Vi funderar på att ta bort vårt plåttak och lägga Benders takpannor märket: Carisma obehandlat, finns det någon som har erfarenhet av dessa takpannor ?
 
Jag "Puffar" lite på denna tråd då jag också är nyfiken.
Någon som lagt detta tak i Uppsala som har lust att visa upp sitt fina tak?
 
Varför vill du ha obehandlat? Jag håller på och kollar på Benders och då bal. Carisma men jag tänkte nog mig en ytbehandlad panna.Ser också gärna några bilder då jag i mitt område inte lyckas hitta nåt med den pannan.
 
Jag har kollat på olika pannor men tycker den obehandlade är mer levande. Men jag är osäker på hur den ser ut efter ett par år.
Denna är ju fin.
Skärmavbild 2013-02-20 kl. 09.29.40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen vill jag ha Plannjas bandade tak (trend) men jag har sett flera uppsatta och de är jätte fula med märken och buckliga över allt. Vet inte om det är att de lagts på läkt ist för direkt på takpappen. Vet inte om jag vågar köpa det.
 
Så här har jag sett många Plannja tak och de är inte fint. Detta är från deras hemsida dessutom så det verkar som om det är normalt att de ser ut så här. :(
plannja2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här huset är väldigt likt det jag skall bygga och de har Carisma Granit. Det är fint men jag är rädd att det blir så "hårt" intryck.
Newport-1-kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Carisma tycker jag är rena skiten och ett dyrare tak. Eftersom pannorna är helt platta så kan vatten blåsa över taket så vid vindskivor, kupor, huvar, skorstenar får man plåt in under och att få ner vattnet till rännan om något är i nock är besvärligt. Så avråder alla från att lägga dom sen att dom går sönder när man tittar på dom hjälper inte.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Hej Johan!

Har du egna erfarenheter av pannorna? Jag är nyfiken på vad du baserar dina tankar på? Pannorna har ju funnits i väldigt många år så om de är så dåliga så borde väl Benders ta bort dem?
 
Jag är nöjd och glad med mitt Carisma tak, obehandlat...

1340562056232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild tagen i samband med tilläggsisolering och byte av panel.

/PC
Täby
 
Jag har gjort plåten på några såna tak. Har man en skorsten i nock kan/brukar man inte plåta ner till ränna utan bar en bit ner så det vatten som blåser in får rinna på pappen ner. Enligt Benders så ska man ha plåt under vindskivor, kupor som ska ta vattnet så det funkar men du får in mer vatten på pappen jämfört mot vanligt två kupigt. Har man ett tak med inget på så är det lätt att bara plåta under vinskivorna men med massa hinder blir det problem sen är det ju inte grattis att plåta in allt heller.Sen att dom går sönder beror ju på att dom är platta korrigering ger styrka.
 
Redigerat:
P PCLarsson skrev:
Jag är nöjd och glad med mitt Carisma tak, obehandlat...

[bild]

Bild tagen i samband med tilläggsisolering och byte av panel.


/PC
Täby
Hej, du har haft ditt tak några år nu, är du nöjd med det? Vi är inne på att lägga carisma obehandlat. Blir det mycket beläggning på det? Har du behövt spruta på något algmedel?
 
J Johanna1977 skrev:
Hej, du har haft ditt tak några år nu, är du nöjd med det? Vi är inne på att lägga carisma obehandlat. Blir det mycket beläggning på det? Har du behövt spruta på något algmedel?
Skönt att höra . Hur är algpåväxten i och med den obehandlade ytan?
 
J Johanna1977 skrev:
Hej, du har haft ditt tak några år nu, är du nöjd med det? Vi är inne på att lägga carisma obehandlat. Blir det mycket beläggning på det? Har du behövt spruta på något algmedel?
Hej, är fortsatt nöjd med taket. Har inte efterbehandlat det på något sätt... har haft lite tillväxt av mossa på den norra sidan. Men det mesta brukar försvinna i och med att snön rasar :)
 
  • Gilla
Johanna1977
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.