man bara kan låta det vara som det är?
 
Jag tror att ditt problem var att det saknades backventil på fläkten förut. Lösningen med kolfilter har jag provat och vill absolut avråda om det finns alternativ.
 
Ja nu kör ja ju redan med kolfilter så bara undrar va som ska göras med hålet? Har inget problem eller har inte haft nåt problem.

Om det är tillåtet att ha hålet så? Så att man inte sabbar ventilationen i resten av lägenheterna.
 
Redigerat:
Sätt dit en "ventil" och skruva igen den lite, gör du inte det är risken stor att det går på tok för mycket luft ut genom hålet. När man ansluter kanalen till en spiskåpa brukar luftflödet begränsas av ett spjäll i kåpan som ökar eller minskar flödet beroende på hur spjället står. Öppet = ingen strypning, stängd (som väl är det vanliga om man inte lagar mat) rätt mycket strypt.
 
I vår förra lägenhet monterade jag ur spjället och byggde in det i en liten snygg låda över hålet. Då hade jag oförändrat grundflöde och förhoppningsvis inga klagomål från OVK-killen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.